BouwProfs

De bouw online verbonden.

Hoe toon je aan dat een gebouwd (bijbehorend) bouwwerk onder de Bor van vóór of ná 1 november 2014 viel?

Ik zit met 2 vragen omtrent het tijdstip van het vergunningvrij verklaren en het bouwen ervan. Er ligt altijd tijd tussen de vergunningvrijtoets en de oplevering. Dit kan zo uitpakken dat een bouwwerk gereed komt terwijl de regelgeving inmiddels (nadelig) is gewijzigd.

1) Stel een aanvraag is door de gemeente vóór 1 november 2014 vergunningvrij verklaard en wordt daarna gebouwd / opgeleverd, terwijl het bij de oplevering niet meer past binnen de regels na 1 november. Mag dit?

2) Stel een aanvraag is eigenhandig getoetst aan Besluit Omgevingsrecht vóór 1 november en vergunningvrij bevonden (er is dus geen bewijsje op papier van de gemeente) en wordt gebouwd / opgeleverd na 1 november. Hoe wordt daarmee omgegaan?

Is het zo dat het allemaal gebouwd (lees: volledig opgeleverd) moest zijn vóór 1 november of geldt er een soort overgangsrecht? Zo ja hoe toon je de data in de praktijk aan? Iemand kan in theorie altijd zeggen dat het eerder gebouwd was.

Weergaven: 372

Je kunt niet meer reageren op deze discussie.

Berichten in deze discussie

reactie op vraag 1, de vergunningsdatum is bepalend voor de van toepassing zijnde bouwregels.

vraag 2 Eigenhandig toetsen is prima, het is altijd handig en slim om dit met de omgevingsdienst af te stemmen. De gemeente vraagt ook steeds om de aanvangsdatum en datum gereedmelding te doen. 

Bij vergunningvrij is er volgens mij geen vergunningsdatum ;)

En in diverse (kleinere) gemeenten worden geen vergunningvrijverklaringen afgegeven of brieven opgesteld inzake vergunningvrij bouwen.  Een principeverzoek is "in principe" ook niet nodig, een vergunning ook niet. De kracht van vergunningvrij is o.a. dat men niets hoeft in te dienen en zelf bepaalt. Men heeft dus dikwijls niks in handen om op terug te vallen.

Ik ben er al achter. Eigenaar/gebruiker moet ten alle tijde kunnen aantonen het bouwwerk voor 1 november 2014 is opgeleverd. Bv. met facturen/contacten van de aannemer.

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+