BouwProfs

De bouw online verbonden.

Bij een nieuwbouw project is er een hoogte verschil van bijna 2 centimeter bij de overgang van prefab beton galerijvloer platen.

Nu is er een discussie ontstaan over wat de tolerantie mag zijn.

Kan iemand mij aangeven waar ik die toleranties kan terug vinden?

Ben al aan het zoeken geweest in het bouwbesluit maar vind het daar niet, zo snel, in terug.

Graag hulp hierbij.

Weergaven: 745

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Er is in het Bouwbesluit een maximale hoogte gegeven voor de dorpel van een woning-toegangsdeur en die ligt op 20 mm; logica gebiedt dat die zelfde norm alsdan ook zou kunnen gelden voor de onderlinge ligging van galerij-platen, maar zover ik weet zijn er geen specifieke marges voor dit soort elementen in het Bouwbesluit gedefinieerd.

 

Eens met Robert. Het BB gaat niet zo diep dat deze marges tussen vloerdelen worden omschreven. Wel zou men kunnen stellen dat dit niet onder de noemer 'goed en deugdelijk' valt, omdat iemand sneller zou kunnen struikelen (bij de toegangsdeur verwacht iemand eerder een opstapje dan bij de looproute). Heel misschien heeft de leverancier van de prefab-elementen toleranties omschreven? 

2 opties: in Nenbladen  \

1 gaat over meten en maten  

daarnaast kan je kijken bij het NEN blad van de specifieke producten die daar vaak ook wel wat over zeggen. 

NB als je gallerijplaten levert met  20- mm hoogteverschil  kom je daar bij niet mee weg dat is - als het structureel en midden in een loopdeel is zelfs gewoon gevaarlijk 

ik denk dat het met een paar mm wel  in die situatie ophoud. 

zelfs een stratenmaker maakt werk binnen 2 mm. 

als het de overgang onder een deurkozijn is lijkt me het geen probleem.

ook als het een hoogteverschil in de lengte is  kan je bij 2 mm behoorlijke je enkel verzwikken.

is het niet slimmer het probleem op te lossen dan te zoeken naar een norm?    

toleranties%20beton%20deel6.pdf

Milco, 

Ik heb een document toegevoegd met de maattoleranties van beton. Ik ga ervan uit dat je hier wat aan hebt. 

Verder zou ik eens kijken bij NEN2886 als dit niet voldoende is. 

Groet,

Eric

Dank allen!

De bouwer meld dat dit allemaal binnen de geldende toleranties valt. Echter levert daarvoor het bewijs niet aan (tot op dit moment). Echter wil ik dit zelf nu aanpakken en niet meer wachten tot de bouwer met zijn gegevens komt. Ook al is hij hierop aangeschreven en in gebreke gesteld.

@Robert, het betreft hier de overgang in het loopgedeelte van de galerij. En niet onder een kozijn.

@Stijn, Deze prefab beton leverancier heeft zelf geen toleranties aangeleverd.

@Ron, Het is inderdaad in het midden van een looppad, ook ik heb de aangegeven dat dit struikel gevaar oplevert. Daarnaast is dit een senioren complex. Voor mij zou een paar mm nog oké zijn maar geen 2 cm. Dus ik deel jouw mening

@ Eric, de maattoleranties in het document zijn hier niet op dit werk van toepassing. Ik ga straks even goed in de NEN2886 duiken. Dank je wel.

Mocht er hier nog iets uitkomen dan zal ik dat hier nog posten.

Dank jullie wel en een fijne werkdag gewenst.

Groet Milco

Hi,

Zijn zijn inderdaad 2 dingen: maatafwijking of tolleranties in de bouw en maatovergangen. Mij lijkt het slim om de bouwtekeningen op te vragen, dan weet je hoe het gebouwd had moeten worden. Kennelijk geeft het bouwbesluit niet het gewenste antwoord.

Als je dan de tekeningen hebt, heb ik een aardig artikel met verwijzing naar normen bijgevoegd. Ik denk dat maatafwijking van 2 tot 4 mm maximaal mag, maar als op tekening het hoogte verschil al staat aangegeven en dit in het bouwbesluit (max 20mm) is opgenomen, is er waarschijnlijk "niets" aan de hand.

gr Theomaatafwijkingen en toleranties

de 20 mm in het bouwbesluit heeft een totaal andere context.  

waarschijnlijk is de UAV ook van toepassing die zegt dat iest geschikt moet zijn voor zijn doel;  Doel senioren gebouw .. kom op als dat niet al op grond van UAV afgekeurd kan worden, kunnen we beter de UAV in de prullenbak gooien.  

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+