BouwProfs

De bouw online verbonden.

De volgende situatie doet zich voor. De eigenaar van een vrijstaande woning wil tegen de zijgevel vergunningsvrij 4 meter uitbreiden. Zijn kavel grenst over een stuk van 2,5 meter aan de eigen weg.

De eigen weg is in eigendom van een verzorgingstehuis die deze weg gebruikt als ontsluiting van hun parkeerplaats en is doodlopend voor gemotoriseerd verkeer. De gemeente gaf aan dat deze weg openbaar groen is en vergunningsvrij bouwen dus uitgesloten is.

In mijn beleving is deze weg eigen grond geen grond van de gemeente, waardoor het stempel openbaar groen komt te vervallen. Klopt mijn redenering?

Weergaven: 589

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Andries,

Als je kadastraal kunt aantonen dat de weg eigendom is van het verzorgingstehuis, dan kan het dus nooit openbaar groen zijn. Misschien kan ook de verbeelding/plankaart van het bestemmingsplan helpen. Het grondstuk zou dan onder het bouwvlak van het verzorgingstehuis moeten vallen en niet onder gearceerd moeten zijn als 'verkeer'.

Succes.

Meino Weening

Hallo Andries,

Of het om openbaar groen gaat is geen kwestie van bezit, maar van toegankelijkheid. Als de weg is afgesloten met bijv. een slagboom of er staat een bordje 'Verboden toegang' dan is er sprake van niet-openbaar, maar als iedereen er vrij in kan lopen of rijden dan is het openbaar, ongeacht wie de eigenaar is. Ook niet alle terreinen van de gemeente zijn immers openbaar.

Ik vrees dat de gemeente een punt heeft.

Succes,

Peter Ligthart

Dit is de situatie in beeld.

Bijlagen:

Het is heel normaal dat er een vrije ruimte  ( tot wel 4 meter)  tot de perceelgrens  gehouden moet worden. Dus in dat geval kan die uitbreiding nooit. Per gemeente en situatie zijn hier verschillen en vrijstellingen voor te vragen.

Maar openbaar groen als reden opgeven vind ik bijzonder. 

Beste Andries,

 De situatie

eigen weg is eigendom van het verzorgingshuis

In het bestemmingsplan is dit blijkbaar aangegeven als openbaar groen.

De redenering dat de grond niet van de gemeente is klopt, maar dat gaf je zelf ook al aan, de grond is van het verzorgingshuis. Het kadaster kan overigens definitief uitsluitsel bieden in de eigendomsvraag.

Overigens is het eigendom hier denk ik niet de echte vraag, maar hoe de gemeente het gebruik van de grond heeft bestemd in het bestemmingsplan. Als daar staat openbaar groen, dan is dat de bestemming en gelden de bijbehorende eisen uit het bestemmingsplan en de eisen die gesteld worden aan het vergunningvrij bouwen.

Dat kan dus betekenen dat je daar niet vergunningsvrij kan bouwen.

Met vriendelijke groet,

Alex Bierman

Het klinkt inderdaad bizar: op jouw grond ligt de bestemming openbaar groen, helaas heeft de gemeente gelijk. Hier in Deventer speelde enige tijd geleden hetzelfde:

http://www.rtvoost.mobi/nieuws/nieuwsItem.aspx?nid=31552

eind van het liedje was het geluid van een shovel.

Groet, Philip

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+