BouwProfs

De bouw online verbonden.

Is de installateur verplicht kunststof leidingen van een CV ketel te beugelen?

Op onze redactie kwam deze week onderstaande interessante vraag binnen. Wie heeft een sluitend antwoord?

Ten aanzien van het installeren van gasgestookte CV-ketels gelden allerlei voorschriften. Al of niet wettelijk. Bij een familielid van mij is een CV-ketel geplaatst waarbij kunststoffen leidingen zijn toegepast voor de afvoer van verbrandingsgassen en de toevoer van lucht.

De installateur heeft de kunststoffen leidingen niet gebeugeld en weigerde na oplevering van de CV-ketel deze alsnog te beugelen. Omdat het hebben van niet gebeugelde leidingen groot gevaar kan opleveren (koolmonoxide) is er intussen door een andere installateur gebeugeld.

Mijn vraag aan u is: was de oorspronkelijke installateur wettelijk verplicht te beugelen? Op het forum van BouwProfs staan weliswaar enkele berichten omtrent NEN- voorschriften e.d. maar het is voor mij niet duidelijk of beugelen wettelijk verplicht is. Ook op een website van het betreffende ministerie heb ik niets kunnen vinden over het wettelijk verplicht zijn.

Er zijn veel mensen waarmee ik dit probleem heb doorgesproken maar met opmerkingen in de trant van “De installateur had dit moeten doen” kom ik niet verder. Ik hoor graag uw deskundige mening.

Weergaven: 6317

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Inmiddels zonder enige moeite de branche aanbevelingen gevonden. Dit zijn echter geen wettelijke regels!

Reactie via BouwProfs op Facebook van Henrie Glasius:
Kijk even op het nieuwe beugelen .nl. Daar staan alle voorschriften.
Als het goed is staat er in mijn 2e bericht een link naar t document inzake t nieuwe beugelen. Toegespitst o beugelen van rookgasafvoeren

Het Bouwbesluit (de wet) stelt, naast verwijzing naar NEN-normen en diverse brandveiligheidsaspecten, eisen ten aanzien van de stromingsrichting, de uitmonding en ter voorkoming van nadelige kwaliteit van binnenlucht.

Het is aan de aannemer en de markt dit te realiseren. Concreet betekent dit luchtdicht, deugdelijke montage en goede functionaliteit (trek). Dit kan o.a. door de montagevoorschriften en branche aanbevelingen accuraat op te volgen.

let ook op de voorschriften die de fabrikanten van de betreffende ketel EN die van de rookgasafvoer.

al deze voorschriften moeten gehanteerd worden, lezen van de documentatie is heel belangrijk.

het niet opvolgen van die voorschriften is indien er een ongeval plaatsvind ben je verantwoordelijk, maak dus een opleveringsrapport MET foto en ondertekend door de klant. 

het is in deze niet duidelijk, om welke kunststof buizen het gaat. In de vraag wordt gesproken over rookgasafvoer in kunststof. Dat zal niet zo zijn. Er is een dubbelwandige , gecombineerde verbrandingsluchttoevoer/rookgasafvoer. Maar de rookgasafvoer zal aluminium zijn.
Het is helemaal afhankelijk van de situatie, zoals lengte en aantal knikken in de afvoer, of die gebeugeld moet worden.

De toevoer beugelen kan , maar levert weinig gevaar op.

En het antwoord/document gaat over riolering, dus dat is helemaal niet relevant voor de vraag.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+