BouwProfs

De bouw online verbonden.

Isolatie vs zonnepanelen. Welke woning is duurzamer denk jij?

Stel je hebt 2 woningen. De eerste woning is goed geïsoleerd maar met weinig zonnepanelen. De tweede woning is slecht geïsoleerd maar heeft veel zonnepanelen.

Welke woning is dan normaal gesproken duurzamerOp Kennispartner BouwTV geeft een aantal kenners hun mening hierover. Welke woning zou jij kiezen?

Deze discussie wordt ook gevoerd in onze BouwProfs Duurzaam Bouwen groep op Linkedin.

Weergaven: 1821

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Jacques heeft in zoverre gelijk dat fout isoleren en fout bouwen kan leiden tot schade en ongedierte (en dus inderdaad ziekte). Echter een 600m3 tent bouwen (nauwelijks geïsoleerd) en die verwarmen met een enorme partij PV en andere collectoren is duidelijk ook niet de manier.

Het was geen grap dat ik eerder schreef "na de volgende zonnestorm weet iedereen het". De laatste echt grote zonnestorm is maar nauwelijks anderhalve eeuw terug. Op kosmische schaal: een oogwenk. In 1859 werd de wereld getroffen door een zonnestorm zó heftig, dat de transatlantische telegraafkabel beschadigde. In 1859 waren er nog geen motoren zoals we die vandaag kennen (Benz reed in 1885 het eerste rondje). Winkelkassa's en rekenmachines waren mechanisch, gemalen werkten op stoom, een gasnet in NL is pas een eeuw later gekomen. We stookten hout en kolen. Strijkijzer? Op de kachel. Wasmachine? forget it: op de hand. Lichtnet? Begin 20e eeuw.

Maar stel je eens voor wat er gebeurt als er vandáág een zonnestorm de aarde treft. Dat is echt he-le-maal niet meer te overzien. Ik denk dat zelfs de meeste "preppers" volkomen voor schut gaan met hun generatoren, ventilatoren van ondergrondse "bunkers" e.d. Denk eens na: Wat in je huishouden draait nog als alles wat een spoeltje of wikkelingen heeft is opgeblazen door een zonnestorm? De CV? Stuk. Je mooie LT-vloerverwarming? Pomploos. Je balansventilatie? Stuk. Je zonnepanelen? Stuk. Sterker nog: ook bij de nutsbedrijven ligt alles er uit. Geen gas, geen elektriciteit, geen water. Je generator is ook stuk, tenzij hij in een bunker van Faraday stond. Telefoon? Stuk, ook voor noodoproepen. Gauw inkopen doen voor benzine en voedsel? Ook daar ligt alles er vermoedelijk uit.

Daarom ben ik bezig om te proberen ondanks de wederom aangescherpte EPC, huizen natuurlijk te kunnen blijven ventileren en verwarmen. Een héééle tour, kan ik je vertellen. De meeste fabrikanten halen vooralsnog ongeïnteresseerd hun schouders op. Er valt namelijk weinig te verdienen.....

Denk er eens over!


Nou Michael dan ben ik het helemaal met je eens dat we ons niet te afhankelijk moeten maken van gevoelige elektronica.
Windenergie gaat samen met veel vermogens-elektronica.
Een zonnestorm niet ondenkbeeldig. Het noorderlicht bestaat nog altijd.
Maar koperen leidingen ter dikte van een bliksemafleider die zullen de tijden wel doorstaan.
Als voorstander van windenergie en lid van http://www.deltawind.nl/ (8% rente)
vind ik toch maar dat we op alle vormen van energie moeten gokken.
De kortstondige heftige pulsen, van op het net zetten van teruglevering-stroom
zorgen voor een grote inductie die de metingen kunnen verstoren.
Waardoor alles compleet in de soep loopt. Zoals eerder in Noord-Duitsland.
Toch ben ik voor alternatieve stroom (alternative current = wisselstroom die we nu hebben)
Het (direct current) gelijkstroom is eigenlijk nog `alternatiever belovender`
het hoeft niet in de pas te lopen met 50hz
In het verleden is men niet met gelijstroom gaan werken o.a. vanwege het grotere gevaar om er mee te werken.
Op de radio hoorde ik dat ze gelijkstroom netten willen aanleggen.

Zelf heb ik hetzelfde probleem als de mensen in Groningen die scheuren in hun muren vinden.
Op een dijk zonder super fundering blijft het zakken / werken.
Door die scheuren komt ongedierte naar binnen. Arme mensen in Groningen.
ik gun ze een nieuw huis met zonnepanelen.
Het steeds maar weer dichten van scheuren dat is pas dweilen met de kraan open.

Zonnestorm? Met gevoel voor humor zeg ik met veel cynisme : Het een business hoax
TK. kooien van Faraday

Hmm veel bouwers aan het woord hier. Antwoord is zonnepanelen en ik kan het ook met cijfers aantonen.

Natuurlijk moet je in een modern geïsoleerd huis wonen maar i.p.v. dat je het geld in de schil stopt om Rc10 te halen kun je dat geld absoluut beter in zonnepanelen stoppen gecombineerd met een LW warmtepomp. dat levert je echt veel geld op. De besparing op gas tussen een normaal geïsoleerd huis Rc5 en een passief huis is misschien max. € 250 per jaar. En reken nu maar eens uit wat de meerkosten zijn van de schil van een passief huis incl. zwaardere fundering en triple glas met duurdere kozijnen. Triple glas op het zuiden presteert trouwens slechter dan dubbel HR++ glas omdat je minder energiewinst van de zon hebt in de winter

Voor het extra elektra verbruik van een normaal geïsoleerd huis t.o.v. een passief huis met een elektrische warmtepomp leg je éénmalig 4 extra panelen neer, meerinvestering éénmalig € 1.600. Bijkomend voordeel volledig duurzame energie. Fossiele brandstoffen zijn uit en daar moeten we z.s.m. van af met alle innovaties die we hebben.  Natuurlijk is een combinatie van passiefhuis en PV panelen nog beter maar economisch niet haalbaar.  

Ik vind het knap van Theo Beelen dat hij met cijfers kan aantonen dat pv altijd een betere oplossing is. De energie kosten en bijkomende zaken staan namelijk al een paar maanden flink onder druk. De stroomprijs zakt in hoog tempo, mede door de hoeveelheid pv wat geïnstalleerd wordt. De gasprijs daarin tegen stijgt in het zelfde tempo. Waarbij er reeds voorspeld is dat deze over 3jaar de 1euro prijs zal passeren.

Dit bij elkaar meegenomen is het geen hoger wiskunde on te kunnen berekenen dat het omslagpunt reeds verstreken is en isoleren ( gas besparen en terug verdien tijd van nu nog 5 en straks 3 jaar) op dit moment dus meer zal opleveren dan pv te installeren. Waar men over 3jaar, als de saldeer regeling vervalt en de steeds discutabeler wordende kwaliteit van de in NL geleverde panelen. Weer terug gaat naar de terugverdientijd van 15jaar.

Bijkomend feit dat stroom straks geheel groen opgewekt gaat worden. Kijk naar de blue Energy centrale in noord Nederland en de te bouwen centrale in Zeeland. En gas steeds moeilijker te krijgen is. Kunnen we nu beter eerst gokken op gas besparen en met de gelden die men overhoud uit deze besparing over gaan op zelf opwekken.

Als Johan van Diessen echt goed mijn verhaal had gelezen dan had hij dus begrepen dat de beste combinatie PV panelen met een Luchtwater warmtepomp op stroom is. En zo moeten we ook nieuwe woningen gaan bouwen. Dus vergeet die extreme kaasstolp isolatie gedachten maar snel want die zijn overbodig geworden en ook niet comfortabel.  De ontwikkelingen gaan razendsnel en binnen een paar jaar leveren PV panelen het dubbele aan stroom op per m2. Dus dan heb je er genoeg aan om 2 of zelfs maar paneelt extra neer te leggen om het extra energieverlies voor de verwarming op te vangen.

Bij een woning van ca. 150 m2 met een isolatiewaarde van Rc5 heb je ongeveer ca. 1500 kWh nodig voor verwarming en ca. 2000 kWh voor warmwater met een gezin van 4 personen. Een duur vergelijkbaar passiefhuis gebruikt ca'. 750 kWh voor verwarming. Met de huidige stroomprijzen dus €150 besparing per maand maar als je daar dus éénmalig 3 of 4 panelen extra voor neerlegd is die besparing al afgedekt.

En die investering in extra panelen moet je dus even vergelijken met de investering voor zo'n enorme bijna luchtdichte kaasstolp schil dan weet je zelf wel wat verstandiger is.

Ik kan nog wel even een heel verhaal schrijven over het vervallen van de salderingsregeling in 2020 en aantonen dat ook dat niet zo belangrijk is omdat het alleen voor nieuwe gevallen zal gelden. En tegen die tijd zijn de Wp prijzen nog verder gezakt en opslag van energie binnen handbereik zodat we bijna onafhankelijk van het openbare net kunnen worden.

Maar het is allemaal beren op de weg zien, en dit soort motivaties houd dus mensen af om te investeren in duurzame eigen energieopwekking met PV panelen en het geld in isoleren te stoppen en te blijven stoken op vervuilende fossiele brandstoffen. Een combinatie als je een slecht geïsoleerd huis hebt is altijd beter maar om te zeggen dat het investeren in isolatie beter is dan te investeren in PV panelen is dus onzin.

Berekening voor gemiddelde energie behoefte 5 verschillende huizen met diverse isolatiegraden en kierdichtheid.

Optie 4 is de meest economisch gunstige investering en zeker voor nieuwbouw. De woonlasten van hypotheek en energie samen zijn met de huidige energiekosten al lager dan een standaard gebouwd huis met gas of een huis met alleen een warmtepomp maar zonder PV panelen. Als de energieprijzen in de toekomst gaan stijgen word het voordeel alleen maar groter.

Nu is in de energieberekening ook rekening gehouden dat bij het passiefhuis PV panelen en warmtepomp komen, dus dezelfde installaties. Maar je moet dan bedenken dat je dan nog minimaal ca. €10.000 extra investering kwijt bent voor de dikkere schil, extra maatregelen voor de extreme kierdichtheid, zwaardere fundering, triple glas en zwaardere kozijnen.

Nog even extra informatie. We gebruiken de luchtwater warmtepomp om ook warmwater op te wekken, dat scheelt extra investering en onderhoudskosten voor een extra zonneboiler met thermische panelen of een warmtepompboiler

Bijlagen:

Het lijkt me een goed idee van Theo Beelien.
Een warmtepomp op zoveel mogelijk PV. Met een grote geïsoleerde warmwaterbuffer van ongeveer zestig graden.
dat is veilig en de bacteriën zijn er bij die temperatuur ook niet meer.
Een grote geïsoleerde waterbuffer om de weersomstandigheden te overbruggen.
Elke week schijnt de zon wel een keer. Een warmwaterbuffer is vele malen goedkoper dan bijvoorbeeld accu`s.
Dus als de zon er is en veel elektriciteit dan kan de warmtepomp draaien om de vaten op temperatuur te
brengen. En wellicht een paar dagen later af te geven aan de centrale verwarming.
Er is nog een voordeel dat zonnecellen beter werken bij lage temperatuur. Dat komt goed uit in de winter.
Het wordt dan niet het energie gebruikend huis. Maar het energie producerend huis.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+