BouwProfs

De bouw online verbonden.

Het is bekend dat schoonmaakmiddelen, zoals kalkreinigers vlekken veroorzaken op kalksteen zoals leisteen.

Wellicht weet iemand in deze groep hoe zo ontstane vlekken verwijderd kunnen worden?

Weergaven: 11324

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Eric, kan je er een foto van maken . Dan kan ik inschatten om welke steen het gaat en wat de aard van de vlekken is.

Voor buiten: de natuur zijn werk laten doen: de zon (UV) verkleurd heel veel.

Voor binnen is er maar een veilig product: groene zeep. Als dat niet helpt het materiaal vervangen. Jammer maar het is niet anders!

azijn, sinasappelsap, zelfs spa rood geven door hun zuurgraad vlekken op kalkhoudende natuursteen.

En het resultaat blijft zichtbaar - eventueel te camoufleren met een regelmatige behandeling met een product als lijnolie.

Het is onduidelijk wat voor vlek het is.

Leisteen is geen kalksteen. Dus als het een leisteen vloer is, kan een kalkreiniger volgens mij geen vlek maken. Dan moet het een kalkaanslag zijn. Kalkaanslag op een leisteen vloer kan je schoonmaken met cementsluier verwijderaar van Lithofin.

Als het een kalksteen vloer is, dan zijn de vlekken doffe plekken geworden door de zuren van de kalkreinigers. Dan zou ik geen middelen zoeken, want dat helpt toch niet. Alleen met het schuren van de vloer, kan je deze doffe vlekken verwijderen.

@Jan, Het betreft Leisteen Blackberry, 50x50cm tegels binnen in badkamer.

Met een reguliere huishoud "kalkreiniger" en "badkamerreiniger" ontstonden de vlekken.

Wittige uitslag.

Overigens dank voor de antwoorden tot nu toe. Ik ga maar eens starten met de groene zeep van L.Jongema; en evt de R55... 

Op Black Slate, ook leisteen, kan men kalk verwijderen met Lithofin KF Sanitairreiniger en indien het erg is kan men hierop Lithofin MN Cementsluierverwijderaar gebruiken

@Marc

Lithofin is niet geschikt voor zuurgevoelige steensoorten, m.i. kalkhoudende steen, toch?. Hardsteen is zo'n steensoort dacht ik, maar ik dacht dat leisteen daar ook niet tegen kon. 

Beste Eric,

Een goed reinigingsmiddel voor het verwijderen van kalksluier op leisteen is Scale Con Building Liquid van Henkel . Ik heb geproken met Henk Goldberg hij heeft goede resultaen met het reinigen van leisteen

Henk is voor advies bereikbaar op nr. 0610036582

Succes met de reiniging

 

Met vriendelijke groet,

 

Jimme Akkerman

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+