BouwProfs

De bouw online verbonden.

Groningen wil leefbaarheid in haar dorpen verbeteren. Welke maatregelen stel jij voor?

Groningen wil de leefbaarheid verbeteren in de Groninger dorpen en trekt daarvoor flink de portemonnee. 22 miljoen wordt er geïnvesteerd in 4 jaar tijd meldt RTVNoord. De provincie zet onder meer in op extra brede en comfortabele fietspaden, ook wel Fietsroutes Plus genoemd. Ook de burger mag meepraten en wordt door Gedeputeerde Staten uitgenodigd het gesprek hierover aan te gaan en suggesties aan te dragen.


Hoe zou jij de dorpen leefbaarder maken?

Een mooi initiatief vanuit de provinciale overheid wat ons betreft om de burger actief te betrekken. Architect Bart van Bueren adviseerde een aantal jaren geleden al om bouwen en wonen op het water aan te moedigen in een poging om dorpen aantrekkelijker te maken. Welke suggestie draag jij aan om de Groninger dorpen aantrekkelijker te maken om in te wonen, werken en recreëren?

Weergaven: 470

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als de provincie werk creëert kunnen er mee mensen blijven werken en daarom wonen. Ik denk dat het gebrek aan arbeidsplaatsen in Groningen anders een neerwaartse spiraal op het gebied van leefbaarheid tot gevolg heeft.  

Om gebouwen bouwkundig te versterken zal in veel gevallen werk aan de daken en zoldervloeren moeten worden gedaan. Dat is een mooi moment om zolders op te ruimen. Ook zullen sommige oude scholen niet meer als school gebruikt kunnen worden omdat ze samengaan met andere scholen en soms in nieuwe gebouwen komen.

Leegstaande scholen kunnen nu worden gebruikt als kringloop centra, kunst -kitch en antiekverkoop, boekenverzamel of ruilplek, en cafe of spullenreparatie werkplaats. Ze staan mooi in het centrum en iedereen kan dan langskomen om wat te brengen of uit te zoeken.

Als er nieuwbouw moet plaats vinden voor woningen die economisch niet zijn te versterken in combinatie met verduurzamen en isoleren, kunnen gemeenten innovatieve duurzame bouw toelaten of stimuleren zoals in Almere. De grond is goedkoop en zo breng je nieuwe mensen en woonvormen de regio binne; wellicht komen daar interessante projecten voor senioren uit en levensloop bestendige projecten, en combinaties met zelfvoorziening. 

Als de provincie werk creëert kunnen er mee mensen blijven werken Han Eweg.
Ben nog nooit een provincie tegen gekomen die werk creëert.
Behalve in hun in hun eigen overheids provinciale staten bestuur weggelegd voor een enkeling.
Ze kunnen beter goede voorwaarden scheppen voor werkgelegenheid maar dat doen ze niet..
In al die krimp gebieden zitten ze met een negentiende-eeuwse feodale mentaliteit,
van de heren en de knechten. Dit is af te lezen uit de verkiezingsuitslag.
Omdat ze in de provincie geen mogelijkheden hebben verhuist men naar de randstad.
Het enige wat een krimpgebied brengt is goedkope arbeid en goedkope huizen mag ik hopen.

Gaat denk ik niet om de vorm van bouwen, maar simpelweg om werkgelegenheid en welvaart. Als dat hersteld wordt, komen de gezinnen vanzelf terug, kunnen scholen weer open, hebben winkels weer klandizie en is leefbaarheid amper een issue meer. Net zoals igv ISIS trouwens ;-(

Ophouden alles naar de Randstad te verplaatsen en ook de randprovincies laten meedelen in de staatsuitgaven. Dat de staat afgelopen decennia 88% van de aardgasbaten in de Randstad besteedde en in Groningen slechts 1%, is op zijn minst opvallend te noemen. En wat mij betreft een reden van de misère en de reden om over te gaan tot grootschalige staatsinvesteringen tbv werkgelegenheid aldaar en in andere randprovincies.

Toen mijn randstedelijke (blanke) buurman van mij hoorde hoe ik in het krimpgebied gepest werd door de lokale overheden verhuisde hij en zijn gezin met vier kinderen snel terug naar de regio met de grote steden.

Pesten daar zijn ze in de provinciale achterlanden zodanig goed in dat het onleefbaar wordt

Groningen leefbaarheid verbeteren bla bla.

De allochtonen hopen niet voor niets op in de steden. Op het boeren platteland worden ze ook gewoon weggepest of men dat nu leuk vind of niet.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+