BouwProfs

De bouw online verbonden.

Mag een gemeente de architect en het bouwbedrijf aanwijzen waarmee gewerkt moet worden?

Fevzi Köstüre is architect. In de BouwProfs groep op Linkedin stelt hij de volgende vraag, kan jij hem advies geven?

Beste collega bouwprofs, kan een gemeente bij verkoop van klushuizen eisen dat je met een architect en bouwbedrijf moet werken die de gemeente aanwijst? Ben benieuwd of dit wel mag.

Heb jij een antwoord paraat voor Fevzi? Geef het door via deze discussie.

Weergaven: 1119

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Volgens de Europese regels (en die kunnen afwijken van gemeenteregels) mag een architect en bouwbedrijf aan een project gekoppeld worden, waarschijnlijk omdat beide al een zekere mate van betrokkenheid hebben. Echter wel binnen de financiële kaders die hiervoor gesteld zijn (ongeveer € 115.000 grens architect diensten en ruim € 4 miljoen voor de aannemer bouw). Wat hierbij wel belangrijk is dat deze kosten over het gehele project (dus hele bouwplan) bekeken moeten worden, waardoor je vaak ziet dat de kosten al snel over de grensbedragen voor Europese aanbestedingen heen gaan. 

Als er sprake is van 'gedwongen winkelnering' dient een raamovereenkomst te zijn afgesloten met vooraf vastgestelde eenheidsprijzen. Ik sluit me verder aan op het hierbovengenoemde antwoord met de aanvulling dat een gemeente ook regels heeft omtrent diensten/werken die beneden deze grens vallen.

Is dat de vraag die Fevzi stelt, mannen? Bedoelt hij niet: Ik heb een klushuis, de gemeente kan mij toch niet dwingen met een aannemer of architect in zee te gaan ? Ik mag toch zelf alles doen ? Dat antwoord is: ja Fevzi, je mag alles zelf doen, maar de gemeente kan proberen druk uit te oefenen zodat het werk in betrouwbare (vak-)handen komt.

Goede aanvulling Michaël, ik ga ervan uit dat Fevzi de vraag als architect stelt en niet als potentiële klussen, maar we komen er wel zo!

er zal vast wel een regeltje te vinden zijn. ik heb zelf al een aantal keren mee gemaakt dat ik met een ontwerp in de voorbespreking met welstand weerstand ondervond omdat ik niet uit de regio kwam. een maal een test gedaan met een bevriende collega welke wel in de regio werkte. mijn ontwerp werd afgekeurd mijn collega diende het zelfde ontwerp 2 maanden later in, kreeg mijn opdrachtgever te horen dat zij veel eerder met deze architect in zee hadden kunnen gaan. mijn broek zakte hierbij af.

het komt vaker voor dat opdrachtgevers bij info vragen van een met name kleinere gemeentes graag het werk gunnen aan een bevriende architect uit de omgeving.

vriendjes politiek is hierbij het sleutelwoord

Reeds in 1973 is dit via rechterlijke procedures uitgesproken dat dit niet kan.

Toen werd een woningcorporatie in het gelijk gesteld dat zij als opdrachtgever het recht heeft zelf architect en bouwbedrijf te kunnen kiezen. Wat wel voorkomt dat soms vanuit bepaalde welstandsoverwegingen een lijstje met voorkeursarchitecten door gemeenten wordt ingebracht.

Karel Dekker

Daar het hier om zogenaamde "klus-huizen" gaat, neem ik aan dat het Rotterdam betreft. Volgens mijn informatie ben je bij aankoop van zo'n klushuis niet verplicht om met de door de gemeente voorgestelde architect te werken. De kosten voor deze "gemeente architect" zijn echter wel bij de (lage) koopsom inbegrepen. Die kosten krijg je niet terug. Als je dus je eigen architect wil kiezen komen de volledige ontwerpkosten voor de koper. Argumentatie van het bureau Klushuizen: de geselecteerde architecten hebben al voorwerk gedaan en kennen de panden waar het om gaat. Een deel van de ontwerpkosten is dus al uitgegeven.

Moet Fevzi de vraag nog preciseren ? Of slaat Harrie de spijker al op de kop ?

Een gemeente bepaalt beleid, kan voorwaarden stellen, maar verplicht bepaalde bedrijven voorschrijven kan natuurlijk nooit. Geeft die gemeente ook garantie als dat bedrijf slecht werk aflevert of wanneer er qua veiligheid wat misgaat? Dat is dus niet de taak van een gemeente en mag dat nooit worden. 
Wanneer het zou gaan om rijtjeswoningen waar bijvoorbeeld 10 of meerdere woningen bij betrokken zijn kan er een advies gegeven worden, maar nooit een verplichting.
Wanneer die 10 bewoners gaan samenwerken en gezamelijk een adviseur, architect, bouwkundige of bouwondernemer kiezen kan er schaalvoordeel en uniformiteit worden bereikt, maar daar kunnen ze zelf voor kiezen.
Kijk vaak wil men een goed plan zien en niet een stel beunhazen die snel hun zakken willen vullen, maar dat kan absoluut niet betekenen dat de gemeente maar verplichtingen gaat opleggen.
Met een vriendelijke bouwgroet,
Piet van der Valk
Een gemeente bepaalt beleid, kan voorwaarden stellen, maar verplicht bepaalde bedrijven voorschrijven kan natuurlijk nooit. Geeft die gemeente ook garantie als dat bedrijf slecht werk aflevert of wanneer er qua veiligheid wat misgaat? Dat is dus niet de taak van een gemeente en mag dat nooit worden. 
Wanneer het zou gaan om rijtjeswoningen waar bijvoorbeeld 10 of meerdere woningen bij betrokken zijn kan er een advies gegeven worden, maar nooit een verplichting.
Wanneer die 10 bewoners gaan samenwerken en gezamelijk een adviseur, architect, bouwkundige of bouwondernemer kiezen kan er schaalvoordeel en uniformiteit worden bereikt, maar daar kunnen ze zelf voor kiezen.
Kijk vaak wil men een goed plan zien en niet een stel beunhazen die snel hun zakken willen vullen, maar dat kan absoluut niet betekenen dat de gemeente maar verplichtingen gaat opleggen.
Met een vriendelijke bouwgroet,
Piet van der Valk

Ten eerste wil ik een ieder bedanken voor de waardevolle informatie die jullie hier beschikbaar stellen. Even een korte toelichting. Een goede relatie van mij is van plan om een van de klushuizen van de gemeente te kopen. En ik zou haar helpen met het ontwerp en de bouwbegeleiding. Toen zij naar de gemeente ging kreeg ze de naam van de architect en de bouwadviesbureau mee waarmee ze zou moeten samenwerken. Staat ook trouwens op de website van de gemeente. Onderstaand tekst is afkomstig van de website van de gemeente.

"Per woning wijst de gemeente een architect aan. Je bent verplicht gebruik te maken van de hulp van deze architect bij het maken van een Plan van Aanpak en, indien nodig, het aanvragen van een bouwvergunning. Deze hulp is gratis."

Zoals jullie kunnen raden de keuze was snel gemaakt. Ik ben een startende ondernemer en elk opdracht is heel belangrijk voor mij. Ik ben zeker niet de enige ondernemer die de dupe is van "vriendjespolitiek" bij de gemeente. We (andere architecten) worden met een zin buitenspel gezet door de gemeente. Dit is gewoon niet eerlijk en voelt niet goed.

Ik weet nog niet wat ik hiermee moet doen.


Bedankt voor uw aandacht.

 

Hartelijke groeten,

Fevzi Köstüre


 

 

 

Beste Fevzi,

Om te beginnen kun je de openbare stukken opvragen die ten grondslag liggen aan deze overeenkomst die de gemeente blijkbaar heeft afgesloten. Vervolgens kun je besluiten bezwaar te maken bij het college van B&W tegen het bestaan van een dergelijke overeenkomst op basis van wat hiervoor al is geopperd. Het zal je niet populair maken en je bezwaar wordt waarschijnlijk ongegrond verklaard en dan ligt alles weer stil en moet jij de vervolgstap en dat gaat je geld kosten. 

Je kunt ook - en dat heb je al een beetje gedaan - de publiciteit opzoeken en stof opwaaien en lawaai maken. 

Jij moet besluiten of je de handschoen oppakt. We kunnen je op dit forum helpen met raad en daad als dat nodig is. 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+