BouwProfs

De bouw online verbonden.

Op weg naar energieneutraal: wie zijn de meest vernieuwende opdrachtgevers en wat zijn de meest innovatieve concepten?

Energieneutraal bouwen is technisch al lang mogelijk. Maar: de traditionele organisatie van het bouwproces staat innovatie en betaalbare totaaloplossingen in de weg. Enkele partijen hebben een voorsprong genomen: zij hebben in slimme coalities herhaalbare oplossingen ontwikkeld. Ook opdrachtgevers slaan nieuwe wegen in en werken op nieuwe manieren aan de gewilde wijken van de toekomst.

Graag verneem ik de mening van alle bouwprofs: wat zijn voor jullie op dit gebied de top-opdrachtgevers? En wat zijn de top-concepten? Bekijk en beluister de pitches van 11 renovatie- en nieuwbouwconcepten en 10 opdrachtgevers en laat het weten.

Wat mij opvalt onder alle genomineerde opdrachtgevers is de overtuiging dat het anders moet: opener, op basis van vertrouwen, lagere faalkosten, uitdagend, efficiënter, klant weer centraal. Opvallend bij de genomineerde woningconcepten is dat alle nieuwbouwconcepten zonder problemen het energieniveau van energienotaloos halen. Iets dat twee jaar geleden nog theorie was, blijkt nu betaalbaar en haalbaar.

Wat springt er voor jullie uit?

Weergaven: 510

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Deze reactie is verwijderd omdat deze in strijd is met ons forum reglement. Het is niet toegestaan om directe promotie voor eigen bedrijf / producten te maken.

Wat een goede vraag! Dit wil ik absoluut volgen.

kijk rustig eens op de site www.ouwebalg.nl

onder techniek.

hier wordt een engergie neutrale vakantie woning gebouwd

 

Er zijn weinig opdrachtgevers die zelf meedenken en innovatieve concepten aanbieden.
Er zijn er wel die innovaties ondersteunen en aanjagen.
Ik heb leuke ervaringen bij:
1. De club Vereniging Q waarbij Faay een van de aanjagers is,
2. De club van aannemer Van Dijk in Hardenberg en bijvoorbeeld
3. ITHO en Attema die gezamenlijk een prefab een technische installatie hart aanbieden voor renovaties.
veel succes met het bekijken en beoordelen van alle concepten.
ook al eens gekeken op de site www.conceptueelbouwen.nl van Dr. Pieter Huybregts?

Aan de hand van alleen de filmpjes kan ik absoluut niet bepalen welk concept het beste is. Wel wordt duidelijk dat iedereen verder wil met ketensamenwerking. De huidige crisis in de bouw dwingt ons tot innovatie, meer kwaliteit met lagere woonlasten. Gezonde woningen die energie-neutraal tot zelfs energierekening-loze woningen hebben de toekomst. Door ketensamenwerking moeten de faalkosten omlaag en daarmee de kostprijs van de hele woning. Zo blijft er budget over voor de benodigde extra kwaliteit. Twee jaar terug was de noodzaak voor innovatie nog niet zo groot als vandaag, daarom kan het nu wel en toen nog niet.

Ik werk graag mee om dit mogelijk te maken.

Guus Cladder

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+