BouwProfs

De bouw online verbonden.

Voor een rijksmonument ben ik op zoek naar een oplossing om in de aanwezige schuiframen een ventilatievoorziening op te nemen: ventileren via een muurrooster in het metselwerk is in de gegeven situatie niet mogelijk, en als ik roosters in het glas voorstel wordt ik [terecht] afgeschoten.

Gebalanceerde ventilatie is door ruimtegebrek niet mogelijk.

 Graag jullie reactie!

Weergaven: 4238

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het hangt af van de detaillering van de ramen.

Indien er sprake is van een vast bovenraam en een schuivend onderraam kan op de plaats van ontmoeting in plaats van de schuine aanslaglatten een klep(je) gemaakt worden.

Wel is van belang hoeveel doorlaat er zou moeten komen.

Mogelijk biedt een raamuitzetter van Buva hier een oplossing:

http://www.buva.nl/producten/hang-_en_sluitwerk_ramen/sluitingen_ui...

Hallo Philip,

In het Amsterdamse wil BenWt vaak onderstaande oplossing van J. van 't Hooft akkoord verklaren, zij het dan zonder klepje, gewoonweg stuk van de schuine aanslaglatten weghalen OF indien de aanslaglatten niet aanwezig een (halve) sleuf in de respectievelijke boven/onderdorpel.

Succes !

 

Met vrg, René Verlaan / BBAN

Hallo Philip,

Heb jij al gekeken naar DucoTop roosters?
Dit is misschien een duurdere oplossing, maar wel een favoriet van mij. Als dit juist toegepast wordt zie jij er van buiten niet van, dus blijft het beeld behouden, en is het van binnen mooi weg te werken. Vereist wel dat de kozijnen iets aangepast worden. 

Met vriendelijke groet,

Dennis Brands

Tilmar, succes

 

Gr.

 

Raymond

Heb je al naar decentrale gebalanceerde ventilatie gekeken zoals de climarad. Hebben ook hele nette roosters in steen kleur en formaat. Deze hebben we al in meerdere monumenten met succes toegepast.

zoiets zoek ik inderdaad. liever iets wat helemaal onzichtbaar is, dus een combinatie van de eerder genoemde oplossing om de aanslaglatten te onderbreken en zo'n roostertje zou erg fraai zijn.
 
Raymond de Lange zei:

Tilmar, succes

 

Gr.

 

Raymond

Je zou de onderdorpel van het vaste raam aan de achter/onderzijde tot halve hoogte kunnen verjongen, zodat de afdichting hierboven blijft bestaan. In de bovendorpel van het schuifraam maak je een sleuf door en door. (in gesloten toestand is de ventilatie tot stand gekomen. Aan de buitenzijde zie je hier niets van en aan de binnenzijde dek je dit af met een standaard opdek schuifrooster.

die zijn in de zestiger jaren al verdwenen. ik probeer wel om gebalanceerde ventilatie toe te passen, maar er is erg weinig ruimte om de kanalen netjes 'weg te werken'.
Johan Popken zei:

Is het niet mogelijk via de schoorsteen in het pand voorzieningen op te nemen?

Heb je de Thallo van Alusta al bekeken. Nadeel voor de bewoners is wel het kastje aan de binnenmuur.

http://www.alusta.com/producten.asp?pageID=106&Title=Elektronis...

Heb je de Thallo van Alusta al bekeken. Nadeel is wel het kastje wat aan de binnenmuur gemonteerd dient te worden.

http://www.alusta.com/producten.asp?pageID=106&Title=Elektronis...

huidige stand van zaken!

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+