BouwProfs

De bouw online verbonden.

Voor een rijksmonument ben ik op zoek naar een oplossing om in de aanwezige schuiframen een ventilatievoorziening op te nemen: ventileren via een muurrooster in het metselwerk is in de gegeven situatie niet mogelijk, en als ik roosters in het glas voorstel wordt ik [terecht] afgeschoten.

Gebalanceerde ventilatie is door ruimtegebrek niet mogelijk.

 Graag jullie reactie!

Weergaven: 4239

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

In onze monumentale boerderij hebben we smalle sleuven laten vrezen in het houten raamkozijn en daarin luchtroosters laten plaatsen.

Met een schuifje zijn deze roosters open dicht te doen. De afmetingen van de roosters zijn in ons geval 2 cm x 90 cm en circa 8 mm dik. Het valt bijna niet van de buitenkant te zien en van binnen is het niet storend. Desgewenst kan ik de aannemer vragen om de leverancier van de roosters. Ik ben bereikbaar op 06-15068709 en via hj@denieuweham.nl . Groet HJ Bekedam

Gewoon de ramen goed restaureren/ vervangen in oude stijl en de ramen open zetten indien ventilatie/ verversing is gewenst.

dat is werkelijk te simpel geredeneerd. ik wil wel ventileren, en niet vertrouwen op de kieren die er in een traditioneel kozijn onvermijdelijk zijn. moderne kierdichting en isolerende beglazing maken het noodzakelijk de ventilatie in een woning goed in de hand te houden: en dat betekend dat er een correcte toevoer van verse lucht moet zijn. 
 
Frans Schlimbach zei:

Gewoon de ramen goed restaureren/ vervangen in oude stijl en de ramen open zetten indien ventilatie/ verversing is gewenst.

Toch denk ik dat daar een kern van waarheid in zit: In een monumentaal pand past een eenvoudige, doch effectieve oplossing: Ik denk daarom dat de besproken spleetroosters een zeer goede aanvullende oplossing is, denk dan wel aan de afzuiging van de lucht: bij voorkeur in zo'n oud pand door onder/overdruk te creeeren middels schoorsteeneffect (vaak is dat door de bouw van zo'n pand al geregeld), eventueel middels mechanische afzuiging.

philip sanders zei:

dat is werkelijk te simpel geredeneerd. ik wil wel ventileren, en niet vertrouwen op de kieren die er in een traditioneel kozijn onvermijdelijk zijn. moderne kierdichting en isolerende beglazing maken het noodzakelijk de ventilatie in een woning goed in de hand te houden: en dat betekend dat er een correcte toevoer van verse lucht moet zijn. 
 
Frans Schlimbach zei:

Gewoon de ramen goed restaureren/ vervangen in oude stijl en de ramen open zetten indien ventilatie/ verversing is gewenst.

Het is een simpele gedachte maar door die simpele maar degelijke bouw hebben deze panden een sfeervolle uitstraling. Ik ben van mening dat je zo'n stuk cultureel erfgoed niet aan moet passen. Als je iets wil wat behagelijk, modern, eigentijds, comfortabel e.d. is moet je gewoon in een nieuw pand gaan zitten.

 

Moderne kierdichting en dubbele beglazing (zijn andere alternatieven voor) passen dan dus ook niet in zo'n pand (naar mijn idee uiteraard).

Beste Philip,

Als architect kom loop ik ook wel eens tegen dit probleem aan. Als er geventileerd moet worden via houten kozijnen in een monumentaal pand, gebruiken wij de oplossing die je via deze link kunt vinden.

http://www.vanwijkhoutindustrie.com/verborgen-ventilatierooster

http://www.tilmar.nl/Shop/Product/Sleufventilatie/TiKu-aluminium-sl...

De profielen zijn te bestellen in kleur en een timmerman kan eenvoudig sleuven frezen om ze te plaatsen.

Ik heb recent in een groot monumentaal pand de al eerder genoemde Climarad's toegepast. Mechanische ventilatie, met CO2-sensor en warmteterugwinning. Geen roosters maar open voegen in het metselwerk. Aan de buitenzijde volstrekt onopvallend en binnen zeer effectief.
Foto's heb ik nog niet. Op verzoek kan ik wel iets regelen.

Er bestaan systemen die boven het kozijn geplaatst worden, waardoor er in aanzicht niets van te zien is, zowel binnen als buiten. Ik zag een voorbeeld in de pas gerestaureerde boerderij in Nieuw-Annerveen. Beheerder Het Drentse Landschap, betrokken architecten Architecten Meppel, bouwer Bouwbedrijf Geerts. Misschien kun je bij hen gedetailleerde info opvragen.

Succes!

is het niet mogelijk om zelfregulerende roosters toe tepassen met CO2 sturing op de afvoer gemeten?

In de nieuwbouw wordt dit zeer goed gewaardeerd in de EPC berekening. 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+