BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ongeveer 7 jaar geleden was er zoveel vraag naar het bouwen van woningen, dat de bouw het amper kon bijsloffen. Hoe meer woningen je kon opleveren des te meer je in een jaar kon verdienen.

Is het tegenwoordig niet verstandiger om je bouwmethode eens tegen het licht te gaan houden. Met als uitgangspunt je mensen aan het werk te houden. Dus meer zelf te bouwen ipv prefab te bestellen?

Even een concreet voorbeeld:

- de verdiepingsvloer uitvoeren als houtenvloer ipv kanaalplaatvloer? 

Zo zijn er vast wel meer voorbeelden te verzinnen.

Dan kun je natuurlijk wel in de problemen komen met de opleverdatums. is het misschien niet verstandig om ook hier over na te gaan denken?

Als je de nadruk gaat leggen op uren, creëer je je eigen werk. Als je meer bouwtijd hebt kun je bv de vloer zelf maken. ook kun je met minder mensen een project realiseren.

Wat vinden jullie?

Weergaven: 1467

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Is dit een serieuze stelling?

Wat volgt? Zullen we dan ook de treinen langzamer laten rijden om mensen aan het werk te houden? Zal McDonalds de hamburgers ook langzamer bereiden? Of maken we de wachttijden in De Efteling nog langer?

Ik mis de klant volledig in deze stelling; wordt deze hier beter van? De bouw heeft al die tijd al zo gedacht. We beginnen nu met een generatie die meer aan de klant denkt dan voorheen. laten we juist op die weg doorgaan.

In mijn ogen kijk je vooral naar hoe je de gewenste kwaliteit zo efficiënt mogelijk kunt leveren. Als je goedkoper uit bent met prefab, moet je dat, zou ik zeggen, doen. Op korte termijn kun je wellicht kiezen voor arbeidsintensievere oplossingen, die op papier niet meer kosten omdat je de mensen toch in dienst hebt. Hoe sneu ook, is het dan misschien toch beter af te slanken, want als je weer meer op de bouwplaats gaat doen zul je, in veel gevallen denk ik, in je projectbewaking meteen gaan merken dat je uit de kosten loopt.

@ Dave, Hoe bedoel je de klant? Anders bouwen wil niet zeggen dat je dit niet in samenspraak is of kan met de klant.

Langzamer bouwen wil niet zeggen dat het duurder is.

De uitvinding van de stoommachine deed ook veel werkgelegenheid teniet...
Tegelijk hoor ik wel verhalen van productinnovators over bouwbedrijven die ervoor kiezen mensen aan het werk te houden in plaats van aantoonbaar goedkopere innovaties toe te passen. Volgens mij betekent dat op termijn het einde van deze bedrijven. Alleen als arbeid goedkoper is dan de toe te passen technische innovatie is er een overlevingskans. In sommige economieën is dat het geval, maar in de Nederlandse economie (noch) niet.

Langzamer bouwen is per definitie duurder omdat de klant dan later in de woning kan. De klant zal dat negatief ervaren en daarmee is het een verborgen kostenpost, die waarschijnlijk tot uitdrukking komt in een lagere gevraagde kwaliteit.

Ja, of de langzame bouw moet meer dan opwegen tegen het negatieve gevoel bij de klant. Dat acht ik in veel gevallen niet waarschijnlijk.

Leuke vraag. Je kunt alles zo maken als jezelf wilt als het maar verkoopt. Auto's van het merk Dacia worden voor een groot deel met de hand gebouwd in overigens moderne fabrieken. Dat kan uit vanwege de voor ons lage salarissen.

Ik denk dat er zeker markt is voor met de hand (low-tech) bouwen, maar gebruik dan ook materialen die zich er voor lenen en een goed businessplan. En ondervang de vragen in de markt! Sympathie is verzekerd!

@Martin Langzamer bouwen betekent idd dat je langer dubbele lasten hebt als klant. maar waarom zal dit resulteren in een lagere kwaliteit. Bv verdiepingsvloer dmv kanaalplaat of van hout wil niet zeggen dat je kwaliteit inlevert.

@iedereen In de huidige economie heb je als ondernemer ook de verantwoordelijkheid om je personeel aan het werk te houden.

1. ik vermoed dat dit voorbeeld geen gelijkwaardige constructie is.

2. en dan minder werk voor dat andere bedrijf (bedrijven); dat schiet niet echt op.

3. ik denk dat het effect allang gebeurt waar dat wel mogelijk is; men besteed delen van het project niet meer uit maar voert het zelf uit om de eigen vakmensen zo lang mogelijk binnenboord te houden.

4. maar zo als  voorheen door dezelfde denkwijze de mechanisering en prefab is geïntroduceerd blijft het wel gezond kritisch te blijven kijken of de keuzes van jaren geleden nog steeds wel op gaan.

5. ik kan het verkeerd zien maar een aantal jaren geleden werd er nauwelijks meer een traditionele houten dakkapel geplaatst. Ik zou er de laatste 2 jaar echter weer steeds meer. (of is dat een toevalservaring?)         

De economie van de industrialisering heeft ons veel produktiever gemaakt. De lonen van de geïndustrialseerde samenleving zijn echter ook zo hoog geworden dat we handwerk maar naar lagelonenlanden uitbesteden. Daar gebeurt vervolgens hetzelfde: emancipatie van de arbeid en hogere lonen. Als de hele traagheid wereldwijd is uitgewerkt, voorspel ik dat dit zichtbaar wordt: een gigantische kloof tussen een klein topje zeer rijke investeerders, die ons aan al die machines hebben geholpen, en een enorme hoeveelheid voor hun dagelijks bestaan worstelende loonslaven en werlozen, die de producten van die machines toch niet kunnen betalen.

De rentedragende economie is een dodelijke kanker, die het probleem van het concurrentiedenken exponentieel verergert. Een tomeloze ongelijkheid heerst, als we de zteven niet wenden.

We zullen echter eerst rentevrij moeten worden en een economie van het ZIJN ontwikkelen, in plaats van een economie van PRODUCTIE. Daarna ZOU je weer veel ambacht kunnen inzetten, maar dat is dan een mogelijkheid. Geen doel.

Kijk eens even op Fair4all.nl, en doe dan vooral mee!

Prefab bouwen hoort bij het nieuwe bouwen.

Door de automatisering die steeds verder doorvoert in het bouwproces wordt het bouwproduct steeds beter en efficiënter uitgevoerd.

Het is logisch dat hierdoor uren verschuiven van de bouwplaats naar de fabriek.

De klant krijgt een beter product, de bouw wordt beheersbaar in tijd en in geld, de kosten worden lager.

Het heeft dus geen zin om een houding aan te nemen waarin we vanuit de traditie blijven denken.

Het hoort gewoon bij de bouw zoals deze zich ontwikkelt, en wil je overleven als bedrijf, dan dien je daar op te anticiperen.

Mannes Wietsma

Jos kijkt tenminste ook wat verder dan de bouw?

@Michaël ik zal eens kijken naar de website is ook erg interessant.

@Mannes eigenlijk moet je als bouwbedrijf meer tijd gaan investeren in de loods om zelf prefab elementen te maken. Zodoende heb je meer productie uren behoud je de snelheid op de bouw en de gewenste kwaliteit

@Jos als je alles heel breed benaderd heb je gelijk,dan krijgen de prefabfabrieken het weer moeilijk. Het is maar net hoever je gaat met je redenering.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+