BouwProfs

De bouw online verbonden.

Vraag over temperatuur leefruimte in een woonhuis met zwembad in souterrain.

In een woonhuis met in het souterrain een zwembad wordt de temperatuur in het woongedeelte te hoog.

Tussen de betonvloer en de smeervloer ligt wel isolatie. Zou het helpen om tussen het plafond en de betonvloer isolatie aan te brengen zodat de betonvloer minder snel opwarmt dan de snelheid dat deze de warmte aan de bovenzijde afstaat aan het woongedeelte?

Moet ik een dampremmende laag aanbrengen? Dit is namelijk niet te doen zonder het plafond te verwijderen.

Weergaven: 1195

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste Robbie,

Gaten boren is geen optie omdat er te veel leidingen in de vloer liggen.

Gr. Harrie

Robbie Hendriks zei:

Is het mogelijk om ventielatie gaten te boren en deze te voorzien van roosters op de buitenmuur.

Ik ben van mening dat de warmte maar 1 kant op kan en dat is naar boven en dan trekt het de beton in.

Wij kunnen voor u voordelig een aantal gaten verspreid over de buitenmuur boren zodat de warmte zoals Maarten van de Voort ook aangeeft naar buiten kan worden afgevoerd middels het ventieleren wat door de gaten mogelijk word.

Ik heb dit al eens uitgevoerd bij een ander woonhuis met zwembad is de kelder

Beste Wim,

Neem ik mee in de overweging.

Gr. Harrie

Wim van Elk zei:

Beste Harry,

De best mogelijke optie is het zwembad separaat van de overige ruimte te verwarmen met een eigen thermostaat en middels stralingswarmte vanuit het plafond. Hiermee zal tevens de vochthuishouding redelijk onder controle blijven (ong. 50%) en kun je de zwembadruimte een eigen temperatuur geven op tijden dat deze ruimte ook daadwerkelijk gebruikt wordt. De installatie is eenvoudig, geen onderhoud en een laag energieverbruik (mits het gebruik van een speciaal daarvoor ontwikkelde thermostaat.

Succes,

Wim van Elk
Maxxinno.

Beste Hans,

Het gaat er juist om de warmte langer in de zwembadruimte blijft en minder snel in de betonvloer trekt en zo op de beganegrond terecht komt.

Dan zou isoleren van het plafond toch moeten helpen?

Gr. Harrie

J. ( Hans ) de Wit zei:

ER IS MAAR 1 GOEDE OPLOSSING EN DAT VENTILATIE.

WARME LUCHT KAN VEEL WATER OPNEMEN ,DUS ISOLATIE IS GEEN ISSUE ,  IN HET ZWEMBAD IS HET AL WARM.

VR GROET ,

HANS DE WIT

Beste Menno,

Vochtgehalte is prima.

Gr. Harrie

Menno Lam zei:

Beste Harrie,

Hoe is het vochtgehalte in de vloer? ik kan me voorstellen dat die te hoog is. Niet echt gezond, een dampdichte laag aanbrengen lijkt me een verstandig move. De warmte van het zwembad samen met het vocht via wtw om de warmte op te vangen en elders in te zetten.

Beste Peter,

De temperatuur is inderdaad continu hoger, er zal dus altijd een warmte transport plaats vinden van souterrain naar woonruimte. Maar als ik de warmte transport kan vertragen door het plafond van het souterrain te isoleren  en de warmte transmissie op de beganegrond naar buiten blijft zoals deze nu is dan moet dit toch helpen de temperatuur te verlagen in het woongedeelte?

Gr. Harrie

Peter Ligthart zei:

Beste Harrie,

Als de temperatuur in de zwembadruimte continu hoger is dan in de woonkamer, zal er altijd een opwarming van de vloer blijven. Met isolatie kun je dat volgens mij niet tegen gaan. De enige remedie lijkt mij de temperatuur van de zwembadruimte verlagen tot het niveau van de woonkamer of de warmte onder de vloer wegventileren. Liefst dan natuurlijk wel terugwinnen.

Hartelijke groet,

Peter Ligthart

Isolatie tussen de vloer zal inderdaad weinig helpen, er zal zich een evenwicht instellen waarbij toch nog warmte overdracht gaat plaats vinden.

Eigenlijk een luxe probleem bijna. Ik zou zeggen het toverwoord zal bij elke oplossing "warmteterugwinning" moeten zijn. Voer de wamte af daar waar het te veel (woonruimte) is en gebruik het daar waar het nodig is (opwarmen zwembad en souterrain, of warmwatervoorziening gerst van het huis). Kan me niet voor stellen dat het zwembad of het gebouw zelf energie creëert dus die warmte kan vast wel ergens gebruikt worden. Warmte terugwinning in ventilatie systemen hebben steeds hoger rendement. Alleen de bijbehorende installatieruimte is vaak nadelig. Ben onlangs wel een systeem tegengekomen waar dit alles toch vrij eenvoudig in een voorzetwand te verwerken is. Als er dus ergens een verticaal vlak te vinden is dat van souterrain door loopt naar de woonruimte en/of andere te verwarmen ruimtes bied doit mogelijkheden.

Maar ook een-omgekeerde vloerverwarming (eventueel inclusief het PCM) zou in dit geval wellicht een optie zijn. Hierbij wordt de vloerverwarming dus op of onder het beton gelegd en gaat juist de warmte afvoeren naar een opslag vat. Het PCM heeft een aantrekkelijke eigen warmte buffer vermogen en zal het rendement verhogen. Door het extra buffer kan ook het opslagvat weer kleiner. 

Voordeel van beide systemen is dat je de warmte eenvoudig kan transporteren naar waar je het wil gebruiken. 

Beste Wilbo,

Van PCM weet ik nogal weinig. PCM is volgens mij geen vloeistof of is dit ook als vloeistof te verkrijgen?

In de vloeren ligt vloerverwarming. Wellicht een relatieve aanpassing van de installatie kan voldoen.

Kun je misschien wat meer vertellen of zo'n installatie of kun je mij vertellen waar ik die informatie kan vinden.

Groet,

Harrie Veekens

Wibo Teerlink zei:

Isolatie tussen de vloer zal inderdaad weinig helpen, er zal zich een evenwicht instellen waarbij toch nog warmte overdracht gaat plaats vinden.

Eigenlijk een luxe probleem bijna. Ik zou zeggen het toverwoord zal bij elke oplossing "warmteterugwinning" moeten zijn. Voer de wamte af daar waar het te veel (woonruimte) is en gebruik het daar waar het nodig is (opwarmen zwembad en souterrain, of warmwatervoorziening gerst van het huis). Kan me niet voor stellen dat het zwembad of het gebouw zelf energie creëert dus die warmte kan vast wel ergens gebruikt worden. Warmte terugwinning in ventilatie systemen hebben steeds hoger rendement. Alleen de bijbehorende installatieruimte is vaak nadelig. Ben onlangs wel een systeem tegengekomen waar dit alles toch vrij eenvoudig in een voorzetwand te verwerken is. Als er dus ergens een verticaal vlak te vinden is dat van souterrain door loopt naar de woonruimte en/of andere te verwarmen ruimtes bied doit mogelijkheden.

Maar ook een-omgekeerde vloerverwarming (eventueel inclusief het PCM) zou in dit geval wellicht een optie zijn. Hierbij wordt de vloerverwarming dus op of onder het beton gelegd en gaat juist de warmte afvoeren naar een opslag vat. Het PCM heeft een aantrekkelijke eigen warmte buffer vermogen en zal het rendement verhogen. Door het extra buffer kan ook het opslagvat weer kleiner. 

Voordeel van beide systemen is dat je de warmte eenvoudig kan transporteren naar waar je het wil gebruiken. 

Beste Harry

Is het ook niet mogelijk om gaten te boren van buiten naar binnen strak onder het plafond?

Wij boren nu regelmatig voor ventilatie in kruipruimte's en plaatsen daar dan renovatiekokers is.

Ik weet niet hoe de situatie aan de buitenkant is maar volgens mijn inzien zal dat een oplossing kunnen zijn

Harrie Veekens zei:

Beste Robbie,

Gr. Harrie

Robbie Hendriks zei:

Is het mogelijk om ventielatie gaten te boren en deze te voorzien van roosters op de buitenmuur.

Ik ben van mening dat de warmte maar 1 kant op kan en dat is naar boven en dan trekt het de beton in.

Wij kunnen voor u voordelig een aantal gaten verspreid over de buitenmuur boren zodat de warmte zoals Maarten van de Voort ook aangeeft naar buiten kan worden afgevoerd middels het ventieleren wat door de gaten mogelijk word.

Beste Robbie,

Dat zou misschien een oplossing zijn. Wat me tegenstaat is dat we dan veel energie weg gaan gooien.

Gr. Harrie

Robbie Hendriks zei:

Beste Harry

Is het ook niet mogelijk om gaten te boren van buiten naar binnen strak onder het plafond?

Wij boren nu regelmatig voor ventilatie in kruipruimte's en plaatsen daar dan renovatiekokers is.

Ik weet niet hoe de situatie aan de buitenkant is maar volgens mijn inzien zal dat een oplossing kunnen zijn

Harrie Veekens zei:

Beste Robbie,

Gr. Harrie

Robbie Hendriks zei:

Beste Harry

Volgens mij zijn er ventielatie roosters leverbaar die afsluitbaar zijn.

Het is dan mogelijk om zelf in te stellen waneer en hoelang deze op gaan en kan ingesteld worden dat er maar een paar open gaan zodat de warmte toch naar buiten afgevoerd kan worden.

Misschien is het, het onzoeken waard

Harrie Veekens zei:

Beste Robbie,

Dat zou misschien een oplossing zijn. Wat me tegenstaat is dat we dan veel energie weg gaan gooien.

Gr. Harrie

Robbie Hendriks zei:

Beste Harry

Harrie Veekens zei:

Beste Robbie,

Gr. Harrie

Robbie Hendriks zei:

Het PCM materiaal is een materiaal dat bij een specifieke temperatuur stolt met een klein bandbreedte. Hiedroor kan het veel energie opslaan en afgeven rondom een bepaalde temperatuur. UNIFLOOR zou hier meer informatie over moeten kunnen geven. Vraag naar Robert van Leeuwe ,RvLeeuwen.Sales@Unifloor.nl, zeg maar dat je het van mij heb gehoord.

Voor afvoer van warmte (lees ook vloerkoeiling) via vloerverwarming is vaak een wat hoger buisdichtheid per m2 gewenst dan als deze enkel voor warmte afgifte wordt gelegd. Maar wellicht is de bestaande vloerverwarming wel eenvoudig te gebruiken en zijn er resultaten te boeken. Ik kan me goed voor stellen dat hier eenvoudig  met een kleine aanpassing resultaten bereikt kunnen worden. Vloerkoelings systemen inclusief regelaars worden al uitgebreid toegepast. Waarschijnlijk is de vloerverwarming eenvoudig aan te passen voor vloerkoeling door aanbouw en uitwisseling van enkele componenten. De truuk zal zijn om de installatie zo te maken dat de warmte uit de vloer gehaald de warmwatervooziening gaat voorverwarmen. Een beetje innovatieve installateur zou met dit vraagstuk aan de slag moeten kunnen in gesprek met zijn leverancier. Waar is het project, als het in de buurt is wil ik wel verder mee denken en eventueel in contact brengen met installateur voor uitwerking en offerte. 

Beste Wibo,

Ik zal je mijn email adres geven dan kunnen we via de email onze telefoonnummers uitwisselen en in contact komen.

info@veekens.nl

m.vr.gr.

Harrie Veekens

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2020   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+