BouwProfs

De bouw online verbonden.

Geert Elemans stelt in de BouwProfs groep op Linkedin de volgende vraag:
Wie kent transparant materiaal dat als overkapping kan dienen en waar pv in is verwerkt om zonenergie op te wekken, liefst zo licht mogelijk van gewicht. En zo licht mogelijk voor daglicht.

Weergaven: 2366

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Er bestaat gelamineerd glas waarbij de PV-cellen in de PVB-folie worden verwerkt, Scheuten maakt dit zelf, maar het is redelijk zwaar.

Is het niet mogelijk om flexibele PV-cellen op polycarbonaat platen te laten lijmen?

Nou ben benieuwd wat hier nog meer voor reacties op komen.

Ik ken enkel boven genoemde oplossing met glas (en heb het nog nooit in het echt gezien).

Ik ken wel een systeem van Triple Solar waar van Aluminum plaatdelen (eventueel voorzien van isolatie) thermoboiler en PV zonne-energie gecombineerd benut worden. Efficiënt en redelijk van gewicht. Echter totaal zwart. Misschien in combinatie met juiste hoeveelheid daklichten en/of solartubes?

Beste heer Elemans,

WIj zijn met een aantal gerenommeerde partners bezig met de ontwikkeling van glazen atriumkappen die energie opwekken (PVT elektrisch en thermisch), die volledig doorzicht bieden op de hemelkoepel en die diffuus licht toelaten in de ruimte. Hierdoor ontstaat een comfortabel lichtklimaat dat voor een deel de opwarming van de ruimte tegengaat (als zonwering) en tegelijkertijd energie opwekt. Werkende prototypes van 500m2 zijn reeds een jaar succesvol in bedrijf. WIj zijn druk met het vinden van concrete bouwprojecten en geïnteresseerden om het systeem verder uit te ontwikkelen. Ik vertel u graag meer over deze kansrijke innovatie,

Met vriendelijke groet,
Olivier Lauteslager
Aldus bouwinnovatie
06-14437663 

Een combi van bovenstaande techniek met een ETFE kap (ipv glas) is overigens theoretisch ook prima mogelijk!

Hallo Geert,

 

Wellicht dat wij een goede oplossing hebben voor een semi transparant dak.

Indien nog actueel graag een mail sturen naar info.nl@ecotiv.com

 

Ga maar eens kijken bij de brandweerpost in Houten

http://www.pvdatabase.org/pdf/Brandweergebouw_Houten.pdf

Beste Geert,

Op zowel Utrecht als Rotterdam Centraal worden op dit moment overkappingen gebouwd met pv er in. Misschien moet je daar even shoppen..! Ben zelf niet technisch en kan je dus geen productiinfo geven, maar dat weet de aannemer daar vast wel.

Patrick

Niet volkomen transparant, in mijn ogen. Wel het eerste dak waar ik aan dacht. Visualisatie:

http://www.mobilis.nl/nl/actueel/nieuws/nieuwsberichten/36/eerste-z...

Patrick Kaashoek zei:

Beste Geert,

Op zowel Utrecht als Rotterdam Centraal worden op dit moment overkappingen gebouwd met pv er in. Misschien moet je daar even shoppen..! Ben zelf niet technisch en kan je dus geen productiinfo geven, maar dat weet de aannemer daar vast wel.

Patrick

Beste Geert,

Movares ontwikkelde koud gebogen glas, waarin ook PV-cellen opgenomen kunnen worden. Voorbeelden worden al toegepast in Utrecht, Station Zuilen en Utrecht Centraal. Ook in Amsterdam, busstation IJsei en Sloterdijk is deze techniek op grote schaal toegepast. Een bewezen techniek dus, die ook kleinschalige toepassingen kent.

Half zoveel materiaal, minder energieverbruik en lichter in transport. Zomaar een aantal voordelen van het koud gebogen glas ten opzichte van gewoon glas. Niet alleen in de glasproductie is half zoveel glas nodig, ook in de staalconstructies wordt de helft aan staal bespaard. Bovendien zijn staal en glas volledig recyclebare materialen en dus geschikt voor hergebruik. Waar toegepast, brengen de voordelen van dit glas nog veel meer duurzame inspiratie teweeg.http://movares.nl/project/slim-overkappen-met-koud-gebogen-glas

Mocht je meer willen weten, neem gerust contact met me op.

m.vr.gr. Esteban van Zeijl

esteban.van.zeijl@movares.nl

 

 

Let op: alle genoemde voorbeelden zijn statisch en blokkeren een groot deel van het uitzicht en licht.

Bijgaand een plaatje van het uitzicht door de glaskap waaraan ik refereerde. Opbrengst: 30kWh/m2/jaar elektrisch + 150kWh/ per m2 per jaar thermisch. Het betreft hier een dynamisch systeem wat op hete dagen veel licht weg schermt maar op bewolkte dagen juist veel licht doorlaat!!

De Alliantie Amsterdam (corporatie) heeft vorige week de Gouden Speld van de gemeente Amsterdam gewonnen voor het meest duurzame renovatieproject van 2011.

Hierin is aan de achterzijde een transparante overkapping toegepast met geïntegreerde zonnepanelen. Meer info te verkrijgen bij Jeroen Hollander (projectmanager) jhollander@de-alliantie.nl

 

Beste Geert,

Overkappingen kunnen worden gemaakt m.b.v zowel glas als kunststof materialen. Beide opties zijn ook leverbaar in combinatie met PV-cellen. BIK bouwprodukten ontwerpt en produceert dergelijke producten.

Als je meer informatie stuurt dan zal ik onderzoeken wat wij (BIK) voor jouw project kunnen betekenen.

Met vriendelijke groet,

Marcel van Hassel

BIK Bouwprodukten

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+