BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wat zijn de verplichting van een gemeente inzake detailtekeningen?

Wellicht een vreemde vraag, maar kan er helaas weinig over vinden. Heeft een gemeente een verplichting om van bijv. een nieuwbouwproject altijd alle detailtekeningen in huis te hebben en als zij die verplichting hebben, staat dat nog ergens beschreven?

Ik weet dat ze bijv. e.e.a. wel zouden moeten toetsen aan het Bouwbesluit maar stel de bouwer verstrekt ze niet alle tekeningen, bewust of onbewust? En stel een gemeente kan een gevraagde detailtekening niet leveren, terwijl ze die eigenlijk wel zouden moeten hebben, hebben ze dan alsnog de verplichting om deze bij de bouwer op te vragen?

Weergaven: 272

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie van Rens ten Hagen via Facebook: 
De verplichting ligt opgesloten in de wet op de vergunningsaanvraag. De WABO. Die schrijft indieningsvoorschriften voor. De gemeente moet die stukken bewaren conform bewaar termijn.
De bewaartermijn staat in het bestuursrecht. Volgens mij moet de beslissing van het gemeentebestuur 10 jaar bewaard worden en de ingediende tekeningen eeuwig (Dus tenminste 100 jaar). Ik ben heel benieuwd of iemand het beter weet want bestuursrecht is best lastig...

Bedankt voor het antwoord. Nu is het zo dat de gemeente de detailtekening van mijn dak (oplevering 2017) niet heeft. (Sterker nog volgens mij hebben ze überhaupt geen detailtekening van de daken van het hele project). Hoe dat kan is natuurlijk een raadsel maar aangezien dit naar mijn idee wel een tekening is die ze zouden moeten hebben zijn ze dan nalatig geweest? Kan ik ze verplichten om deze alsnog op te vragen en te leveren? Bedankt!

Reactie van Rens ten Hagen via Facebook: 
Lastig. De gemeente moet dan een vergunning houder alsnog iets laten doen terwijl de vergunning er al is.... lijkt me een gevalletje snuffelen in het wetboek bestuursrecht, maar ik denk dat als de gemeente niets heeft ze geen machtsmiddel heeft om als nog de tekeningen te verkrijgen.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+