BouwProfs

De bouw online verbonden.

Verzakken van Cusveller elementen in dakvlak jaren 50 dak.

Bij een dak uit 1952 zijn op de vliering verzakte elementen zichtbaar. Het betondak bestaat volgens bestek uit Cusveller elementen maar wat ik zie is een ander type vul elementen.

Dakopbouw is gewapende stroken van grindbeton tussen de elementen met daarop 60 mm sintelbeton (zie tekeningen). Ooit is het dak bedekt geweest met asphalt (heerlijk die jaren 50 term), inmiddels is het bekleed met bitumen stroken met steenslag.

Nu vraag ik me af in hoeverre en wanneer de verzakte elementen een probleem gaan vormen? En waarom zijn ze verzakt? In de nok zijn ze korter gekapt dus zijn ze hun vorm kwijt wat een reden kan zijn, maar in het dakvlak komt het wellicht door onthechting door doorbuiging?

Enkele blokken is te overzien, maar wanneer en bij welk percentage wordt het een probleem? En welke acties zijn nodig? En wat gebeurt er als de dakbedekking vernieuwd moet worden, dus extra, tijdelijke (punt) belastingen op het dak komen?

Wie heeft ervaring met dit type dak?

Weergaven: 1676

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Als de constructie nog heel is en alleen door gebogen  dan zou ik aan de onderzijde basaltvezel- lamellen  plakken om de trekspanningen op te nemen  en om het dak weer de goede vorm te geven  neem dan Betapor van van Wijk  ideaal spul om het dak weer in het juiste afschot te brengen 

Bedankt voor het meedenken. Ik had gehoopt op meer reacties, vandaar nu pas van mij antwoord. Ik kan in ieder geval hiermee aan de slag. Hartelijk dank.

J. ( Hans ) de Wit zei:

Als de constructie nog heel is en alleen door gebogen  dan zou ik aan de onderzijde basaltvezel- lamellen  plakken om de trekspanningen op te nemen  en om het dak weer de goede vorm te geven  neem dan Betapor van van Wijk  ideaal spul om het dak weer in het juiste afschot te brengen 

Reactie van Max de Ruiter via de BouwProfs Facebook pagina:
Ik geloof niet dat ik me eraan zou wagen om dit ook maar proberen te herstellen. Het is een stuk duurzamer dit te vervangen voor dakplaten met een hoge r-waarde zodat een goede rc-waarde kan worden verkregen.
Reactie van Tim Groeneveld via de BouwProfs Facebook pagina:
Verwijderen lijkt me inderdaad de meest duurzame optie.. Dit opvangen is zinloos, en terugdrukken maakt alles kapot. Wie dit wil herstellen is niet goed bezig.
Reactie van Conrad van Dalen via de BouwProfs Facebook pagina:
Ik zou me er niet aan wagen, reparatie is niet de oplossing, eerst stabiliseren oorzaak zoeken en dan verder kijken.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+