BouwProfs

De bouw online verbonden.

Marcel Nooijen is bouwkundig thermograaf. In de BouwProfs groep op Linkedin stelt hij de volgende vraag. Kan jij hem helpen aan het juiste antwoord?

Heeft iemand een zinnig antwoord op de hoeveelheid van holstaan van grote HR++ ramen? Ik heb bij een aantal grote HR++ ramen een meetbaar temperatuur verschil aan het oppervlak.

Als ik de raam bekijk zie ik dat de twee glasbladen in het midden naar elkaar toe gaan staan (ramen staan hol) . als ik in het midden op het holle raam de temperatuur meet en dit vergelijk met de gemeten temperatuur op het er naast gelegen raam meet ik verschillen tot wel 9 graden. Nu staat natuurlijk in het hol staande raam niet de tekst gedrukt HR++ glas maar volgens de leverancier zou dit wel HR++ glas moeten zijn . Door de holling en door het ontbreken van de tekst krijgt de klant hierover de twijfel.

Of het werkelijk HR++ glas betreft kan ik kontroleren met de aansteker echter door het werkelijk gemeten temperatuur verschil zegt dit niets over de kwaliteit van het geplaatse raam. In deze situatie zijn 2 van de omstreeks 8 grote ramen afwijkend en hol waarbij de leverancier schrijft dat dit niet ernstig is. Ik hoop dan ook dat een norm hierin helderheid kan verschaffen.

Weergaven: 1145

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Geachte heer Nooijen,

Even kregen wij de indruk dat het om gebogen Hr ruiten ging.

Wij hebben uw mail doorgestuurd aan Hr. F. de Graaff (de Graaff advies)te Leerdam.

Wellicht kan hij u verder helpen.

 

Met vriendelijke groet,

Roger Bodar

Bodar Glasproducties

www.gebogenglas.eu

wel vacuum blijkbaar, geen gasvulling zou ik zeggen

het kan zijn dat het dubbelglas niet in nederland geproduceerd is maar bijv. in oosterijk of zwiterland, waar de luchtdruk ietjes anders is vanwege het hoogteverschil t.o.v. NAP

Beste Marcel, Leuke vraag trouwens er is nog steeds verwarring over de vraag: is er nu HR, HR+ of HR++ geleverd? Sinds de invoering van de omschrijving HR en later de + en ++ is er verwarring. Uiteindelijk gaat het om de U-waarde . Om tot een U-waarde  1.1 / 1.2 W/m2.K) te komen heb je een warmtereflecterende coating nodig op pos 3, een  spouw  van 15 mm die voor 90 % gevuld is met argon. Je kunt o.a.met een aansteker inderdaad controleren of er een coating is aangebracht, je kunt de spouwbreedte meten, maar niet of deze argon is gevuld. Er zijn fabrikanten die een dusdanige coating hebben die bij een spouw van 13 mm al een U-waarde van 1.1 W/(m2.K) kunnen realiseren. Het meer of minder hol of bol staan kan te maken hebben  met de barometrisch omstandigheden van dat moment. Ook kan de afmeting en de gekozen glasdikte hierin een rol spelen. Of het glas is slordig geassembleerd.  Als je meer info nodig hebt moet je maar even bellen 0345-612745 of een mail sturen.

Met vriendelijke groet, Frank de Graaff  Onafhankelijk  glasadviseur

Beste Marcel,
Het hol staan van het dubbelglas kan inderdaad te maken hebben met barometrische invloeden.
Indien het om dubbelglas gaat dat in b.v. Ostenrijk of Zwiteserland is gemaakt dan wordt er een hulsje in de afstandhouder geplaatst en op de plaats van bestemming verwijdert waarna de eenheden terplaatse met gas gevuld kunnen worden.
Je spreekt specifiek over grote ramen en in dat geval zou het ook kunnen zijn dat de eenheden horizontaal zijn geassembleerd waardoor door het eigen gewicht de bovenste glasplaat doorbuigt.
Normaal gesproken zorgt de fabrikant er dan voor als de unit op de bok wordt geplaatst dat dat de glasplaten planparallel worden tijdens het vullen met bijvoorbeeld argongas door overdruk te creëren.
Overigens een kreet die eerder werd gebruikt n.l. "vacuüm" is iets wat NIETS met dubbelglas te maken heeft.
Bovenstaande informatie is gebaseerd op het feit dat ik 25 jaar werkzaam geweest ben in de dubbelglas industrie wereldwijd.
M.vr.gr. Philip Scheffer

er is waarschijnlijk te dun glas gebruikt 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+