BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wat is de duurzaamste en meest besparende bijverwarming in de winter?

De winter komt eraan... Met de hoge gas- en stroomprijzen zullen veel mensen zoeken naar een efficiënte, voordelige manier om de woonkamer en slaapkamer lekker warm te krijgen, zonder dat dit in de papieren loopt.

Waar moet je tegenwoordig aan denken? Verwarmen via een airco? Infraroodpanelen? De ouderwetse petroleumkachel? Of is er een nieuwe, innovatieve manier waarop je je hoofdverwarming kunt ondersteunen en je verbruik omlaag krijgt?

Weergaven: 1010

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Het beste is gewoon niet verwarmen. Dus ruimtes die je niet gebruikt ook niet verwarmen. Temperatuur op de slaapkamers wat verder naar beneden. Dikke deken en pyjama aan. Dat werkt toch echt het best.

Iedere vorm van direct elektrisch verwarmen zoals een elektrische heater of IR paneel is enorm kostbaar.

Heb je een inverter airco, dan is het een goed idee die te gebruiken voor verwarming, zolang het buiten warmer is dan 5 graden.

Zorg dat je de zon zo veel mogelijk binnen haalt en hou je massa op temperatuur. Heb je een luchtwarmtepomp of inverter airco, dan overdag tussen 11:00 en 17:00 de binnen temperatuur 1 of 2 graadjes hoger en na 21:00 de temperatuur juist 2 graadjes lager. Dan maak je optimaal gebruik van de hogere brontemperaturen. 

Een houtkacheltje is natuurlijk ook een voordelige manier voor wat extra warmte, maar is wel wat discutabel kwa uitstoot.

Hallo Frans, mee eens natuurlijk, zeker over het eerste deel. Is een (inverter) airco niet ook te gebruiken bij koudere temperaturen?

Beste Leo,

Natuurlijk heeft de heer Frans van Dijk gelijk als het gaat over dikke kleding en andere manieren om de warmte bij het lichaam te houden. De meeste mensen zullen dat echter niet als erg comfortabel beschouwen.

Hoewel infrarood panelen niet de meest rendabele oplossing bieden zijn ze wel bij alle temperaturen te gebruiken en hoef je enkel daar (bij-) te verwarmen waar je bent, de rest van het huis verwarmen is immers totale verspilling?  Zie hier voor meer informatie: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-e....

De meest rendabele oplossing is volgens mij op dit moment zonnepanelen + zonnecollectoren + warmte opslag in een watertank/zak + warmte pomp + goede isolatie RC10+. Dit zou zelfs voldoende moeten zijn om de energie vraag voor verwarming zelfs in de winter tot 0 of minder te reduceren, waardoor in bepaalde situaties off-grit mogelijk is. Voorwaarde is voldoende dakoppervlak voor de zonnepanelen en zonnecollectoren. De investering voor een dergelijke oplossing is echter enorm.

Succes.

Hallo Matthias,

Er zijn zelfs partijen die infrarood aanbieden als hoofdverwarming. Bijvoorbeeld Greeniuz. Zit daar wat in? En moet je dat willen?

Jouw totaaloplossing zal voorlopig inderdaad voor veel huishoudens onbetaalbaar blijven, zeker als je de isolatie van alles voor 2000 eerst flink moet verbeteren.

En dan nog...

Wat raad je mensen aan die nu 'de kou' wat willen verzachten? Warm aankleden of toch maar bij een straalkacheltje zitten?
Zoals ook in de link te lezen die er bij zat, raad ik infrarood verwarming niet aan als hoofdverwarming. Zeker niet voor huizen die niet heel goed geïsoleerd zijn. Als bijverwarming op plekken waar je regelmatig langer stil zit kan het heel goed werken. Als hoofdverwarming heeft het geen zin omdat je dan nog plaatsen verwarmt waar je biet bent. Het idee van infrarood verwarming is juist alleen daar verwarmen waar op dat moment iemand is. Dat kan omdat stralingswarmte direct verwarmt en niet eerst de ruimte moet worden verwarmt voor het effect heeft. Je zou ook kunnen werken met bewegingsschakelaars. Het nadeel daarvan is echter weer dat de verwarming dan uit gaat als je te lang stil zit. Overigens is een straalkachel niet het zelfde als een infrarood paneel. Een straalkachel werkt met gloeispiralen en is veel minder efficiënt (kost meer stroom voor minder warmte). Ook infrarood verwarming in de vloer is niet het zelfde, ook daar geld, minder efficiënt en de hele ruimte verwarmen voor het effect heeft. Infrarood vloerverwarming raad ik dus ook af als je kosten wil besparen op je maand uitgaven. Ook de aanschaf is duurder dan een paar infrarood panelen die je aan het plafond of muur hangt. Er zijn infrarood panelen die er uitzien als een schilderij of als het stukwerk van je plafond, zodat ze totaal niet opvallen.
Er schiet mij net te binnen dat er ook slimme schakelaars zijn die aan de hand van je mobiele telefoon detecteren waar je bent. Dat zou je ook nog kunnen combineren met infraroodpanelen.

In mijn slaapkamer heb ik de radiator verwijderd. Bij het hoofdeinde heb ik schuin boven het bed een IR-paneel geplaatst. Het paneel is aan de achterzijde thermisch verbeterd met TONZON folie waardoor hij snel reageert.  Comfortabele warmte die alleen gebruikt wordt tijdens romantische momenten. In de winter leg ik voordat ik naar bed ga, een warmtepad bij het voeteneinde zodat het bed daar alvast is voorverwarmd. https://youtu.be/L3cyuYwb9QU 
 

Bijlagen:

Ha Ton, als ik dit op m'n eigen situatie zou willen toepassen, weet ik zeker dat de ballotagecommissie een veto zou uitspreken - esthetisch houdt het namelijk niet over.

Tot nu toe zie ik vooral de lucht/lucht warmtepomp oftewel de airco als een goede, structurele oplossing voor bijverwarming - en soms zelfs hoofdverwarming. De COP van andere tijdelijke oplossingen komt voor zover ik kan zien, niet boven de 1 uit. Daar kun je jezelf in tijden van nood misschien mee opwarmen, maar verder zouden we die zo min mogelijk moeten gebruiken.

Wat me in m'n kleine zoektocht wel opvalt, is dat er veel innovaties zijn, die vervolgens ook weer aan alle kanten in twijfel getrokken worden. En dat er vanuit de markt ook veel tegenstrijdige adviezen zijn. Is er ergens een écht onafhankelijke partij die licht in die duisternis schept?

Dat Kan, maar dan hobbelt het rendement wel achteruit.

Leo Kranenburg zei:

Hallo Frans, mee eens natuurlijk, zeker over het eerste deel. Is een (inverter) airco niet ook te gebruiken bij koudere temperaturen?

Infraroodverwarming is c.a. 3x zo duur dan verwarmen met gas.Dicht bij lokale verwarming zitten is wat ze vroeger natuurlijk ook deden. Een centrale kachel in huis en er omheen zitten. Combinatie met koken werd ook vaak gemaakt.

Leo Kranenburg zei:

Hallo Matthias,

Er zijn zelfs partijen die infrarood aanbieden als hoofdverwarming. Bijvoorbeeld Greeniuz. Zit daar wat in? En moet je dat willen?

Jouw totaaloplossing zal voorlopig inderdaad voor veel huishoudens onbetaalbaar blijven, zeker als je de isolatie van alles voor 2000 eerst flink moet verbeteren.

En dan nog...

Wat raad je mensen aan die nu 'de kou' wat willen verzachten? Warm aankleden of toch maar bij een straalkacheltje zitten?

Dat is mijn werk ;)

Leo Kranenburg zei:

Ha Ton, als ik dit op m'n eigen situatie zou willen toepassen, weet ik zeker dat de ballotagecommissie een veto zou uitspreken - esthetisch houdt het namelijk niet over.

Tot nu toe zie ik vooral de lucht/lucht warmtepomp oftewel de airco als een goede, structurele oplossing voor bijverwarming - en soms zelfs hoofdverwarming. De COP van andere tijdelijke oplossingen komt voor zover ik kan zien, niet boven de 1 uit. Daar kun je jezelf in tijden van nood misschien mee opwarmen, maar verder zouden we die zo min mogelijk moeten gebruiken.

Wat me in m'n kleine zoektocht wel opvalt, is dat er veel innovaties zijn, die vervolgens ook weer aan alle kanten in twijfel getrokken worden. En dat er vanuit de markt ook veel tegenstrijdige adviezen zijn. Is er ergens een écht onafhankelijke partij die licht in die duisternis schept?

Ha Frans, 

fijn om te horen dat ik je dan via bouwprofs gevonden heb! :)

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+