BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wat is de duurzaamste en meest besparende bijverwarming in de winter?

De winter komt eraan... Met de hoge gas- en stroomprijzen zullen veel mensen zoeken naar een efficiënte, voordelige manier om de woonkamer en slaapkamer lekker warm te krijgen, zonder dat dit in de papieren loopt.

Waar moet je tegenwoordig aan denken? Verwarmen via een airco? Infraroodpanelen? De ouderwetse petroleumkachel? Of is er een nieuwe, innovatieve manier waarop je je hoofdverwarming kunt ondersteunen en je verbruik omlaag krijgt?

Weergaven: 1011

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dag Leo,

Ik nodig je uit om het toch voor te leggen aan de ballotagecommissie. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die nog kritischer zijn op de esthetica van de inrichting dan mijn echtgenote. Daarom heb het 'ding' er gewoon voor proef neer gehangen en aangeboden dat ik het ieder moment kan verwijderen. Ze hoeft het maar aan te geven. Dat ze dat tot nu toe niet heeft gedaan brengt mij tot de conclusie dat vrouwen weliswaar veel waarde hechten aan mooi, maar dit wel degelijk afwegen aan de functionele tegenwaarde.
In een onverwarmde slaapkamer wil je in de winter toch weleens graag supersnel en kortstondig comfortabele warmte tegen extreem lage kosten. Ga voor je zelf eens na hoeveel minuten je nu in de winter het ding aan zou doen en wat de stroomkosten dan zijn van zo'n 700 Watt paneel. Vermenigvuldig dit gerust met anderhalf omdat deze beschikbaarheid in de winter romantische activiteiten zal stimuleren. Dan nog kom je absurd laag uit.
Een inverter airco is niet instaat in de winter zo snel en zo gericht warmte te leveren. Daar komt bij dat de aanschaf veel hoger is, hij elk jaaronderhoud nodig heeft. zijn levensduur beperkt is en de gassen die weglekken een sterk broeikasgaseffect hebben en/of uiteenvallen waarbij PFAS op de grond en in het water terecht komt.   
Ik daag je uit; Wanneer je een onverwarmde slaapkamer hebt, krijg je van mij een 700 Watt paneel gratis op proef deze winter.
Ik ben benieuwd welke afweging jouw ballotagecommissie dan maakt. 

Leo Kranenburg zei:

Ha Ton, als ik dit op m'n eigen situatie zou willen toepassen, weet ik zeker dat de ballotagecommissie een veto zou uitspreken - esthetisch houdt het namelijk niet over.

Tot nu toe zie ik vooral de lucht/lucht warmtepomp oftewel de airco als een goede, structurele oplossing voor bijverwarming - en soms zelfs hoofdverwarming. De COP van andere tijdelijke oplossingen komt voor zover ik kan zien, niet boven de 1 uit. Daar kun je jezelf in tijden van nood misschien mee opwarmen, maar verder zouden we die zo min mogelijk moeten gebruiken.

Wat me in m'n kleine zoektocht wel opvalt, is dat er veel innovaties zijn, die vervolgens ook weer aan alle kanten in twijfel getrokken worden. En dat er vanuit de markt ook veel tegenstrijdige adviezen zijn. Is er ergens een écht onafhankelijke partij die licht in die duisternis schept?

Deze vraag is denk ik vooral relevant voor huurders die in slecht geïsoleerde huizen zitten en iets zoeken om minder hoge energiekosten te hebben aan het verbruik van gas. Als verhuurders niets aan de huizen doen om de energielasten te verminderen, dan hebben deze vaak naast een (relatief) hoge huur nu ook enorme energiekosten als ze het nog enigszins warm willen hebben en schimmel & vochtproblemen willen voorkomen. 

Hi Leo,

Mijn kinderen hebben allebei een infrarood paneel boven hun bureautje hangen. Ik woon in een passief huis en heb boven in het geheel geen verwarming. Tijdenens zeer koude dagen en nachten in de winter (<-10C) kan de temeperatuur op de kinder kamers wel eens onder de 18C zakken. Om te slapen is dat natuurlijk prima, maar als ze stil zitten aan hun bureau tijdens huiswerk is dat net niet comfortabel. Daarom hebben ze allebei een infrarood paneel boven hu bureau hangen.

Met betrekking tot de ballotagecommissie en estiek van een infrarood paneel. Mijn kinderen hebben allebei zelf hun paneel uitgekozen op het internet. De een had een print van een oosterse tempel en de ander een print van een bos. Ze zien er uit als een schilderij met een snoertje er aan. Beide panelen hebben een vermogen van slechts 450W, zijn instelbaar via de smartphone met een app. of met google home, siri, alexa, homy, IFTTT, etc.

Je kunt de termostaat begrenzen tot een maximale temperatuur (mijn zoon had zijn kamer een keer tot 26C gestookt, waarna ik hem heb begrenst op max. 20C). 
Estetisch is er heel veel mogelijk. Er zijn infrarood panelen met heel veel verschillende opdrukken en lijsten, maar je kunt ook je eigen opdruk er op laten zetten en zelf een lijst kiezen, zodat het helemaal op een schilderij lijkt. Daarnaast kun je het nog verzinken in de muur en het zo wegwerken dat je er praktisch niets van ziet. TonZon folie erachter heeft bij de moderne versies volgens mij niet veel nut, want die zijn uit de fabriek al zo gemaakt dat de straling die naar achter weglekt bijna nihil is.

Voor korte zeer plaatselijke warmte kan een infrarood paneel dus een oplossing zijn om het met lage kosten toch op crusiale momenten, plaatselijk toch lekker warm te hebben. Als hoofdverwarming is het echter, zeker in een minder goed geïsoleerd huis geen oplossing om de kosten te drukken.
De aanschaf kosten van een infrarood paneel zijn heel laag. Een warmte pomp is erg duur in de aanschaf en werkt alleen met vloerverwarming (lucht-water) of met ventilatie (lucht-lucht). De lucht-lucht installatie valt in aanschaf op zich nog mee, maar de COP is over het algemeen lager dan van een lucht-water warmte pomp en het werkt met confectie warmte. D.w.z. dat het pas warm wordt als de gehele ruimte is verwarmt. Daarnaast is het nog steeds niet zo geschikt bij een ruimte die slecht geïsoleerd is. Bij starlingswarmte is het zo dat de verarming heel plaatselijk is, binnen de staringsbundel van het paneel. De rest van de ruimte hoeft dus niet te worden verwarmt om het toch warm te hebben. De mate waarin een ruimte is geïsoleerd is dan dus minder belangrijk. Op lange termijn is altijd de beste oplossing om zo goed mogelijk te isoleren, hiervoor zijn ook aardig wat subsidie mogelijkheden.

Ton Willemsen zei:

Dag Leo,

Ik nodig je uit om het toch voor te leggen aan de ballotagecommissie. Ik kan me moeilijk voorstellen dat er mensen zijn die nog kritischer zijn op de esthetica van de inrichting dan mijn echtgenote. Daarom heb het 'ding' er gewoon voor proef neer gehangen en aangeboden dat ik het ieder moment kan verwijderen. Ze hoeft het maar aan te geven. Dat ze dat tot nu toe niet heeft gedaan brengt mij tot de conclusie dat vrouwen weliswaar veel waarde hechten aan mooi, maar dit wel degelijk afwegen aan de functionele tegenwaarde.
In een onverwarmde slaapkamer wil je in de winter toch weleens graag supersnel en kortstondig comfortabele warmte tegen extreem lage kosten. Ga voor je zelf eens na hoeveel minuten je nu in de winter het ding aan zou doen en wat de stroomkosten dan zijn van zo'n 700 Watt paneel. Vermenigvuldig dit gerust met anderhalf omdat deze beschikbaarheid in de winter romantische activiteiten zal stimuleren. Dan nog kom je absurd laag uit.
Een inverter airco is niet instaat in de winter zo snel en zo gericht warmte te leveren. Daar komt bij dat de aanschaf veel hoger is, hij elk jaaronderhoud nodig heeft. zijn levensduur beperkt is en de gassen die weglekken een sterk broeikasgaseffect hebben en/of uiteenvallen waarbij PFAS op de grond en in het water terecht komt.   
Ik daag je uit; Wanneer je een onverwarmde slaapkamer hebt, krijg je van mij een 700 Watt paneel gratis op proef deze winter.
Ik ben benieuwd welke afweging jouw ballotagecommissie dan maakt. 

Leo Kranenburg zei:

Ha Ton, als ik dit op m'n eigen situatie zou willen toepassen, weet ik zeker dat de ballotagecommissie een veto zou uitspreken - esthetisch houdt het namelijk niet over.

Tot nu toe zie ik vooral de lucht/lucht warmtepomp oftewel de airco als een goede, structurele oplossing voor bijverwarming - en soms zelfs hoofdverwarming. De COP van andere tijdelijke oplossingen komt voor zover ik kan zien, niet boven de 1 uit. Daar kun je jezelf in tijden van nood misschien mee opwarmen, maar verder zouden we die zo min mogelijk moeten gebruiken.

Wat me in m'n kleine zoektocht wel opvalt, is dat er veel innovaties zijn, die vervolgens ook weer aan alle kanten in twijfel getrokken worden. En dat er vanuit de markt ook veel tegenstrijdige adviezen zijn. Is er ergens een écht onafhankelijke partij die licht in die duisternis schept?



Matthias de Vries zei:

Hi Leo,

Mijn kinderen hebben allebei een infrarood paneel boven hun bureautje hangen. Ik woon in een passief huis en heb boven in het geheel geen verwarming. Tijdenens zeer koude dagen en nachten in de winter (<-10C) kan de temeperatuur op de kinder kamers wel eens onder de 18C zakken. Om te slapen is dat natuurlijk prima, maar als ze stil zitten aan hun bureau tijdens huiswerk is dat net niet comfortabel. Daarom hebben ze allebei een infrarood paneel boven hu bureau hangen.


Het blijkt dat wat TONZON folie onder het bureau geplakt de warmte behoefte aanzien reduceert omdat de onderbenen nu warm blijven. wordt het toch te koud dan is een bureauverwarmer met een potmetertje de resterende warmte aanvullen. dan blijkt 60 Watt vaak al voldoende wanneer je met tenminste met een trui aan zit te studeren/werken. 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+