BouwProfs

De bouw online verbonden.

Overcapaciteit wind- en zonne-energie opslaan of leveren aan het net?

Discussie gestart via Linkedin door Pim Ritzen, ondernemer / innovator at R&K Bouwadvies:

"Met wind- en zonne-energie kun je op sommige momenten veel energie produceren, maar is op dat moment niet alle energie benodigd. Wat ga je nu met die energie doen, leveren aan het elektriciteitsnet of opslaan?

Opslaan van energie is mogelijk door bijvoorbeeld water omhoog te pompen en het water via een waterturbine naar beneden te geleiden; het produceren van waterstof en met een brandstofcel weer omzetten in elektriciteit; het gebruiken van accu's enz. enz.
De bovenstaande methodes zijn helaas niet efficiënt, elektriciteit opwekken met een waterturbine door het tijdens periodes van overcapaciteit omhoog pompen van water is volkomen inefficiënt. Bovendien zijn voor deze methode veel voorzieningen benodigd, omdat er in Nederland weinig locaties zijn die dit op een natuurlijke wijze mogelijk maken.

Dus de opgewekte elektriciteit toch maar leveren aan het net en afnemen van het net bij tekorten? Of zijn er andere methodes beschikbaar die het mogelijk maken dit energieprobleem te verhelpen?

N.B. Het gaat hierbij vooral om beschikbare methodes, systemen en/of concepten, niet zozeer om ontwikkelingen die pas over jaren gereed zijn voor de markt."

Weergaven: 1122

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie via Linkedin van Jos Lichtenberg, Voorzitter Slimbouwen:

"Interessante vraag waarop ik ook geen pertinente antwoorden heb.
De accu technologie verbetert snel, maar is volgens mij nog steeds te duur.
Is er geen chemische opslagmethode?
Een benadering zou ook kunnen zijn om hetgeen wordt opgevangen zonder opslag zoveel mogelijk direct nuttig in te zetten. M.a.w. de wasmachine en afwasser weer overdag laten draaien, het opladen van de elektrische auto, je zou ook de warmtepomp overdag aan het werk kunnen zetten om warmte aan te maken. In een voorraadvat of wat massa is dat wat beter enkele uren (voor de avond) te bewaren dan E-energie. Het avond gebruik (verlichting, TV, etc.) wordt dan weer van het net afgenomen.Ik heb de sommetjes ook niet gemaakt en zou mij ook wat moeten verdiepen. Is waarschijnlijk ook niet nodig. Er zal wel een expert op dit medium zitten die dat al heeft gedaan.
Het blijft erg jammer dat de energiemaatschappijen te weinig bieden bij terugleveren. Als de opbrengstprijzen van de E-maatschappijen een beetje reëler zou worden en de TVT in orde van 5-10 jaar zou komen, zou dat de toepassing van PV enorm stimuleren.
Ik begrijp nog steeds niet waarom Nederland het uiterst succesvolle Duitse systeem (Feed-in) niet overneemt. Ik was in de herfstvakantie in Bayern en ik heb mij net als vele anderen weer verbaasd over de hoeveelheid PV die je daar aantreft. Veel dakvlak bij boerderijen en complete akkers volgezet met PV maken grote indruk."
Reactie via Linkedin van Pieter van Nispen, eigenaar/consultant at Van Nispen Energiek Advies:

"In een land als Nederland met een fijnmazig netwerk is terugleveren van overcapaciteit helaas de enige optie.
De ontwikkelingen voor wat het opslaan van energie (elektrisch) betreft heeft zeker twintig jaar stil gestaan.

Wil duurzaam opgewekte energie echt doorbreken dan is opslag van elektrische energie een must. Er zijn al wel ontwikkelingen om de overcapaciteit van elektrische energie in te zetten voor het maken van waterstof, dat dan weer als "brandstof" dient voor de brandstofcel. Maar zoals in bovenstaande aanzet gemeld is, is het inefficient naar de maatstaven waarin we in Nederland er naar kijken. In afgelegen gebieden zonder de voorzieningen zoals we die in Nederland kennen zal dit soort ontwikkelingen economisch zeker levensvatbaar zijn omdat water, zon en wind altijd wel voorhanden zijn. Het aanleggen van een elektricteitsnet in een dunbevolkt gebied is meestal niet haalbaar.
Kortom de economie dwingt ons tot het terugleveren van overcapaciteit aan het net."
TNO heeft enkele jaren geleden onderzoek gedaan naar energieopslag in vrieshuizen. Bij een overschot aan wind- en zonne-energie wordt de temperatuur van de vrieshuizen verlaagd. Als het overschot wegvalt mag de temperatuur weer oplopen tot de normale waarde. Om deze wijze van energieopslag te laten werken, moet een groot areaal aan vrieshuizen worden gevonden, dat zich op afstand laat bijsturen op basis van de momentane situatie in de elektriciteitsvoorziening.
Momenteel is opslaan van Energie niet interessant, energie opwekken waar je het nodig hebt, zonder transport is rendabel. Totdat de regering toestaat om veel kWh tegen interessant tarief terug te leveren aan het net. Alleen kan het net dat aan?
Volgens mij is de opslag van overtollige met behulp van wind of zon opgewekte elektrische energie (haast) niet anders mogelijk dan door conversie naar bijv. thermische energie, warmte- of koudeoplsag.

Overschotten doorgeven aan het bestaande verdeelnet lijkt me nog steeds de enige logische weg.

Tegenstanders van met name het opwekken van windenergie hebben in deze kwestie een belangrijk punt van twijfel ten aanzien van het totaalrendement: windenergie is tamelijk onvoorspelbaar en nauwelijks te sturen en dus onbetrouwbaar.

Ook zonne-energie heeft de schijn tegen, heeft het lastig voor een groot deel van het jaar zich als betrouwbare bron te bewijzen. Er zijn weliswaar meer zonne-uren per jaar dan menigeen denkt, maar het rendement per m2 paneel moet drastisch omhoog en de prijs per m2 moet naar beneden, anders blijft voor de bestaande bebouwing de terugverdientijd op de inverstering in zonneboiler of fv-panelen onevenredig lang, langer dan menig Nederlander zijn woning bewoont.
Een inhaalslag is te maken in nieuwbouw. Dan nog blijft de roi een belangrijk financieel punt.

Financiële stimulans (of demotie) is een beproefd middel om technologische veranderingen te bevorderen, zie de reststoffen- en de automarkt.
Opslag in een verhoogd of verlaagd watermeer (zoals plan waterman)

http://www.panzerfaust.org/?p=3968
Waarom geen energie-eilanden bouwen, dat is tenminste nuttig.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+