BouwProfs

De bouw online verbonden.

 Flexwerken op de sloop?

Het toverwoord van deze tijd is wel flexwerken. Je kunt geen krant of vakblad openslaan of er staat wel een artikel in over flexwerken. De arbeidsmarkt moet flexibeler en wil flexibeler. Dat vraagt het gezinsleven in deze moderne tijd met zijn computers, internet, e-mail, smartphone’s enz. De techniek staat niet stil en helpt ons bij het flexibeler indelen van de werkzaamheden. Het flexwerken leent zich uitermate voor kantoorbanen waar hoogopgeleide mensen, het vertrouwen krijgen om het werk te verrichten buiten het gezichtsveld van de leidinggevenden. 

Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor de sloopbranche? Naar mijn mening zou het flexwerken op het sloopterrein veel opleveren voor alle partijen. Het sloopwerk bestaat voor een groot deel uit machines die het werk doen. Dit zijn grote en dure investeringen, die voor de bedrijven veel risico met zich meebrengen. Deze machines worden bediend door medewerkers die doorgaans werken van maandag tot en met vrijdag ergens tussen 7.00 uur en 17.00 uur. Kan dat niet anders?

Op het moment dat de machines veel meer uren productief zouden zijn, dan dalen de vaste kosten per gewerkt uur. Dat is interessant voor de werkgever want zijn kostprijs daalt. Maar dat is ook leuk voor de opdrachtgever, die wordt beloond met een kortere doorlooptijd van zijn project. Maar bovenal, meer machine-uren betekent meer personele bezetting. Als het personeel mag kiezen tussen verschillende roosters, dan wordt het voor de werknemer zeer interessant om te gaan flexwerken. Dan kan papa ook eens de kinderen naar school brengen. Of eens een keer leuke dingen doen op woensdagmiddag. Het werk mee naar huis nemen zal geen groot succes worden binnen de sloopbranche. Maar flexibeler omgaan met de werktijden zal ook  het gezinsleven van de medewerkers ten goede komen.

Je kunt natuurlijk allerlei rekenmodellen maken met werktijden, in te zetten uren en kosten. Maar dat zal per bedrijf afhankelijk zijn van de projecten,die op dat moment onderhanden zijn. Ik wil u echter één reken model niet onthouden: Laten we de werkdag eens oprekken van 6.00 uur ‘s-ochtends tot 20.00 uur ‘s-avonds. De eerste ploeg werkt van 6.00 uur tot 12.30 en de tweede ploeg van 12.30 tot 19.00. Daar gaat dan per ploeg een half uur pauze van af. Dus je krijgt twee keer 6 uur machine inzet per dag, dat maal 6 dagen in de week, betekent een werkweek voor het personeel van 36 uur. Het is maar een voorbeeld maar kijk even wat er gebeurt met de kosten.

traditionele werkweek

productie uren   40 uren per week

machine uur vaste component          €   55,00 euro per uur = €     2.200,00 euro per week

machine uur variabele component   €     5,00 euro per uur = €        200,00 euro per week

bouwplaats uurloon machinist          €   35,00 euro per uur = €     1.400,00 euro per week


totaal :                                    €   95,00 euro per uur = €     3.800,00 euro per week

————————————————————————————————————————————————————-
    
flexibele werkweek
 
productie uren 72 uren per week

 machine uur vaste component               €   30,56 euro per uur = €     2.200,00 euro per week

 machine uur variabele component       €     5,00 euro per uur = €        360,00 euro per week

 bouwplaats uurloon machinist               €   35,00 euro per uur = €     2.520,00 euro per week


totaal                                         €   70,56 euro per uur =  €     5.080,00 euro per week

—————————————————————————————————————————————————————

Voordeel van €   24,44 euro per uur

 

Een groot deel van de kostprijs wordt bepaald door de afschrijving van de machine. Dus meer machine uren betekent minder afschrijving per uur. In deze tijden kan iedereen een dergelijk voordeel gebruiken. Overigens heb ik de andere tijdgebonden kosten nog niet meegenomen in dit voordeel. Het voordeel zal dus alleen maar groter worden.

Gaat dit problemen opleveren in de organisatie? Ja natuurlijk, als u dit niet serieus gaat voorbereiden, loopt dit mis met de opdrachtgever en met de medewerkers. Als eerste moeten de voordelen voor de medewerkers goed uitgelegd worden naar een werkrooster dat voor alle partijen voordelen oplevert. Daarnaast moet het project zich lenen voor het oprekken van de werktijden. Ten derde moet de opdrachtgever overtuigd worden van deze manier van werken.

En nu vergeet ik nog even dat we dan niet meer in de file hoeven te staan. Dus flexwerken in de sloopbranche kan veel voordelen opleveren. Durf eens te expirimenteren, maar doe het zorgvuldig: Slopen is mensenwerk. Machines kunnen niets alleen.

Bron:  www.sloopadviseurs.nl

Weergaven: 251

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Een leuke theorie maar daar blijft het wel bij denk ik. Het overgrote deel van de sloopwerken is in stedelijke-/bebouwde omgeving. Probeer daar maar eens van 06:00 tot 20:00 uur te werken met machines. Nu krijgen we al klachten als we om 07:30 met sloopmachines aan het werk zijn. De sloopbedrijven zijn best aan te passen op jouw idee en zullen er wel voor open staan. Maar de beperkingen die door opdrachtgevers worden opgelegd en het commentaar vanuit de omgeving staan dergelijke ideeën in de weg. Leuk voor de boerderij in de polder maar daar blijft het wel bij denk ik.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+