BouwProfs

De bouw online verbonden.

De mening van Bouwfonds: energiebesparing is niet sexy. En wat vindt u?

Projectontwikkelaars worstelen met gebrek aan belangstelling voor energiezuinige woningen.

Volgens Han Joosten, directeur Marketing Reseach van Bouwfonds doen ontwikkelaars er alles aan om energiezuinige woningen aan de man te brengen. Consumenten hebben echter meer oog voor een goede locatie. "Energiezuinigheid is een plus, maar geen pre", meent Joosten. "Kern blijft dat energiebesparing niet sexy is." 78 Procent van de consumenten wil liever geld steken in een luxe keuken of badkamer dan in een zuiniger huis.

Lijkt me een mooie stelling voor BouwProfs: energiebesparing is niet sexy. Eens of oneens?

Weergaven: 349

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie via BouwProfs op Linkedin van Michaël De Vos, architect:

" Ik heb Han Joosten een briefje gestuurd, dat energiezuinige woningen ook heel sexy kunnen zijn. Als hij reageert zal ik hem uitleggen wat het "geheim" is van een sexy woning en waarom met name warmtepomp-huizen met balansventilatie die kwaliteit missen. "
Ik denk niet dat de discussie is of het wel of niet sexy is, maar of het wel of niet sexy wordt gebracht! Dit is een heel duidelijk onderscheid in de benadering richting een consument. Er zijn vele voorbeelden te noemen die niet sexy zijn, maar wel sexy worden gepresenteert; auto's, scheermesjes, deodorant, douchegel, etc. Hier zit een sterk marketingprogramma achter gericht op een duidelijk gespecificeerde doelgroep. Elke doelgroep verdient een andere vorm van aandacht, zo ook met energiebesparing. De één moet bewust zijn van zijn of haar rol in de verbetering van het milieu, de ander moet duidelijk gemaakt worden wat hij of zij allemaal wel of niet kan doen met het bespaarde geld op de energienota.

Kortom, de bouwsector moet energiebesparing en duurzaamheid sexy maken en hiermee een bepaalde beleving creeren voor de consument. dit is mogelijk, maar vergt wel veel focus, tijd en geld. Wie heeft dit er voor over en wie heeft de verantwoordelijkheid om dit toe te passen?
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Sander Pasterkamp, Lecturer/onderzoeker aan de TU Delft:

" Erst kommt das Fressen, dann die Moral. Als je als eenvoudige consument een aankoop doet van drie ton, dan wil je in de eerste plaats dat je er veilig en comfortabel in kunt wonen. Dat is altijd zo geweest, en dat zal altijd zo blijven. Zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Marcel Bullinga, futurist:

" Energie is sexy, energiebesparing is super sexy. Je moet er als aanbieder wel wat voor doen. Je moet de consument willen verleiden met gemak, genot en gewin. Laat de keukenconcurrent een campagne opstellen "meer keuken minder gas - het beste van 2 werelden." En natuurlijk een aanbod dat per definitie alleen maar energiezuinig/oplverend is. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Arie van der Ent, hoofdredacteur Real Estate Magazine:

" Zoals er in Nederland geen gespecialiseerde makelaars in hoogbouw zijn zoals in de USA, zijn er ook bijna geen verkopers/makelaars die energiezuinige huizen op een sexy manier kunnen verkopen. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Eric Las, manager business development Unidek:

" M.i. hebben aanbieders op de woningmarkt ook een verantwoordelijkheid dat de "gebruikers" van de woning er op den duur ook "comfortabel" in kunnen blijven wonen. Met comfortabel wordt hier naast het thermisch comfort, binnenklimaat etc. ook het kostenplaatje bedoeld. Energiekosten gaan een steeds meer groeiend aandeel vormen in de totale kosten.

Onze overheid gaat liever uit van "verleiden" dan van iets opleggen, waardoor ze in staat blijft om door prijsaanpassingen voor energie haar geld binnen te slepen. Je gezond boerenverstand zegt dat het beperken van de vraag vooraf moet gaan aan het zoeken van rendement in de opwekking. Wat heb je aan een fantastische HRE ketel als deze alleen enig rendement oplevert als je een te hoog verbruik hebt (en moet houden....).
De logica van Trias Energetica levert voor de kopers geld op (of als je wilt minder kosten) en bij iedere prijsverhoging voor energie meer. Als snel en zeker steeds meer kostenbesparing niet sexy is, dan weet ik het niet in dit land van nuchtere Nederlanders. Ga uit van het plaatje van morgen, overmorgen. Denk in het perspektief en niet in het vandaag.

Kijk naar de voorbeelden van energiezuinige woningen en dan zie je dat er geen architectonische beperkingen hoeven te zijn. Architecten zijn creatief genoeg om er iets moois van te maken. Grijp je kansen. Verdien aan energiebesparing als marktpartijen, maar nog beter,... help je uiteindelijke klant aan een positie waar naast comfort ook meer zekerheid wordt geboden dat je niet wordt uitgekleed door een steeds hogere energieprijs. De prijs van energie wordt voor het grootste deel door de overheid bepaald en dat zal door besluiteloosheid in de markt niet anders worden.

Als je door het aanbieden van energiezuinige woningen (en vergeet de utilitteitsbouw niet) steeds minder energie nodig hebt, hoef je ook steeds minder op te wekken, kan het ook steeds beter decentraal en beter afgestemd. Als je bang bent voor een Sjeik of voor Poetin, kijk dan eens naar de opbouw van de rekening en zie dan waar de kosten vandaan komen. Als je steeds meer nodig hebt om de energierekening te betalen, blijft er ook geen geld over voor een nieuwe keuken of badkamer en valt er weinig te kiezen.

De wereld is niet aan het veranderen, de wereld IS veranderd. Accepteer dit en grijp je kansen. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Dennis Fillié, eigenaar Fillié & Verhoeven:

" Voor mij is de vraag of energie sexy moet zijn, of het een verkoopargument moet zijn voor woningen. Laten wij als professionals nou zorgen voor zeer goede, energiezuinige, comfortabele, mooie woningen en laat de bewoners een mooie keuken en badkamer uitzoeken. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Christine Algera, communicatieadviseur duurzaamheid:

" Je moet mensen wel verleiden...helemaal eens met Marcel dus.
Wat een geklaag van Bouwfonds...'wij willen het wel, maar ja die consument wil het niet...' Is dit dan weer en reden om maar niet (meer) duurzaam te bouwen?

Kijk eens naar mensen en bedrijven die het gewoon WEL doen: die hebben een heel andere visie. Een woning is geen hoop stenen, maar een wezenlijk onderdeel van de kwaliteit van leven van mensen. Dat ze zich prettig voelen in hun omgeving (woning en de buurt). Als je vanuit die visie gaat bouwen, ga je andere dingen maken, die bijdragen aan het welzijn van de ongeving (natuur) als de mens. En dat zijn vaak duurzame oplossingen.

@Sander: je doet net alsof veilig en comfortabel wonen iets heel anders is dan energiezuinig wonen. In mijn visie gaat dat juist helemaal samen. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Bianca Sabel, Freelance nieuwbouw verkoper / Seniorkeurmakelaar:

" Arie schrijft dat er geen makelaars zijn die energiezuinige huizen kunnen verkopen. Als nieuwbouwmakelaar zie ik in energiezuinige huizen juist wel een verkoopargument om nieuwbouw te kopen. Naast het ontwerp van de woning, de indeling, de locatie etc. is het financiële plaatje vaak doorslaggevend of er wel of geen nieuwbouw wordt gekocht.

Maak voor potentiële kopers eens een rekensom. Neem hierbij niet alleen de maandlasten van de hypotheek mee, maar ook de maandelijkse energielasten. Vaak blijkt dan wel dat de hypotheeklasten hoger worden, maar dat de energielasten zelfs naar beneden gaan, ondanks dat er een grotere woning wordt aangeschaft. Dit kan zeker meetellen in de argumenten om toch voor een nieuwbouwwoning te kiezen, in plaats van een wat oudere bestaande woning. Maak het wel inzichtelijk voor klanten! "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Harvey Otten, architect Harvey Otten architectuur stedenbouw:

" Energiezuinig, laat staan energieneutraal bouwen is niet sexy. Het is een saai verhaal dat gaat over een investering die je nu doet en in de loop der jaren terugverdient. Bij grootschalige nieuwbouw is het mogelijk een passieve woning te realiseren voor ca. 10% opslag op de bouwkosten (ik heb daar een rapport van liggen). Dat klinkt mooi maar als dat voor een ontwikkelaar betekent dat zijn woning 5% duurder wordt dan die van de concurrentie prijst hij zich uit de markt.

Vandaar dat ik meer geloof in een externe stimulans voor kopers. Bij voorkeur via hypothecaire weg. Want met een zeer beperkte daling van de (groene) hypotheekrente heb je die investering te pakken en via de portemonnee bereiken we mensen het snelst. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Edwin Blijie (Ing. MRE), eigenaar BVG proces- en projectmanagement BV:

" De vastgoedwereld kenmerkt zich voor een belangrijk deel toch als een zeer traditionele wereld. Dat wat altijd heeft gewerkt zal in de toekomst ook wel goed werken. Ook mogen een aantal activiteiten niet te veel inspanningen kosten. Het snel verkopen van bijvoorbeeld woningen is daar een voorbeeld van.

De laatste jaren echter is een verschuiving waarneembaar. Producten die aangeboden worden, moeten meer vanuit de klant worden ontwikkeld. Onderhoud en duurzaamheid gaan bijvoorbeeld voor de eindgebruikers een steeds grotere rol spelen, echter moeten deze wel goed begeleid worden in het aankoop-, c.q aanhuurproces. Dat betekent dat ontwikkelaars meer moeten investeren in hun toekomstige klanten. Wat betekent het voor de klant wanneer deze voor een duurzame (stel energiezuinige) woning kiest?

Als deze vraag beantwoord moet worden heeft dit tot gevolg dat gecommuniceerd moet worden vanuit de totale huisvestingslasten van de klant en niet alleen vanuit de von-prijs of de maandhuur. Dit vereist een andere strategie en andere kennis van de mensen die zich met deze processen bezighouden. Dit is niet eenvoudig maar ook niet onmogelijk. Wil een ontwikkelaar echt het verschil maken dan moeten oude gewoonten ter discussie gesteld worden en nieuwe wegen worden bewandeld. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Frits Schultheiss, coordinator Expertisecentrum energieneutraal Bouwen:

"
" Energiebesparing vind ik wel sexy. Voor eigenaren van energiezuinige woningen betekent dit een hogere verkoopwaarde (ten opzichte van slecht geisoleerde, energieslurpende woningen), bijvoorbeeld vertaald in een label. Voor eigenaren en huurders van energiezuinige woningen betekent dit een lagere woonlast, de energieprijzen zullen ongetwijfeld sterk gaan stijgen! Wat zou je kunnen doen met het geld dat je nu bespaart? Lijkt mij een sexy vooruitzicht!

Dat energiebesparing voor veel mensen niet sexy is betekent dat er blijkbaar onduidelijkheid bestaat hierover. Er is geen beeld bij. Laat voorbeelden zien van energiezuinige woningen. Hoe zien deze woningen er uit? Wat betekenen de woningen voor hun bewoners? Vertel dan ook dat het voornemen van de overheid (Lenteakkoord) is om in 2020 alleen nog maar energieneutrale nieuwbouwwoningen te bouwen. Overigens gebeurt dat nu al: 60 energieneutrale woningen gaan gebouwd worden in Ulft in 2010 (woningcorporatie Wonion) en de Nulwoning in Groenlo is bijna voltooid.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+