BouwProfs

De bouw online verbonden.

Discussie gestart op BouwProfs op Linkedin door Dennis Segeren, Student TU Eindhoven:

" In mijn afstudeeronderzoek naar het aan- en afvoeren van materialen op grote binnenstedelijke bouwprojecten stuit ik op de vraag wat nu eigenlijk een succesvolle logistiek is in deze context?

Ik neig te stellen dat de logistiek op een dergelijk project succesvol is wanneer de aannemer het proces zo goed mogelijk beheerst. Beheersing is essentieel om het logistieke proces zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Is dit te kwantificeren of te toetsen? Wat zijn jullie gedachten daarover? "

Weergaven: 621

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Dennis,

Succes is het realiseren van vooraf gestelde doelen. Een aannemer wil binnen de daarvoor gestelde tijd/ budget en kwaliteitseisen een werk realiseren.
Ik denk dat je goed onderscheid moet maken tussen doelen en middelen. Een goede beheersing is een middel en geen doel op zich. Goede logistiek vertaalt zich in het het ontbreken van meerkosten/vertragingen welke een rechtstreekse resultante zijn van logistieke missers. Procesbeheersing is een middel om succes te bereiken.

Veel succes!

Rogier
Beste Dennis,
Het volgende is een belangrijk aandachtspunt. Binnenstedelijke gebieden dateren uit de bouwperiode van voor 1950-1960. De woningen en straten zijn niet gebouwd op het huidig verkeer en zeker niet op bouwverkeer van grotere bouwprojecten. In klei en veengebieden hebben we te maken met woningen op houten funderingen die soms deels zijn aangetast door droogstand of bacteriele aantasting. Het draagvermogen is daardoor niet meer optimaal. Houten paalfunderingen gebouwd voor 1963 zijn niet berekend op de negatieve kleef. Ook hierdoor zitten bestaande houten funderingen op de grens van hun draagvermogen. In toenemende mate zien we dat toe- en afvoerroutes voor bouwprojecten zorgvuldig gekozen moeten worden om schade te voorkomen. Wegen met kuilen maar vooral verkeersdrempels veroorzaken veel ongewenste trillingen welke via de ondergrond overgaan op de fundering. Vaak is dat de druppel die de emmer doet overlopen en schade veroorzaakt. Dientengevolge probeert de Stichting Platform Fundering Nederland met voorlichting en waar nodig met een bouwexploot in overleg met de opdrachtgever of aannemer aanpassingen te realiseren waarbij bijvoorbeeld verkeersdrempels (al of niet tijdelijk) worden weggehaald en snelheidsbeperkingen worden opgelegd. Een en ander geldt overigens niet alleen voor de af en aanvoerroute, maar ook voor de bouwplaats. Ook hier kunnen ongewenste trillingen ontstaan door zwaar transport.
Dennis

Algemeen: Succesvolle logistiek is alleen te bereiken als er een goed voorbereid plan ligt waarbij alle partijen (zoals gemeente en overige belanghebbenden) hun input in hebben geleverd laat hen meedenken over het plan (commitment). Daarnaast goede afspraken met toeleveranciers en transportbedrijven, en verder bouwplaatsinrichting etc.
Specifiek:
Het gekozen bouwsysteem zoals prefabelementen of traditionele bouw is natuurlijk van belang. Tegenwoordig kunnen de bouwsystemen lichter worden uitgevoerd.
Om het bouwproces te kunnen beheersen is een goed afroep- en productiesysteem van wezenlijk belang. Geen (of minimale) voorraden op de bouw, directe montage van aangeleverde bouwelementen en produkten. Dit houdt in dat het project als proces moet worden benaderd en er nagedacht moet worden over het transport, routes en opslagcapaciteit (maximale grootte van elementen en verpakkingshoeveelheden etc) en niet alleen als project.

Het principe is dit voor elk project gelijk alleen lokatie en bouwijze zijn anders.
Bijkomend punt is veelal dat vanuit opdrachtgeverszijde er een start- of opleverdatum is afgesproken, de voorbereidingstijd is meestal (te) kort. Verder is het een kwestie van inkoop en bepaald de prijs een deel van het systeem.
De vraagstelling is wat kort want daar kun je per project al een hele studie van maken.
Ik weet niet of hier nu een maatstaaf voor te creeeren valt,maar alles begint bij een opgeruimde bouwplaats.
Wanneer de uitvoerder hierop toeziet ,is de helft al gewonnen en en logistiek op de bouwplaats zelf een stuk eenvoudiger te begeleiden. Vaak worden zogenaamde "losplannen"gemaakt zodat er bijvoorbeeld pallets gips per verdieping gelost worden en met een kruis op de vloer de exacte locatie is bepaald om er intern zo veel mogelijk baat bij te hebben en het materiaal niet 3x door de handen hoeft te gaan. Op hoogte lossen is ook zeker buiten de bespaarde arbeidsgang van sjouwen, een oplossing bij weinig bouwplaats/opslag ruimte zoals in stedelijke gebieden vaak het geval is. Verder ligt de planning van aanvoertijden bij de hoofd uitvoerder,deze moet rekening houden wie er wanneer welke materialen komt lossen,zodat er geen aanrij "files"ontstaan. Maar hoe sterk deze hierin ook is,er zijn altijd onvoorziene omstandigheden,zoals bij nieuwbouwwijken er ineens gemeentelijk besloten is de bestrating aan te gaan leggen ,met als gevolg er ineens beperkte toegang is. Maatstaaf blijft mijns inziens de zogenaamde netheid van de bouwplaats.
Succes!
Bedankt voor de reacties. Uiteenlopend, maar men vult elkaar aan.

"Goede logistiek vertaalt zich in het het ontbreken van meerkosten/vertragingen welke een rechtstreekse resultante zijn van logistieke missers. Procesbeheersing is een middel om succes te bereiken."

Dit is een terechte concludering. In de daaropvolgende reacties van Bert en Tjitske volgen een aantal goede oplossingen voor de problematiek. Ik vraag me af of er manieren zijn om te toetsen of een bepaald logistiek plan voldoet. "De logistiek op dit project is succesvol, want ... (vul maar in)". Is het bijvoorbeeld mogelijk om een bepaald percentage vast te stellen van transporten die op de juiste tijd op de juiste plaats aankomen? Ik ben benieuwd of er tools zijn om dit te toetsen of te kwantificeren.
Voor het organiseren van de logistiek is ook een goede bouwplanning van belang. Hierop is te zien wanner bepaalde onderdelen of materialen nodig zijn. Aan de hand daarvan kan ook vastgesteld worden of van een bepaald materiaal alles in 1 keer aangevoerd moet of kan worden of dat er mogelijkheden zijn om in partijen aan te voeren.

Dennis Segeren zei:
Bedankt voor de reacties. Uiteenlopend, maar men vult elkaar aan.

"Goede logistiek vertaalt zich in het het ontbreken van meerkosten/vertragingen welke een rechtstreekse resultante zijn van logistieke missers. Procesbeheersing is een middel om succes te bereiken."

Dit is een terechte concludering. In de daaropvolgende reacties van Bert en Tjitske volgen een aantal goede oplossingen voor de problematiek. Ik vraag me af of er manieren zijn om te toetsen of een bepaald logistiek plan voldoet. "De logistiek op dit project is succesvol, want ... (vul maar in)". Is het bijvoorbeeld mogelijk om een bepaald percentage vast te stellen van transporten die op de juiste tijd op de juiste plaats aankomen? Ik ben benieuwd of er tools zijn om dit te toetsen of te kwantificeren.
Al het voorgaande is zeker waar, maar is mis nog iets, namelijk de hulpmiddelen en het materieel. Uit het onderzoek dat ik voor de dakdekkers aan het doen ben blijkt dat vaak de (hijs-)hulpmiddelen en het materieel niet aanwezig zijn of juist de verkeerde hulpmiddelen of materieel. Daarnaast wordt geen goede planning gemaakt voor de inzet van de kraan of ander materieel bij de werkzaamheden van de dakdekkers. (hijsen van dakplaten, panlatten en pannen).

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+