Discussie gestart op BouwProfs op Linkedin door Ruud Speijer, eigenaar BIRD invest b.v.
Traditioneel gezien worden bij binnenkomst van de documenten zo snel mogelijk kopieën gemaakt om de documenten naar de onderaannemers/leveranciers te sturen. Op zich een heel werk met vaak hoge afdrukkosten. Steeds vaker komt de vraag van de onderaannemers of zij de documenten ook digitaal mogen ontvangen.
In die zin komt de vraag naar boven waarom het gehele dossier niet digitaal ter beschikking stellen zodat onderaannemers hun documenten zelf naar behoefte kunnen downloaden. Dit voorkomt vooraf een hoop uitzoekwerk en afdrukkosten.
Alweer enige tijd geleden hebben wij bij een aantal van onze klanten navraag gedaan hoe zij denken over het digitaal aanvragen van offertes en digitaal beschikbaar stellen van documenten.
Hieruit blijkt dat dit breder gezien moet worden dan alleen de offerte aanvragen in calculatiefase. Als de gehele organisatie kan profiteren van digitale uitwisseling is het kosteneffect enerzijds natuurlijk groter maar ook efficiënter. Zeker ook bij de latere opdrachtverstrekking aan de onderaannemer.
Bij meerdere bedrijven speelt nu de vraag hoe een documentmanagementsysteem opgezet moet worden. Een ontwikkeling, zo blijkt, die de gehele organisatie aangaat, vanaf calculatiefase tot en met oplevering. De wijze van informeren en archiveren vraagt immers om nadere werkafspraken.
De uitwisseling van allerlei systemen speelt daarbij een rol maar zeker ook afspraken met (al dan niet vaste) onderaannemers.
Hoe staan wij als extern bureau daar nu in? Wij hebben met verschillende klanten te maken en daarmee met verschillende documentmanagementsystemen. In hoeverre moet dat allemaal uitwisselbaar worden, zeker in de toekomst met een bouw informatie model? Als wij de calculatie met de offerteaanvragen verzorgen moeten wij misschien wel toegang gaan krijgen tot het systeem van onze klant om daarmee te werken.
Of de klant moet het zo inrichten dat wij onze informatie op dezelfde manier ophalen als de onderaannemers en transformeren naar onze systemen. Hoe het dan met de uitwisseling van de offertes moet is onduidelijk. Komen die dan ook digitaal naar ons toe of blijven die traditioneel gefaxt worden?