BouwProfs

De bouw online verbonden.

Schildersbedrijven in het vizier van de NMA - terecht of paniekzaaien?

(bron: schildersvakkrant.nl)

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft sinds juni 2009 aan in totaal 16 verschillende schildersbedrijven boetes opgelegd. Het gaat in totaal om zes kartels bij de aanbesteding van schilderwerkzaamheden in de regio Eindhoven tussen 2004 en 2006. Alle reden voor de NMa om de sector ook in 2010 in het oog te houden.

De schildersbedrijven verdeelden voorafgaand aan hun inschrijving op de aanbestedingen het werk, stemden de inschrijfprijzen af en spraken in een paar gevallen ook een rekenvergoeding af. Ook de ondersteuner van de kartels, een calculatiebureau, is in al deze zaken beboet. In totaal is voor EUR 434.000 aan boetes opgelegd.

'Deze zes kartelzaken hebben ons aan het denken gezet over de naleving van de Mededingingswet in de schilderssector', aldus Pieter Kalbfleisch, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NMa. 'Deze sector houdt dan ook in 2010 nog onze belangstelling', waarschuwt de NMa-voorman.

Wat vindt u van deze houding van de NMA? Is het te begrijpen gezien de gebeurtenissen omtrent de bouwfraude dat de NMA de schildersbranche scherp in de gaten houdt? Of is het een overtrokken reactie van de NMA en worden dit locale incident tot te grote proporties opgeblazen?

Weergaven: 481

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Prima initiatief van de NMA ! We moeten opstaan voor een andere bouw-cultuur in Nederland !!
Een zeer logische en terechte stap van de NMA. Ben het met René Verlaan eens.
Het zou wellicht nog beter zijn om het hele "verf-distributiekanaal" onder de loep te nemen...........
Alfons...en jij werkt in de verfsector......dat zegt genoeg........Met vriendelijke groet !
Dat zou inderdaad genoeg moeten zeggen. Hiermee wil ik echter mijn branche niet afvallen of in discrediet brengen. Ik ben ervan overtuigd dat de verfbranche een gezonde en eerlijke branche is, waarbij de uitzondering de regel bevestigt. Zoals in meerdere branches.
Maar een distributiekanaal bestaat uit meerdere schakels. Als de NMA zich alleen focust op de applicateurs is ze kortzichtig bezig. Een gezonde bouwcultuur begint bij de opdrachtgevende partij !
Alfons, helemaal mee eens...opdrachtgevers maken er ook soms een potje (verf) van ! En deze tijden komen er weer aan....uitknijpen als een tube (verf).........
René,

Nog even een laatste reactie voordat het weekend écht begint.
Opdrachtgevers............... als elke opdrachtgever, en dan bedoel ik de persoon en niet de organisatie, staat waar hij voor moet staan, is het probleem zo goed als opgelost ! Helaas is dat niet altijd het geval. En daar maken alle schakels gebruik van. En de applicateur in de laatste plaats !!
Ik bedoel dus niet dat iedereen in elke schakel er gebruik van maakt ! Maar ze bestaan wel.
Soms is de applicateur daar zelfs de dupe van. Dat noem ik de "ongeschreven zesde kracht van Porter " : de macht en kracht van de samenwerking tussen distributeur en afnemer.

Ik neem het toch even op voor mijn klanten hiermee.

Groet,

Alfons.

Ing. René Verlaan zei:
Alfons, helemaal mee eens...opdrachtgevers maken er ook soms een potje (verf) van ! En deze tijden komen er weer aan....uitknijpen als een tube (verf).........
De vraagstelling lijkt inderdaad merkwaardig en kan als provocerend beleefd worden:
Natuurlijk moet de NMA net als wij allemaal zijn werk doen. We hebben namelijk met zijn allen afgesproken dat er vanwege marktwerking een open concurrentie van belang is. Om dit te controleren is de NMA in het leven geroepen, het is dus logisch dat als een groep tegen dit verbod gezondigd heeft zij extra aandacht nodig heeft.
De vraag is echter of het verstandig is dit openlijk te ventileren. Het antwoord daarop is dus gewoon nee!

Vanwege de beperkte mankracht van een NMA zal dat betekenen dat andere groepen helemaal niet, of minder 'in de gaten' gehouden worden en daar de pakkans dus vermindert. Dit doet de neiging tot fraude in die groep oplopen. We zien dit fenomeen nog bij de rechters die zich niet willen laten controleren, terwijl het toch gewoon soms falende mensen zijn.Ook het OM en rechercheurs staan soms in het beklaagdenbankje. Sommige processen verbaal worden verzonnen en sommige uitspraken door de 'onafhankelijke' rechter zijn onverteerbaar. Dus hoe wordt de integriteit van de NMA gewaarborgd?

Bovendien werkt de open NMA aankondiging psychologisch gezien onnodig stigmatiserend naar de groep schilders en roept binnen de hele beroepsgroep weerstand en verzet op. We weten toch dat stigmatiseren een vorm van geweld is?
De vraagstelling hierboven."Is het te begrijpen, gezien de gebeurtenissen omtrent de bouwfraude dat de schildersbranche scherp in de gaten gehouden wordt?" ademt al verzet en verontwaardiging.
Verzet tegen stigmatisering is van groot belang voor alle burgers, geloof- en beroepsgroepen. Zeker in economisch moeilijke tijden en van oudsher een flinke concurrentie door de zwarte markt werkt machteloos verzet tegen de 'legitieme' opmerkingen en acties van de NMA ongehoorzaamheid verder in de hand. Zeker als er een lage pakkans is.

We zien in het dagelijks verkeer dat verkeersboetes; anti-rook en drank campagnes van de overheid bij de jeugd maatregelen niet echt effectief zijn. Dat is ook bij de antiterrorisme maatregelen het geval. Er ontstaat hoogstens een gevoel van schijnveiligheid, want we weten allemaal dat een beetje slimme terrorist altijd wel bij het vliegtuig komt, dat liet Alberto Stegeman laatst wel weer zien. Deze maatregelen zijn dus vooral ook goed voor de beveiligingsbranche en de industrie. Ook de onlangs uitgevoerde anti Mexicaanse griep maatregelen vallen in dit kader. We vermoeden allemaal dat we met open ogen gemanipuleerd worden. De maatregelen kosten zo ongeveer 500 miljoen euro.

Het grote publiek weet dat dit soort uitspraken niet echt helpen en de gestigmatiseerde groep waarvan de goeden onnodig met een slecht imago in de pers bestraft worden, voelen zich geprovoceerd en lopen het gevaar in een anti-regelgeving en anti-norm en anti-autoriteit spiraal terecht te komen. Bovendien: Functionarissen van diensten, in dit geval NMA, die eraan meewerken dat dit soort ongenuanceerde autoritaire uitlatingen in de pers te gooien komen als privé persoon in de problemen. Want wie zelf helemaal zuiver is werpe de eerste steen! Dus een andere groep en niet jezelf 'extra scherp in de gaten houden' is hypocriet.

Stel je voor dat de NMA medewerkers zelf voor een of ander vergrijp door een collega overheidsdienst in het verleden begaan 'dagelijks extra scherp in de gaten gehouden zouden worden' bijvoorbeeld omdat er corrupte opsporingsambtenaren zijn geweest die zich hebben laten fêteren. Nee dat kan niet natuurlijk. Dus maatregelen treffen waaraan ieder mens een hekel heeft namelijk voortdurende controle roepen verzet op. Begrip voor dat verzet is op zijn plaats.
Bijvoorbeeld: 'Alle ambtenaren zijn lui'. Zij moeten daarom allemaal een uren verantwoording en dito administratie gaan bijhouden. (Uitgezonderd van deze controle is meestal de controlerende instantie zelf dus het hogere management)
Het gecontroleerde individu dat ongediscrimineerd als deel van een groep in een slecht daglicht wordt gesteld wil zich daartegen verzetten, maar verzet is door de hiërarchie en de onderworpenheid daaraan machteloos. Deze machteloze individuen of groepen lijden dan aan verminderd maatschappelijk aanzien en gaan op den duur zinnen op genoegdoening en wraak. Als het ontbreken van maatschappelijke waardering chronisch is worden overmatig stipte autoritaire ambtenaren die ook nog harde en strenge regelgeving 'zonder aanziens des persoons' uitvoeren zelf voorwerp van sociale minachting. Zie bijvoorbeeld de uitzendingen van ombudsman, kafka in de polder enzovoort. Men ziet dan 'regelneef' of 'regelnicht' ambtenaren aan het werk die regels star zonder empathie voor mens en situatie kritiekloos handhaven. Als groep en persoon ontkomen zij er niet aan een hekel of lage dunk van zichzelf te krijgen. Door teveel macht gekoppeld aan sociale minachting zal dit in het minst slechte geval demotiverend, maar ook wel tot autoritaire overcompensatie leiden. het verlies aan menselijke waardigheid is op zich norm verlagend en destabiliserend. Het maakt de mens ontevreden met zichzelf zal in het slechtste geval zelfs wraak, macht misbruik en corruptie in de hand werken.

Het openlijk strenge en dreigende karakter van de boodschappen aan de schildersbranche kan de NMA menselijkerwijs gesproken naar binnen en buiten toe nooit waarmaken. Het is onnodig kwetsend voor een hele beroepsgroep is het dus te kwalificeren als een eerste stap op de ladder van zinloos geweld. Alleen maar verliezers dus. In een uitzending van Peter R de Vries zagen we laatst dat snelheids controleurs zelf onnodig veel te hard reden. Dat de voorzitter van Veilig Verkeer Nederland zelfs verklaarde dat de woonerf 30 km grens menselijkerwijs gesproken niet haalbaar is. Dat is natuurlijk ook zo. Peter. R merkte fijntjes op hoe in uitzending als 'de politie op je hielen' de overtreders altijd op een bestraffende; kleinerende; schoolmeesterachtige en weinig empathische toon worden toegesproken. De controleurs brengen weinig begrip op voor de argumenten en maken er een sport van, zo lijkt het, de ander te pakken. Het begeleidende commentaar is zo mogelijk nog schrijnender. Onder het mom van afschrikking is het collectief leedvermaak geworden. Iedereen wacht er nu op dat de programmamaker zelf gepakt wordt. Want als privé persoon kan niemand zich aan alle regels houden.

Dus machtige en strenge instituties als de politie; het openbaar ministerie en de sociale dienst vertoeven wat de eigen menselijkheid en integriteit betreft voortdurend in gevaren zone. We zien daarom het maatschappelijk draagvlak voor deze diensten in flink tempo afnemen. Gepaard daaraan ook verachting en geweld toenemen. Zo werd de voorzitter van VVN hebben gedwongen af te treden. Wie zou daarop aangedrongen hebben en zou hij of zijzelf nooit de neiging hebben hard te rijden binnen de bebouwde kom? Dat kan dus niet, tenzij je geen auto hebt. Openheid over de eigen neigingen komt in dat soort gesprekken vrijwel nooit ter sprake, wel de intolerante neiging van de ander 'consequent' en hard straffen. Openlijk toegeven van de eigen neigingen zelfs soms de wet te willen overtreden verzacht niet alleen de pijn van aangeklaagden, het maakt de eigen organisatie vergevingsgezinder; zachter; opener; menselijker en geloofwaardiger.
Want als een organisatie opener communiceert wordt zij minder defensief; minder hypocriet; minder leugenachtig en hoeven de mensen die daar werken zichzelf minder geweld aandoen. De organisatie werkt efficiënter en er worden minder kostbare fouten gemaakt. Dat is ook de reden dat men in ziekenhuizen nu eindelijk begonnen is de chirurgen ertoe te bewegen fouten toe te geven in plaats van te verdoezelen.

Mijn bezwaren tegen de uitlating van de NMA zijn dus:
- Het werkt aversief stigmatiserend; houdt geen rekening met de goede appels in de mand.
- Het vestigt een imago als 'schilders zijn a-sociaal'.
- Er ontbreekt een beloning van goed gedrag.
- Zal de individuele motivatie te voldoen aan een onprettige regel minder worden.
- Er ontbreekt empathie; is dus autoritair en de controles zullen onnodig als sociaal kwetsend ervaren worden.
- Werken dus geweld tegen controlerende ambtenaren in de hand.
- De uitlating ondergraaft de menselijke basis van NMA functionarissen persoonlijk.
- Het verplicht de eigen medewerkers dus tot persoonlijke hypocrisie en werkt i.h.a. normvervaging in de hand.

Mijn vraag is wanneer worden de Nederlandse norm handhavers nu zelf eens professioneel en laten zich door de in hun beleid wetenschap laten monitoren en adviseren. De NMA interventie ten aanzien van de schilders doet op het eerste gezicht objectief aan. Maar dit is de gemakkelijke oppervlakte en heeft qua interventie de bekende diepte van een plas water. De opmerking van de NMA is gebaseerd op psychologie van de koude grond. Men doet dus maar wat en realiseert zich niet dat dit soort exposure bijdraagt tot algemene normvervaging en destructie. Hierdoor zijn er wel weer meer regels en controleurs nodig zijn. Vergelijk de roep in de politiek tot harder straffen en meer blauw op straat. Alsof wraak op den duur wat oplost.

Doordat de sociale controle en de pakkans in een democratie, in tegenstelling tot een politiestaat, sowieso niet hoog is zouden de overheidsdienaren die in feite in ons aller naam de wet handhaven menselijk gezien zelf eens een toontje lager moeten zingen. Dat zou de integriteit in het algemeen en vooral van de eigen beroepsgroep ten goede komen. Lof aan de hierboven genoemde chirurgen! Zij hebben eindelijk ingezien dat openheid over eigen falen minder slachtoffers zal veroorzaken. Ook controle door vriendschappelijke collega's maakt dat ik minder fouten zal maken dat ik minder eenzaam zal worden en maatschappelijk een hogere waardering zal krijgen.
In het wilde weg angst zaaien zoals de NMA hier doet werkt demotiverend op de wens aanwezig in ieder individu ONZE wetten SAMEN te handhaven. De NMA werkt niet alleen vervreemding in de hand maar zal wat efficiency betreft statistisch niet hoog scoren. De meeste overtredende individuen hebben geleerd van cases uit het verleden; de middelen worden steeds beter en door de lage pakkans worden de meesten sowieso nooit gepakt.
Waar ik mij het meest zorgen over maak is dat de bijwerking van dit soort wilde angst provocerende interventies is ook dat de NMA zich als organisatie qua ethiek verheft boven de groep schilders. Dat kan de organisatie natuurlijk nooit waarmaken, want het zijn ook mensen die daar werken. Deze arrogante houding maakt de dienst ongeloofwaardig. Erger nog: Het zal maatschappelijk gezien de geweldneigingen tegen álle norm handhavende overheidsdienaren doen toenemen!
Naast de chirurgen is het gedrag van Obama in dit verband hoopgevend: Velen wilden dat er koppen zouden rollen. Hij besefte dat het beter was de fouten te erkennen en de motivatie binnen de organisaties te stimuleren. Toeval of 'normale' menselijkheid? We wachten het af.
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Jan-Maurits Schouten, hoofdredacteur Reed Business Information:


" Uit polls die we over dit onderwerp gehouden hebben blijkt dat veel schildersbedrijven vermoeden dat dit soort prijsafspraken veel vaker voorkomen. Hoe het in Brabant is gegaan is denk ik wel a-typisch: compleet met een faciliterend bureau, notulen, een een zweem van intimidatie ten opzichte van bedrijven die niet wilden meedoen. Da's wat extreem, denk ik, zie voor uitgebreidere mening en een heleboel links over deze zaak. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Dirk Boersma, eigenaar Boersma Schilders / vakwerkhuis.nl:

" Het kan natuurlijk zijn dat ik de markt niet in zijn geheel overzie, maar vanuit de praktijk als schilderondernemer met een klein bedrijf (8 man) ben ik dit in de 19 jaar dat ik onderneem nooit tegengekomen. Wel eens dat via voorkeur de markt in een aanbesteding een bedrijf een tweede kans geeft om lager te schrijven, maar kartels? In mijn omgeving mij niet bekend. "
Ik ben het met Dirk eens, dat we niet net moeten doen alsof de hele schilderswereld hieraan meedoet. Ik heb zelf meer dan 15 jaar ervaring in de verfbranche en ben het weleens tegen gekomen. Frappant genoeg was het in alle gevallen werk vanuit een overheidsinstantie. Zelf zijn we ooit via een schilder benaderd door een man van defensie. Wij hebben er niet aan meegedaan, maar de defensieman zou er niet slechter van worden. Er wordt nu gewezen naar de schildersbranche, maar ik denk dat het probleem bij bepaalde opdrachtgevers zit met name bij (semi) overheidsinstanties. In alle gevallen die ik gevolgd heb was er iemand bij de opdrachtgever op de hoogte en betrokken. De schilders maakten onderling dan wel afspraken, maar er was medewerking vanuit de opdrachtgever. Soms kwam het initiatief zelfs van de contactpersoon bij de opdrachtgever. Dan noemde de schilder dan een goede relatie, al betwijfel ik of de relatie goed was of de beloning voor de relatie.

Ik ben het dus helemaal eens met degenen die de hele kolom aan willen pakken, te beginnen bij de opdrachtgever. Uiteindelijk is het een mentaliteitsprobleem, dus helemaal uitroeien zal een illusie zijn.




Michel Eek zei:
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Dirk Boersma, eigenaar Boersma Schilders / vakwerkhuis.nl:

" Het kan natuurlijk zijn dat ik de markt niet in zijn geheel overzie, maar vanuit de praktijk als schilderondernemer met een klein bedrijf (8 man) ben ik dit in de 19 jaar dat ik onderneem nooit tegengekomen. Wel eens dat via voorkeur de markt in een aanbesteding een bedrijf een tweede kans geeft om lager te schrijven, maar kartels? In mijn omgeving mij niet bekend. "
Ik ben blij dat Alex mijn visie deelt : de hele kolom proberen aan te pakken. Alex zit net als ik in het midden van het kanaal en is hoogst waarschijnlijk ook wel eens de dupe geweest van de macht van de opdrachtgever. Als vrije groothandel wordt je dan buitenspel gezet omdat er krachten spelen tussen andere partijen in het distributiekanaal.
Dit doet zich inderdaad hoofdzakelijk voor bij opdrachtgevers die binnen de semi-overheid vallen. Vandaar dat Dirk dit niet of nauwlijks tegenkomt.
Nederland loopt inmiddels vol met autoriteiten. Dat zijn door politici ingestelde clubjes die als de politiek zelf fouten heeft gemaakt door ontbreken van goede wetgeving het allemaal maar voor ze moeten regelen. Het voordeel van een autoriteit is dat zij eigen wetten en eigen regels kunnen maken. Zij behoeven zich niets aan te trekken van vigerende wetgeving en kunnen zo iedere ondernemer onderuitschoppen die ze willen want zij zijn de autoriteit. Als zo'n autoriteit een fout maakt, en geloof me dat dat gebeurt, kunnen ze zelf beslissen of je daar tegen in beroep kunt gaan. Het is een pure dictatuur.

Voorbeelden: de OPTA, de SER, de AFM, de NMA.

Volgens mij is de economie in Nederland niet gebaat met dit soort organisaties. Volgens mij is de benzine er niet goedkoper door geworden en de rentetarieven en de prijs van het bier ook niet. De consument schiet niets op met dit soort autoriteiten. het kost alleen maar belastinggeld en in het geval van de schildersbedrijven in Zuid Nederland is de economische schade minstens het tienvoudige van de boetes die de NMA heeft uitgedeeld. Als de kosten van de NMA en advocaten er nog van af geteld wordt kost dit de samenleving alleen maar veel geld.

Het werkelijke probleem, namelijk het uit de hand lopen van calculatiekosten voor de bedrijven, is in elk geval niet opgelost. Degenen die hier op gereageerd hebben begrijpen kennelijk ook niet waarom er in Nederland honderden calculatieburo's zijn ontstaan. Het heeft helemaal niets te maken met bouwcultuur.

Degene die snappen waar het bij de Zuid Nederlandse Schildersbedrijven om gaan houden hun mond. Het leuren van aannemersbedrijven met offertes van schilders is uiteindelijk de aanleiding. Maar het zijn niet de aannemers die de zwarte piet krijgen toebedeeld maar de schilders die hier een gemakkelijk slachtoffer zijn geworden van de NMA. Ieder verfleverancier die meent hier iets over te moeten zeggen is het waard uitgeknepen te worden als een tube ! Houd je mond als je niet weet waar het om draait.

Ondanks dat er verschillende juridische procedures niet zijn afgerond zijn de bedrijven door de NMA al openlijk beschuldigd. In een rechtstaat zou dit niet moeten kunnen. Je zou pas moeten worden veroordeeld als de rechter zich daar over heeft uitgesproken.

De NMA heeft het over in totaal 6 individuele zaken. Het onderzoek is afgerond maar de juridische procedures niet. Er wordt niets gezegd over de duizenden zaken die via het calculatiesysteem wel goed zijn gelopen. Het steekt enorm dat alleen die ene paniekzaaier en veroorzaker de dans kan ontspringen en niet wordt aangepakt terwijl hij degene was die op een rekenvergoeding zat te wachten.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+