BouwProfs

De bouw online verbonden.

Bij een veranda is de onderkant, plafond geheel verspocht. de opbouw hierin is Underleyment ( vlokkenplaat ) geschilderd op balklaag 30 mm Pir isolatie en daar over bitumen dakbedekking.

Oorspronkelijk zat er ook al folie tussen maar deze is verwijderd met de gedachten dat deze een oorzaak zou kunnen zijn. maar het probleem blijft, tussen de folie en underleyment was totaal geen vocht of spocht te zien. het probleem zit dus echt aan de onderkant.

1 deel wand veranda is aan zij-achterkant en gesloten en 1 deel is aan alle kanten open, maar het probleem zit bij het gehele plafond. 

 

Graag de oplossing. 

Weergaven: 22333

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie



Gerard Booij zei:




Gerard Booij zei:


Gerard Booij zei:


De door  mij gemaakte berekening klopt niet!!!!

De kreten Fins, Underlayment en Vlokkenplaat worden door elkaar gebruikt. Vermoedelijk wordt met alle termen ongeveer hetzelfde bedoeld: een van zachthout gemaakte, WBP verlijmde constructieplaat. Isolatie of niet-geventileerde dakbedekking zorgt voor de problemen (aan de warme bovenkant is geen afvoer van vochtige lucht mogelijk), verergert door vocht tijdens plaatsing of uiteraard condensatie van opstijgende lucht in relatief warme ondergrond tegen relatief koude plaat. De schimmel zit al in het fineer en een beetje vocht (dat niet echt ergens heen kan, ook de  lijmlaag in de plaat is behoorlijk dampremmend) doet negatieve wonderen. Er is geen mooie oplossing voor en alleen de esthetiek heeft te lijden. Constructief is er niets aan de hand.

Condensatie in dit soort buiten situaties is helemaal niet ongewoon, vergelijk het gegeven perron voorbeeld. Bij overstek van een huis is de lucht door de buitenschil van het huis dat in de buurt zit warmer dan in gegeven situatie. En volledig geventileerd. Mocht er echter een schimmel aanwezig zijn, zal ook daar na enige tijd vergrijzing op treden. 

PS1: de plaat lijkt me een fins plex, eventueel een oudere partij amerikaans pine

PS2: op foto 1 zijn fineer bobbels te zien die duiden op drijfnat zijn op enig moment. 

PS3: alhoewel de buitenlucht extreme ventilatie lijkt te bewerkstelligen, zal de manier van de dichte constructie vrijwel geen ventilatie toe laten

PS4: het niet gebruiken van minimaal RVS A2 gaat in de toekomst voor lelijke plekken zorgen. Juist bij de schroeven vindt extreme condensatie in het hout plaats, voornamelijk in de warme vochtige zomer. De normaal gesproken bij monteren beschadigde galvanisering, zorgt hier voor extra roestvorming. 

Zonder aandelen in het bedrijf te hebben kan ik Reisser schroeven met torx aanraden, liefst een zelfborend type zoals Dribo. 

Niet makkelijk, de lijmlaag in deze plaat is een behoorlijke dampdichte en het hout is schimmelgevoelig.

Daarnaast zoekt het hout naar een vochtevenwicht (kan behoorlijk varieren) want het is naaldhout en nog erg dun ook. Mijn schuurtjes'  'droge' OSB is een mooi voorbeeld. Die gaat na verloop van tijd extreem bobbelen in de buitenlucht, ook zonder regen of andere toevoeging van vocht. 

Jozef de Roos zei:

Ik moet Harry gelijk geven onder dit soort overkappingen ontstaat condens, hoe vreemd het ook klinkt. Bij mijn eigen woning met een overstek van 1,25 m kwam het ook voor. Ik heb er nu een echt pakket isolatie op zitten sinds 2009 en het probleem is opgelost, wel liggen daar nu pannen op tegen singles in oorsprong. Overigens komt het ook voor op overkappingen met beschot en pannen zonder isolatie dus daarvan zou je kunnen zeggen dat het vocht weg moet kunnen. Het zit dus niet in temperatuur verschillen maar toch ontstaat het.

Deze is simpel: nachtuitstraling

Als je een auto (liefst zwart) een schapenwollen deken legt en de temperatuur onder de vacht meet en net ernaast is het goed mogelijk om bij heldere hemel de temperatuur onder de vacht 16 graden kouder is dan er naast. Dus ook echt vriest terwijl de temperatuur s'nachts niet onder het vriespunt is geweest. Door nachtuitstraling zul je merken dat 30 mm isolatie te weinig is om deze nachtuitstraling tegen te gaan. de delta T zorgt ervoor dat de warme lucht die onder de carport verblijft gaat condenseren tegen de koele oppervlak van het dak. Windstil en heldere nacht is funest hiervoor. Ik heb zelf een carport gehad waar  het harder drupt dan gewoon buiten.

Heel eenvoudige oplossing: zorgen dat de warme lucht niet meer onderlangs de plywood kan strijken. oftewel een plaatje triplex 12mm dik onder de balklaag schroeven. Wel ventileren met kleine ventilatie roosters rond 40 mm om bijen ed. niet in deze holte kan komen. De spocht verdwijnt dan vanzelf, het wordt er mooi droog tussen de balken. heb ik nu ook gedaan bij mijn huidige carport.


Dus minder ventilatie aan de onderzijde van de dakplaat! Ik heb dit probleem ook kunnen voorkomen bij het Muziekgebouw aan 't IJ. Daar was dit probleem in eerste aanleg aanwezig voor het overstek van 20 m. Meer isolatie aan de bovenzijde en een persrooster plafond onderlangs zodat er geen warme lucht onderlangs kan waaien.

Deze fout wordt wel zoveel gemaakt, ik zie niet anders dan vocht onder een carport als je deze constructie zo maakt. Goede aannemers kennen het probleem en maken direct een mooi plafond onder de balklaag.

Indien wij een carport of overkapping offreren voegen wij deze tekst toe aan de offerte.

Indien u geen plafond afwerking toepast adviseren wij U om het dak licht te isoleren. Door nachtelijke uitstraling 's winters koelt het onder het dakbeschot zodanig af dat condensatie onder het dakbeschot optreedt. Hierdoor ontstaat na verloop van tijd (ernstige) schimmelvorming aan de onderzijde van de dakplaten. Door nu het dak licht te isoleren is dit probleem te voorkomen. 

 

Dit effect kun je thuis ervaren door de winterse aanslag op je auto. De hellende  delen van je auto bevriezen altijd eerder en harder dan de zijruiten.

 

Onze ervaring is dat ongeïsoleerde constructies schimmelvorming opleveren denk ook aan bergingen met een halfsteens muur zonder dakisolatie.

De vraag bij dit probleem is: Is dit de originele constructie of is het dak al een keer gerenoveerd

Zit er zeker PIR op. 30 mm is nl. voldoende om het effect van de nachtelijke uitstraling te elimineren.

 

Wij zijn voornemens deze winter metingen te gaan verichten m.b.t. de nachtelijke uitstraling.

Volgens de geleerden moet dit tot - 70 gr. C kunnen zakken.

 

Groet, Frank Schaeffers

 

 

 

 

 

Hallo Frank Schaeffers,

 

Dank voor je bericht en opmerking, echter is het dak licht geisoleerd ( misschien te licht ) en het doel van het dak is veranda, en gaat het om een nieuw dak. dak gaat niet rond om dichtgebouwd worden.


 
Frank Schaeffers zei:

Indien wij een carport of overkapping offreren voegen wij deze tekst toe aan de offerte.

Indien u geen plafond afwerking toepast adviseren wij U om het dak licht te isoleren. Door nachtelijke uitstraling 's winters koelt het onder het dakbeschot zodanig af dat condensatie onder het dakbeschot optreedt. Hierdoor ontstaat na verloop van tijd (ernstige) schimmelvorming aan de onderzijde van de dakplaten. Door nu het dak licht te isoleren is dit probleem te voorkomen. 

 

Dit effect kun je thuis ervaren door de winterse aanslag op je auto. De hellende  delen van je auto bevriezen altijd eerder en harder dan de zijruiten.

 

Onze ervaring is dat ongeïsoleerde constructies schimmelvorming opleveren denk ook aan bergingen met een halfsteens muur zonder dakisolatie.

De vraag bij dit probleem is: Is dit de originele constructie of is het dak al een keer gerenoveerd

Zit er zeker PIR op. 30 mm is nl. voldoende om het effect van de nachtelijke uitstraling te elimineren.

 

Wij zijn voornemens deze winter metingen te gaan verichten m.b.t. de nachtelijke uitstraling.

Volgens de geleerden moet dit tot - 70 gr. C kunnen zakken.

 

Groet, Frank Schaeffers

 

 

 

 

 

Ben benieuwd of het probleem inmiddels opgelost is? Hier hetzelfde, zij het in lichte mate maar wel irritant.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+