BouwProfs

De bouw online verbonden.

Bouwval in Arnhem moet uitgroeien tot het voorbeeld van duurzaam renoveren en inrichten.

Een totaal verwaarloosde woning in de wijk St. Marten in Arnhem moet uitgroeien tot een voorbeeld van duurzaam renoveren en inrichten. De Stichting Duurzaamheidshuis heeft de hoekwoning aan de Van Slichtenhorststraat voor 43.000 euro gekocht van de gemeente Arnhem. De renovatiekosten zijn door de gemeente geschat op 2 ton.

De stichting verwacht goedkoper uit te zijn dankzij investeerders. Die kunnen in ruil voor hun bijdrage het huis gebruiken als showroom of er klanten in rondleiden. De renovatie is volgens de planning in september volgend jaar afgerond. Het huis wordt na de renovatie voor vijf jaar verhuurd als Bed & Breakfast.

Het huis krijgt onder meer zonnepanelen en er wordt gebruik gemaakt van aardwarmte. Hemelwater wordt opgevangen in een bak in de kelder en zal gebruikt worden om het toilet te spoelen. De gebruikte bouwmaterialen zullen een lange levensduur hebben. De stichting is een zusje van 'Kom op voor een duurzame wijk', een initiatief van wijkbewoners. Deze club zet zich ervoor in dat bewoners van Sint Marten en het Sonsbeekkwartier thuis minder energie verbruiken en hun afval beter scheiden.

Wat vindt u van dit lokale initiatief in Arhem? BouwProfs hoort graag uw reactie.

Weergaven: 2386

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Allereerst is de eerlijke openhartigheid van de Stichting Duurzaamheidshuis lovenswaardig. Door `man en

paard` te noemen.
Maar.
Graag zou ik zien een historisch overzicht van de bewoning en een onderzoek naar het "Tokkiegehalte" van de

straat en buurt ter plaatse.
Energetisch is dit huis op deze locatie een regelrechte ramp.
Het heeft een hele lange zijmuur op het noorden.
En bomen en nauwe straatjes op oost en west.
Een vreselijke erfenis uit de jaren zeventig.
In een soort gelijke woning heb ik gewoond.
Daar kon men ook paddestoelen kweken op de noordmuur (koude-moordmuur)
Dat is dertig jaar geleden voor mij.
En door zo`n woning ben ik ervaringsdeskundige geworden en aldus zit ik daardoor nog al die tijd nog steeds

in de "Wettelijke Aval Organisatie"
Die zelfde woning waar volgens de burgemeester voor een half miljoen aan gesleuteld is en een huur had van

toen F150
is daarna in al die tijd gemiddeld nooit langer bewoond dan zes jaar.
Dat weet ik vanwege mijn ex buren (Zo`n tokkie was ik nu ook weer niet.).

http://www.gemeenteanalyse.org/Provinciehoofdsteden2009/cda.htm
 ( Volgens WWW.CDA.NU  )  Kijk vooral ook naar de heffing per inwoner. Dit zegt alles over een plaats.
Via die site ziet men dat Arnhem een stad is waar relatief veel geld over de balk gaat als het over wonen

gaat, totaal verkeerd begroot. Stom stom stom.
Behoorlijk naief.  Dat is duidelijk te zien bij de niet gefingeerde statistische gegevens. (CBS)
En Arnhem is ook hoofdzetel van multinational
Akzo Nobel.
Een stad met een enorme fabrieksbevolking.
Mensen die denken dat heel de wereld bevolking net zo braaf gaat worden als zij zijn.
Niet moslims zijn het grootste gevaar,   maar CHINA.
Alle bedrijfsgeheimen worden overgesluist naar dat land waar men de inteligente puzel in elkaar zet en dan

nog beter.
En voor minder dan een dubbeltje.
Fabrieken worden hier in Nederland gesloten en de huizen totaal onbetaalbaar.
In hetzelfde is de USA al voorgegaan.

Dan denk ik even aan die Nederlandse sukkel uit het oosten des lands die
Khan de atoomspion even van "vredelievende" informatie voorzag.
Met hetzelfde gemak helpt men die arme lieve Chineesjes.
En maakt ons in Nederland totaal overbodig en zonder werk en zonder geld.
Anticiperen op een ghetto buurt. Dat betekend niet nog kneuteriger maken.
Met de slag om Arnhem is deze straat vergeten.
Slopen een parkeerplaats er van maken met ondergrondse flessen recycling of een broodnodig

kinderspeelplaatsje of zo.  Die wijk is al propvol.

 


 

Het is een goed initiatief van de gemeente. Het zou goed zijn, als we bij een dergelijk project ook creatief kunnen bekijken in hoeverre mensen met specifieke talenten ook in deze duurzame activiteiten hun bijdrage kunnen leveren. Lijkt me een goede zaak om dit in het project mee te nemen.

Arno Wentink

@jacques serle: Ik geloof dat je het een en ander mist in het benoemen van man en paard. Namelijk het volgende: Niet geld is hetgeen waarom alles heen draait, maar energie. Mits je een samenleving kan creëren die op energie draait ipv geld, en ook nog kan zorgen dat deze meer energie genereert dan het verbruikt, is een rijke samenleving. Jouw verhaal is gebaseerd op angst en een neerbuigende houding. Of een fabrieksarbeider geen goede woning en leefomgeving waard is... Integendeel, iedereen heeft recht op een goede leefomgeving, anders heb je een groep die zeer ongelukkig is. En er zijn genoeg voorbeelden van wijken die slecht leefbaar zijn en wat daarvan de gevolgen zijn........ Dus juist dit soort wijken herstellen. Want hier staan juist de woningen die veel energie gebruiken, en een slecht binnenmilieu hebben.

En wat China betreft, een land met 1,3 miljard mensen heeft heel snel behoefte aan duurzame maatregelen, een uitleg behoeft hier niet gezien het land bijna 1000 keer meer inwoners heeft dan ons landje....... En op een gegeven moment willen deze mensen leven zoals wij, alle 1,3 miljard (en ook dezelfde rijkdom) en dan is het afgelopen met de lage lonen.

 

En waarom een parkeerplaats? Geen betere ideeën? En kneuterig? Kan ook best gezellig zijn hoor, maar als jij er niet wilt wonen, misgun het een ander dan niet!

Ton Kowalczyk

Beste mensen,

Zie dit met lede ogen aan. Natuurlijk is het duur maar wil je tussen nu en 40 jaar (2050) alle woningen in de binnenstad slopen van al onze steden? of moeten we meer dan alleen monumenten energetisch renoveren? Dit soort initiatieven moeten we koesteren.

Wij als DuboNetwerk Arnhem Nijmegen hebben even meegekeken na deze krotten, want daar hebben jullie gelijk in het zijn gewoon krotten die volledig uitgellefd zijn door krakers, de grond achter het huis is ook meeverkocht en de 2 woningen ernaast zijn van eigenaar gewisseld en doen mee in de renovatie. Wij hebben een studie gemaakt die van dezelfde soort woningen uitgaan. Hieruit is een presentatie gekomen die ik mocht geven op 21 september. http://www.slideshare.net/bouwquest/dubo-presentatie-energetische-r...

In de presentatie is een soortgelijke renovatie opgenomen van een gemeente monumentje te Erichem.

Bekijk het en geef commentaar want we kunnen er samen veel van leren. Ik weet zeker dat dit soort initiatieven tot steeds betere en efficiënte renovatie leiden zodat we voor minder dan de helft gerenoveerd kunnen worden, en met de alsmaar hoge energieprijzen en dalende huizenprijzen interessanter worden dan een jaar geleden.

Ook nu wordt weer duidelijk dat er vele interpretaties van diverse onderwerpen gehanteerd worden, waardoor schijnbare meningsverschillen ontstaan.

Misschien is het zinnig om een wat duidelijker doelstelling te omschrijven. Wat is hier nou als duurzaam bedoeld?

Energiebesparing? hergebruik? cradle to cradle?

Pas dan kunnen we denk ik beter bepalen welke weg te volgen.

Ton Kowalczyk ik wil helemaal geen neerbuigende houden hebben tegenover niemand.
Ik ben juist bang dat de volgende bewoners van dat huis een groot fiasco beleven.
Juist door die grote muur aan de noordkant. dat heeft een invaliderende werking door kou en vocht.
Daar ken ik meerder voorbeelden van.
Een mogelijkheid is om het dak van geisoleerd glas te maken om nog een beetje natuurlijke warmte binnen te krijgen.
Er is in een nat huis niet op te stoken. om een beetje warmte te krijgen zeker met die energie gierigheid van tegenwoordig.
Er is energie voor iedereen genoeg denk aan kernenregie.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+