BouwProfs

De bouw online verbonden.

Luuk van der Werf is bouwkundig adviseur. In de BouwProfs groep op Linkedin stelt hij de volgende vraag:

Er is kans op condens bij gevelaansluiting van houten vloeren en baksteen binnenmuren na isolatie. De gevels zijn steens werk. De isolatielaag, volgens de energielabel-eis minimaal 8 cm dik, wordt afgedekt met dampremmende folie, de randen en naden af te plakken met dampremmende tape. Daar zit het gevaar. Langs de tape zijn koude randen.

Wie heeft ervaring met schade? Is er een maximale isolatiedikte, waarbij dit probleem niet ontstaat? Andere tips?

Geef je tips en adviezen door aan Luuk via deze discussie.

Weergaven: 11733

Hierop reageren

Berichten in deze discussie



Cees Bakker zei:

Ik wantrouw oplossingen die aangeven dat isolatiemateriaal in staat is vocht op te nemen. Er moet idealiter helemaal geen vocht in isolatiemateriaal komen omdat vocht niet isoleert en omdat dat vocht telkens mee-opgewarmd moet worden. Kortom, wat zou het voordeel daarvan zijn? Ik zie geen enkele.

Aanvulling:

In mijn badkamer heb ik witgespoten houtwolmagnesiet platen tegen plafond en schuine dakkant bevestigd. Dat neemt (tijdelijk) vocht op, maar staat het bij ventilatie ook weer af. Ideaal. Het heeft nog meer voordelen in zo'n ruimte: de harde (tegel)afwerking zorgt voor een akelig geluidsklimaat. Met de houtwolplaten is dat opgelost. Achter de platen zit uiteraard isolatie en een damprem.

Beste mensen,

 

Ik heb net het Bakhuisje opgeleverd. Geheel uitgevoerd in passiefhuis en MET binnenisolatie!

De luchtdichtheidsmeting gaf een Qv10 waarde van 0,38 l/s/m2 en de rookproef gaf een paar hiaten aan die we nu gaan verhelpen. Daarna gaan we nogmaals een luchtdichtheidsproef doen.

Een ding geeft mij een gerust gevoel:

Wij hebben de Brink renovent excelent geïnstalleerd een WTW (balansventilatie) met achteroverliggende schoepen die geen enkel geluid maakt in stand 1. Daarnaast, en nu komt het, elke 45 sec. de luchtsnelheid meet op 4 punten. Dan denk je wat heeft dit met binnenisolatie te maken? simpel: de meting zorgt ervoor dat er geen onder of overdruk ontstaat in het huis. En net die overdruk heeft een grote impact op schimmelvorming. Want juist bij zo'n hoge luchtdichtheid kan er geen waterdamp door de constructie naar buiten maar wordt het via ventilatie afgevoerd. Mocht je toch dan een lek hebben dan zal bij een overdruk constant op die plek warme lucht door naar buiten worden gebracht, met waterdamp wat dan in de constructie achter blijft.

Kijk en dan is het toch een gerustellende gedachte zo'n Brink renovent excelent.

Zie de slideshare van het dubonetwerk voor de plaatjes:

http://www.slideshare.net/bouwquest/dubo-presentatie-energetische-r...

 mooi toch?

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+