BouwProfs

De bouw online verbonden.

De mening van Bouwfonds: energiebesparing is niet sexy. En wat vindt u?

Projectontwikkelaars worstelen met gebrek aan belangstelling voor energiezuinige woningen.

Volgens Han Joosten, directeur Marketing Reseach van Bouwfonds doen ontwikkelaars er alles aan om energiezuinige woningen aan de man te brengen. Consumenten hebben echter meer oog voor een goede locatie. "Energiezuinigheid is een plus, maar geen pre", meent Joosten. "Kern blijft dat energiebesparing niet sexy is." 78 Procent van de consumenten wil liever geld steken in een luxe keuken of badkamer dan in een zuiniger huis.

Lijkt me een mooie stelling voor BouwProfs: energiebesparing is niet sexy. Eens of oneens?

Weergaven: 360

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Reactie via BouwProfs op Linkedin van Pascal Temming, accountmanager new markets development EcoTherm b.v.:

" Sexy, of niet, feit is dat we allemaal, aanbieder, of consument actief aan energiebesparing moeten deelnemen. Is het niet nu ineens investeren, gechargeerd in etappes de komende 10-20 jaar, dan betalen we de rekening over 20 jaar ineens. Misschien is dit inherent aan de consumptiemaatschappij, waar we schijnbaar vergeten zijn wat stapje terug, niet alles tegelijk en sparen voor je iets koopt e.d. betekend.

In duurzame isolatie, energiebronnen en installaties wil de gemiddelde Nederlander alleen investeren indien het direct iets oplevert, zodat die 2e vakantie en 2e plasma op de hobby-kamer er gewoon nog bij kan.

Ik zou zeggen mensen, kijk op de lange termijn, begin nu met investeren, zodat we al een buffer en kennis beginnen op te bouwen.
Organisatie als Bouwfonds dienen hier misschien zelfs een voorbeeldrol te vervullen, samen met toelevranciers é de toekomstige bewoners en gebruikers.
Betrek ze in duurzame keuzetrajecten, zodat men de zogenaamde 'total costs of ownership' inzichtelijk en begrijpelijk worden.
Dat heeft niets met wel, of niet sexy te maken, maar met daadwerkelijk keuzes maken en niet op de aloude wijze blijven aanmodderen, da's inderdaad niet sexy! "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Onno Brasser, eigenaar HUF HAUS NL & O.G. Consultant:

" Wederom een voorbeeld van de oude zienswijze. Ik sluit mij dan ook geheel aan bij de heer Baan. Marketing in de bouw is vaak niet meer dan het hebben van een summiere verkoopfolder en het plaatsen van wat advertenties. Vind je het dan gek dat het niet sexy is?!

Het toepassen van innovatieve technologien - bezien vanuit de Nederlandse standaard, want is een warmtepomp nu echt zo nieuw? - kan zeer goed bijdragen aan een zeer hoog comfort maar komt tot zijn recht in een totaalbeeld zodra men uitgaat van een focus.
Focus op de natuur en passend in de omgeving van de eindgebruiker. Lastig voor velen omdat het politieke spectrum en daarmee de waan van de dag zeer veel invloed heeft op de gebouwde omgeving waarbinnen ook nog eens het beleid slechts door enkelen wordt bepaald. Een redelijke unieke omgeving voor een bedrijfstak maar dat is een gegeven.
Het gevolg is dat de menselijke maat tegenwoordig wordt vergeten en dat toekomstige bewoners zich noodgedwongen alleen maar bezighouden met een keuken en een badkamer. Daar hebben ze invloed op en op de rest tot op slechts een zekere hoogte (als ze geluk hebben).

De vrijheid in keuze is zeer beperkt door welstandbeleid en bestemmingsplannen. Hoe kun je je dan richten op een doelgroep en voor wie bouw je dan eigenlijk nog? Een voorbeeld is het hebben van een energielabel. Wat kan mij een label nog schelen op het moment ik zelf voorzienend ben? Of: over 20 jaar hebben we een nog grotere crises. Help de olie is op!

"Ik kook zo graag op gas" is ook zo'n leuke. Wij bouwen huizen zonder een gasaansluiting. Een gaskookplaat wordt zo wel erg duur is mijn reactie als mensen hiervoor opteren. Interessante discussies levert dit soort bespiegelingen met mensen die interesse hebben voor onze filosofie inzake ontwerpen en bouwen.
Of als laatste: we hebben recentelijk een modelwoning (geen kleine) gerealiseerd die voor binnen en buiten 1500 Watt nodig heeft voor de verlichting. Wat zegt dit eigenlijk? Het is hetzelfde als het aanzetten van een magnetronoven. Dat maakt het tastbaar en stemt tot nadenken in positieve zin. Of het 'sexy' is? Dat is niet aan mij. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Pascal Temming, accountmanager new markets development EcoTherm b.v.:

" Sexy maken, d.m.v. marketing en segmentering op doelgroep is nodig in de huidige markt, dat klopt.
Feit is wel, dat ondanks goede ideeën en bedoelingen, toeleveranciers,
producenten en 'de aannemer' vaak stranden na de introductiefase. De bedrijfsvoering vraagt om efficiency, snelle terugverdientijd etc. om daarnaast ook nog een hele kerstboom op te tuigen aan marketing kost veel tijd en geld. Het lijkt erop dat enkel instanties als Nuon e.d. dit op tafel kunnen leggen en de lange adem heeft hierin te kunnen volharden. (wel over de hoofden van de belasting- en energiefacturen betalende consument....)

Daarom is het zaak van de branche-organisaties, belangenverenigingen en de overheid hierin niet alleen lokaal en landelijk te stimuleren, maar ook wat structurelere en daadwerkelijke maatregelen te nemen.
Minder praten, minder glitter en glamour en meer doen! "

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+