De bouw online verbonden.
Tags:
"Duurzaam bouwen moet je voelen, doen komt dan vanzelf."
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat vind ik nou net iets te naïef.
Ik noem twee voorbeelden.
Een bekend probleem in de tijd is de vermindering van de ventilatiecapaciteit en de vermeerdering van de lawaaiproductie bij WTW-installaties. Dat gebeurt inderdaad 'vanzelf'. De oplossing is lang niet altijd triviaal. Het onderhoud aan deze systemen is vaak niet goed geregeld en dat bepaalt wel de juiste werking van het systeem.
Ik refereerde aan het autobezit en het parkeergedrag. Het lijkt me een beetje van de zotte om een woning tot het laatste milieuvriendelijke schroefje uit te detailleren, terwijl je aan het bouwen bent op een locatie die redelijkerwijze alleen is te bereiken met gemotoriseerd individueel vervoer. Geef de mensen de keuze en ze kiezen voor de auto. Vraag aan mensen wat ze liever willen: gratis op straat parkeren of betaald in een garage. De milieuvriendelijke keuze komt lang niet altijd 'vanzelf'.
Ik ben het met bovenstaande visie zeker eens, zij het met een aanvulling. Hier wordt wellicht de ogenschijnlijke gevoelswaarde bedoeld, waar o.a. de argeloze journalist, zoals LEVS het omschrijft, gevoelig voor is. Het 'gevoel' bij duurzaam bouwen is echter cruciaal, en manifesteerd zich al tijdens het ontwerp, ongeacht of het een duurzaam ontwerp of een gangbaar ontwerp betreft. Ontwerpers met een duurzame inslag zullen altijd het onderste uit de kan halen, ongeacht het niveau van het gewenste duurzaamheidskader in het programma van eisen.
Duurzaam bouwen moet je voelen, doen komt dan vanzelf.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door