De bouw online verbonden.
Een weg wordt aangelegd op een verkavelingsproject, waarvan de onderlaag bestaat uit klei. om het zandbed te verhogen, wordt 60 cm zand aangebracht en daarop 20 cm schepzand. Op het schelpzand wil men een fundering plaatsten gemengd met powercem. Ik twijfel heel sterk bij het gebruik van powercem voor de fundering. Ik ben bang dat de wegconstructie bezwijkt en scheurt omdat er ook veel bouwverkeer nog langs moet gaan. Wie kan mij hierbij adviseren?
Tags:
Dag Natascha, zie bijlage voor enig mogelijkheden. Op klei een starre constructie aanbrengen is zeker af te raden.
Succes!
Het is inderdaad zeer de vraag of powercem op de lange duur een goede oplossing is voor een toepassing op klei. Het is zelfs de vraag of er überhaupt langetermijn onderzoek gedaan is. Mijn advies is om het bedrijf te vragen een certificaat te overleggen waaruit blijkt dat een onafhankelijk erkend research instituut de claims van PCT heeft onderzocht en kan bevestigen. Bijvoorbeeld TNO; BASbv of andere Instituten.
Kan het bedrijf deze informatie niet leveren, dan is gebruik niet aan te raden. verder is de vraag of het zinvol is een dergelijk product uit nederland te halen. Een door mij telfonisch geraadpleegde expert zei: Het product bevat teveel chloriden en ook het alkaligehalte kan problematisch zijn. Dit is op den duur funest. Voor een stabilisatielaag met zand wellicht minder problematisch, maar als constructief beton een NO NO. Maar wij denken dat er in Suriname vast andere hulp cq toeslagsstoffen te vinden zijn die ook op de lange duur veilig zijn. Bovendien moet er nog steeds een flinke hoeveelheid cement verwerkt worden. Benieuwd of er inmiddels een dergelijk onderzoek gedaan is twee jaar geleden waren de claims er ook al, maar niet onderbouwd met onderzoek..... helaas.
SUCCES
Het is inderdaad zeer de vraag of powercem op de lange duur een goede oplossing is voor een toepassing op klei. Het is zelfs de vraag of er überhaupt langetermijn onderzoek gedaan is. Mijn advies is om het bedrijf te vragen een certificaat te overleggen waaruit blijkt dat een onafhankelijk erkend research instituut de claims van PCT heeft onderzocht en kan bevestigen. Bijvoorbeeld TNO; BASbv of andere Instituten.
Kan het bedrijf deze informatie niet leveren, dan is gebruik niet aan te raden. verder is de vraag of het zinvol is een dergelijk product uit nederland te halen. Een door mij telfonisch geraadpleegde expert zei: Het product bevat teveel chloriden en ook het alkaligehalte kan problematisch zijn. Dit is op den duur funest. Voor een stabilisatielaag met zand wellicht minder problematisch, maar als constructief beton een NO NO. Maar wij denken dat er in Suriname vast andere hulp cq toeslagsstoffen te vinden zijn die ook op de lange duur veilig zijn. Bovendien moet er nog steeds een flinke hoeveelheid cement verwerkt worden. Benieuwd of er inmiddels een dergelijk onderzoek gedaan is twee jaar geleden waren de claims er ook al, maar niet onderbouwd met onderzoek..... helaas.SUCCES
Halo Natasha ,
Sinds enkele jaren ben ik bezig met de toepassing van ConcreCem in betonconstructies voor civiele constructies.
Ik heb mij daarvoor moeten verdiepen in Nano-wetenschappen./technieken De combinatie van ConcreCem ( ca 1%) met cement is verbluffend positief.
De toepassing van RoadCem voor wegconstructies : hierover is al veel gepubliceerd en is al in veel landen een succes story.
Mexico , Zuid Afrika India. Juist door de beinvloeding van Roadcem op de cement ontstaat eigenlijk gewoon een nieuw matriaal en het is hier in Nederland al bewezen - onderzocht door het Nederlandse ingenieursbureau Arcades - dat de kwaliteit van de constructie alleen maar toeneemt.
Ik ben zelf in 2002 in Suriname geweest en heb toen de diploma's uitgereikt aan de deelnemers van de cursus betontechnoloog. De cursus werd toen gegeven door Gerard Drost . nu werkzaam bij Van Alen's Vabi Beton Industrie.
Ook heb ik geadviseerd aan de woningbouw vereniging Sekrepatu en heb toen veel overleg gehad met de heer Wim de Kroon. Ik was toen expert bij de organisatie PUM
nogmaals zeker voor de wegenbouw is er zeer veel expertise voorhanden en ik er is in uw land kennis genoeg om hierover een second openion te vragen.
Als Shell oliemaatschappij RoadCem laat toepassen voor het exploiteren van de teerzanden in Canada dan mag men er van uitgaan dat men over een serieus produkt praat.
soms zijn wegenbouwers tegen het gebruik omdat de duurzaamheid zo groot is en dat er weining vervolg opdrachten komen .
Als overheid kunt u dit ondervangen door een contract uit te schrijven ; "design - built & maintance " De nederlandse rijkswaterstaat zal u hierbij graag van dienst zijn.
En als consultant kan ik u hierbij behulpzaam zijn.
Met belangstelling zie ik uw reactiegemoet.
ing. J. ( Hans ) de Wit gouda - Nederland dewitfunderingen@xs4all.nl
dank u, hr de Wit
u heeft mij overtuigt en ik weet ook dat dit mat. goed is voor de wegenbouw, maar de hoeveelheid die men heeft opgegeven lijkt niet te kloppen.
zou u voor mij kunnen nagaan:
Stel: lengte = 150m; breedte = 6m; dikte = 0.25m.
Aangegeven verhouding = 490kg powercem en 1215 kg cement.
heb ik werkelijk de boven aangegeven hoeveelheid cement nodig?
ik zou graag uw advies hieromtrent willen weten,
groeten, natasha
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door