Op welke manier kunnen de koplopers in de duurzaamheidsmarkt worden geïdentificeerd? Wat maakt een bedrijf tot koploper? Wil uw bedrijf überhaupt wel koploper zijn op het gebied van duurzaamheid?
Om een antwoord te krijgen op de eerste vraag heeft SenterNovem, in opdracht van VROM, criteria opgesteld voor duurzaam inkopen. Deze criteria moeten ervoor zorgen dat gemeenten per 1 januari 2010 voor 75% duurzaam gaan inkopen. Deze criteria treffen ook de bouwbranche! Nieuwbouw kantoorgebouwen, Renovatie kantoorgebouwen en Beheer en Onderhoud kantoorgebouw zijn drie productgroepen die zijn omschreven die direct betrekking hebben op de bouwindustrie. De opgestelde criteria zijn gericht op het eisenpakket dat gepresenteerd wordt in een aanbesteding. Daarnaast hebben gemeenten de mogelijkheid om hun eigen specifieke wensenpakket op te stellen. Vooral op dit wensenpakket kunnen de bedrijven uit de bouwkolom zich onderscheiden van hun concurrenten! Een top-down benadering van dit wensenpakket is echter niet gewenst. Gemeenten hebben veelal een beperkt zicht op de mogelijkheden die gepresenteerd worden door de markt. Ze hebben dus de bedrijven uit de bouwkolom nodig om een zo optimaal mogelijk wensenpakket te formuleren, voor zowel de opdrachtgever als de marktpartij. Het CIB stimuleert deze dialoog door het opzetten van een innovatiemeeting (op 22 oktober te Zeist). Zaken die tijdens deze innovatiemeeting aan de orde zullen komen zijn; Wat betekenen de duurzaamheidscriteria voor de bedrijven in de bouwsector? Wat is het verschil tussen de eisen en wensen die zijn opgesteld in de duurzaamheidscriteria? Welk effect heeft dit op de aanbestedingsprocedure? Kunt u sturing geven aan de wensen? Weten opdrachtgevers wel voldoende over de markt om duidelijke en haalbare wensen op te stellen? Tijdens deze innovatiemeeting worden de duurzaamheidscriteria besproken en zullen sprekers vanuit zowel de gemeente als de bouwsector hun visie op dit onderwerp geven. Een dialoog tussen gemeenten en marktpartijen wordt gecreëerd en handvatten worden gegeven om deze dialoog in andere situaties voort te kunnen zetten. Kortom, een onmisbare innovatiemeeting voor zowel gemeenten als bedrijven uit de bouwkolom om zich te profileren als koplopers op de duurzaamheidsmarkt! Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stephan W. Baan MScBA; 030-6936072 of s.baan@bouwkolom.org.
Na bovenstaande beantwoording van de eerste vraag, blijven er nog twee vragen openstaan;
• Wat maakt een bedrijf tot koploper?
• Wil uw bedrijf überhaupt wel koploper zijn op het gebied van duurzaamheid?
Graag hoor ik uw reactie op bovenstaande vragen. Misschien bent u wel de koploper in de duurzaamheidsmarkt die door vele opdrachtgevers in Nederland wordt gezocht!?