BouwProfs

De bouw online verbonden.

Past het gedachtengoed van passiefhuizen wel bij de nuchtere Hollander?

Iedere week belichten wij op BouwProfs een collega bouwprof in de rubriek "In de Schijnwerper".

Deze week is het de beurt aan Marcel van Gog. Marcel is werkzaam als projectmanager bij de BAM.

In deze rubriek stelt de betrokken bouwprof een dringende vraag aan zijn of haar collega bouwers. Ook Marcel heeft een vraag aan u.

Zijn vraag luidt:

" In mijn werk houd ik mij bezig met energiezuinige woningen, passiefhuizen en groenwoningen. En dan met name in het vinden van de balans tussen deze concepten.

Mijn vraag is of passiefhuizen (nul-energie) niet een brug te ver zijn? Past dit gedachtengoed wel bij de nuchtere hollander? "

BouwProfs, en natuurlijk Marcel van Gog zijn benieuwd naar uw antwoord!

Weergaven: 736

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Beste marcel,

Passief bouwen heeft de toekomst. Het probleem is de kennis die wij hebben. Het kunt het niet goed bevatten wat een Rc van 10 m².K/W en een luchtdichtheid (n10-waarde),≤ 0,015 h-1 doet met je gebouw. Vandaag nog een terugverdien berekening van de adviseur gekregen voor een gebouw wat we op dit moment ontwikkelen in passief bouwen. De adviseur maakt een EPC berekening om het verschil van energie opbrengst uit te rekenen voor het passief bouwen concept! De EPC komt hier schromelijk te kort! EPC houd geen rekening met zo lage infiltratie of met de warmte die de mens en computers afgeeft. We staan op het punt om een PHPP berekening te maken voor het gebouw. Hierin wordt wel de interne warmtelast (mensen computers etc.) opgenomen om de energie berekening te maken. Dit jaar komt gelukkig een nieuwe energie berekening methode uit de EPG die vanaf 2011 de EPC zal vervangen en voor ALLE gebouwen dus ook bestaand gaat gelden.
Daarnaast rekent de adviseur met de huidige energieprijs en niet met een stijgende energieprijs die pessimistisch zeker 6% omhoog gaat! Dit zorgt ervoor dat het energie bewust denken om zeep wordt geholpen. Passief bouwen kan alleen met veel nieuwe kennis opdoen. Alles wat je weet is ontoereikend. En wees daar beducht van. En echt, pas zelf weer naar school geweest om me door Harrie Nieman helemaal weer te laten bijspijkeren. En het was hard nodig terwijl ik bekend sta als iemand die veel verstand van bouwen heeft. Ook voor renovatie van het bestaand arsenaal zijn in passief bouwen veel mogelijkheden kijk maar eens naar deze link: http://www.epcnetwerk.nl/index.php?option=com_content&task=view...

Carl-peter Goossen Ontwerpmanager bij BouwQuest
Beste Marcel,

Ik vind het statement verfrissend daar we deze vraag eigenlijk nooit stellen. Ondanks het feit dat ik ook merk dat wij Nederlanders vrij nuchter zijn en dat het merendeel van de mensen niet open staat voor vernieuwende ideeen, ontstaat er gelukkig toch een tendens naar een steeds groenere gebouwde omgeving waarbij de mensen steeds bewuster worden in hun handelen en denken.

Persoonlijk zou ik nog een stap verder willen gaan en zoveel mogelijk willen bouwen met ecologsiche bouwmaterialen zoals bijvoorbeeld strobalen, omdat dit materiaal superieur is als bouw- en isolatiemateriaal ten opzichte van de meer gangbare bouwmaterialen.

Dit vereist echter een totale andere denkwijze die op dit moment voor het gros van de mensen echt een brug te ver is. Jammer genoeg.

Michel Post
ORIO architecten bna
www.strobouw.nl
Reactie per email van J.G.M. Gorter, directeur Gorter Projecten bv:

" Ik denk dat we de Hollanders wel over de streep krijgen.
Echter, duurzaamheid en energiezuinig/leverend is in de huidige bouwkolom moeilijk te integreren.
Als we nu eerst eens in staat zouden zijn de faalkosten van ca. 25% in de bouw te reduceren tot een acceptabel niveau, krijgen we vanzelf ruimte om duurzaamheid betaalbaar in te voeren.

Daarnaast heeft Senter Novem mogelijkheden voor certificering van dergelijke projecten, waardoor het mogelijk is groene financieringen te verkrijgen, die overigens 1,5% minder rentelasten betekenen.
Ee.a. wordt door ons nu voorbereid en zijn hoopvol gestemd. "
Beste Marcel,

Vanuit Isover is het thema Passief wonen (MultiComfort genaamd binnen Isover) ook een belangrijk speertpunt. Eind december zijn wij met een boek, het Multi Comfort House Concept, uitgekomen. De hoeveelheid reacties hierop geeft al aan hoe het momenteel leeft. Veel opdrachtgevers, architecten, maar ook handelaren realiseren zich dat dit een goede ontwikkeling is, waar we steeds meer mee te maken gaan krijgen.

Wel denk ik dat het volledig passief wonen momenteel een stap te ver is binnen Nederland. Zoals wellicht bekend zal er bij een volledig passief gebouw ook gekeken moeten worden naar de zoninval en dus de positie van de woning. Dit brengt uiteraard een kostenpost met zich mee en grotere projecten zullen er mijn inziens dan ook niet uitgevoerd gaan worden. Daarbij komt ook nog eens dat het kennisniveau beperkt is en dat de juiste producten er ook nog niet volledig zijn, denk maar aan 3dubbele ramen of geisoleerde kozijnen.

Toch zie je dat de RC waardes steeds verder omhoog gaan en moeten. RC van 4 of 5 is geen uitzondering meer en waardes van 8,9 of tien komen we ook al tegen. Positieve ontwikkelingen voor de markt!
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Ruud Geerligs, Projectmanager SBR:

" Passiefhuizen, nul-energiewoningen of energie plus woningen passen naar mijn mening zeer goed bij de nuchtere Hollander.

Deze huizen dienen niet alleen "verkocht" te worden op energiezuinigheid maar zeker ook op comfort. Een goed binnenmilieu, goede ventilatie, koel in de zomer en warm in de winter tegen lage energiekosten; dat zijn eigenschappen waar de nuchter Hollander warm voor kan lopen.

Natuurlijk is het zo dat dit type woningen vooruit loopt op de huidige eisen. Toch is het zo dat we erna streven om in 2020 energieneutrale gebouwen op te leveren. Dan is het verstandig om nu al op deze ontwikkelingen in te spelen. Vanuit SBR zijn we al een tijd geleden gestart met het ontwikkelen van kennisproducten op dit gebied voor zowel nieuwbouw als renovatie. Dit omdat we geloven dat deze woningen de toekomst hebben. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Daan Bruggink, ORGA architect & Architecture & Planning Consultant:

" Als je uitlegt hoe een passiefhuis in elkaar zit, zijn er maar weinig opdrachtgevers die er voor kiezen om, zoals ze het zelf omschrijven: "...in een plastic zak te wonen, bestuurd door apparaten...."

Je moet niet streven naar 'zo weinig mogelijk energie verbruiken'. Het doel moet zijn: een gezonde woning, meer dan goed geïsoleerd, extra aandacht voor luchtdichtheid, natuurlijke ventilatie met vraaggestuurde afvoer. LTV, zuinige apparatuur (daar is nog grote winst te halen, aanpakken bij de bron) en het beetje energie dat dan nog nodig is op natuurlijke wijze, lokaal opwekken.

Volgens mij voorkom je dan veel technische en gezondheidsproblemen. Volgens mij zijn we dan veel beter op weg. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Harold Van Den Koedijk, technisch adviseur VELUX Nederland BV:

" Het gedachtegoed van energiezuinig bouwen past wel degelijk bij de nuchtere Hollander, daarnaast zullen we wel moeten!

Wat echter niet past bij de nuchtere Hollander is dat de kennis en kunde, het vinden van de juiste balans tussen de concepten, niet gratis wordt aangeboden. De gemiddelde Hollander weet dus niet hoe zo'n woning, die energiezuinig met een gegarandeerde hoge leefbaarheidfactor, ontworpen en gerealiseerd zou moeten worden.

De kennis wordt niet openbaar aangeboden vanwege diverse belangen. Hierdoor kunnen conflictsituaties in de bouwkolom ontstaan wat een implementatie van energiezuinig bouwen kan vertragen. Een nieuw pardigma, die zijn kennis en kunde openbaar aanbiedt, is dus noodzakelijk om de implementatie te versnellen. Een voorbeeld van zo'n openbaar platform waar kennis en kunde wordt gedeeld kunt u terugvinden via deze website.

Nog even een extra opmerking over het betoog van Daan Bruggink van ORGA . Het betoog wat Daan omschrijft ligt precies in lijn met de principe's van 'Active House'. Het doel is een gezonde comfortabele woning! Omdit te bereiken is een holistische benadering nodig in energieontwerp, binnenklimaat en omgeving/mileu! "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Carl-peter Goossen, Ontwerpmanager bij BouwQuest:

" Passief bouwen heeft de toekomst. Het probleem is de kennis die wij hebben. Het kunt het niet goed bevatten wat een Rc van 10 m².K/W en een luchtdichtheid (n10-waarde),≤ 0,015 h-1 doet met je gebouw.

Vandaag nog een terugverdien berekening van de adviseur gekregen voor een gebouw wat we op dit moment ontwikkelen in passief bouwen. De adviseur maakt een EPC berekening om het verschil van energie opbrengst uit te rekenen voor het passief bouwen concept! De EPC komt hier schromelijk te kort! EPC houd geen rekening met zo lage infiltratie of met de warmte die de mens en computers afgeeft.

We staan op het punt om een PHPP berekening te maken voor het gebouw. Hierin wordt wel de interne warmtelast (mensen computers etc.) opgenomen om de energie berekening te maken. Dit jaar komt gelukkig een nieuwe energie berekening methode uit de EPG die vanaf 2011 de EPC zal vervangen en voor ALLE gebouwen dus ook bestaand gaat gelden.

Daarnaast rekent de adviseur met de huidige energieprijs en niet met een stijgende energieprijs die pessimistisch zeker 6% omhoog gaat! Dit zorgt ervoor dat het energie bewust denken om zeep wordt geholpen. Passief bouwen kan alleen met veel nieuwe kennis opdoen. Alles wat je weet is ontoereikend. En wees daar beducht van. En echt, pas zelf weer naar school geweest om me door Harrie Nieman helemaal weer te laten bijspijkeren. En het was hard nodig terwijl ik bekend sta als iemand die veel verstand van bouwen heeft. Ook voor renovatie van het bestaand arsenaal zijn in passief bouwen veel mogelijkheden. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Kees Donker, vastgoed management:

" Passief-huizen zijn een schim aan de horizon en er ligt volgens mij meer dan één brug te ver tussen het huidige bouwen en passiefwonen.

Het maatschappelijk draagvlak voor met name veel installatietechnische oplossingen ontbreekt bij het grote publiek. De aard van de nederlander is nu eenmaal "wat de boer niet kent dat eet ie niet". Het is dus vooral aan de bouwprofessionals om niet alleen aan de techniek maar vooral ook aan het maatschappelijk draagvlak en het vermarkten te werken.

Ik kom uit de volkshuisvesting, waar nog niet zo lang geleden gold dat de goedkoopste nog functionele oplossing binnen het wettelijke kader als hoogste goed gold. . Het is vooral hier waar in massa gebouwd wordt en waar kwaliteit en geld een rol speelt

De balans tussen geld en kwaliteit , er zit een prijskaartje aan milieu, is nog lang niet duidelijk. De komende tien jaar zullen, denk ik, uitwijzen wat luchtballonetjes zijn en voor welke doelstellingen maatschappelijk draagvlak betaat. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Carl-peter Goossen, Ontwerpmanager bij BouwQuest:

" Beste Kees,

Als je verhaal goed weet te vertellen. De meerkosten voor Passief bouwen is tussen de 4 en 8 jaar terug te verdienen. De hypotheek kan omhoog met gelijk blijvende woonlasten, immers de energie kosten gaan omlaag. En hier gaan de banken in mee is mijn ervaring.

Als je dit verhaal onderbouwd over het voetlicht weet te brengen tijdens het ontwerpen voelt ieder boer die het niet kent aan zijn water dat hij het moet doen. Weet dat boeren altijd al veel heeft geïnnoveerd in dit kikkerland! zoals ik al eerder zei in deze discussie het gaat om kennis van ons, de bouwprofs!

Kijk sommige dingen gaan heel snel!
Ik kreeg van dezelfde adviseur die de EPC gebruikte ipv PHPP een onderzoek waarin het staat dat je met de EPC geen energiezuinig woning kunt waarderen wat betreft de energiekosten en terugverdien mogelijkheden. Hij past zijn plaatje aan!! Hierbij de link. "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Harold Van Den Koedijk, technisch adviseur VELUX Nederland BV:

" Beste Carl-peter,
Ik ben het met je eens, het gaat inderdaad om kennis en kunde, maar die moet dan wel openbaar en gratis beschikbaar zijn tijdens de ontwerpfase. Zeker als het om maatschappelijke belang gaat! "
Reactie via BouwProfs op Linkedin van Carl-peter Goossen, Ontwerpmanager bij BouwQuest:

" Even googlen zou ik zeggen. Probeer maar eens "passiefscholen.pdf"

Je weet niet wat je tegen komt aan informatie. En dat geld natuurlijk niet alleen voor scholen.

Tijd in kennis steken zou ik zeggen, het ligt gewoon op straat! En daarna Trecodome, bureau Nieman of ons in huren als je weet dat je ermee aan het werk wilt! Je hebt sowieso adviseurs nodig. Kijk maar eens hoe wij HartmanBouwVisie en BouwQuest ontwerpmanagement invullen in dit soort trajecten. "

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+