Er is een forse toename van schade door bouwprojecten, vooral in stedelijk gebied waar te nemen. Maar niemand neemt de verantwoordelijkheid als schade is veroorzaakt. Juristen van opdrachtgevers, aannemers en overheden lijken goed getraind om alle schade te ontkennen en af te wijzen. De door hen ingeschakelde expertisebureaus ondersteunen hen zonder blikken of blozen en laten gedupeerden zitten met de schade terwijl duidelijk is dat de schade door het bouwproject is veroorzaakt. Gedupeerden worden van het kastje naar de muur gestuurd.
De Stichting Platform Fundering Nederland wordt dagelijks meerdere malen benaderd door mensen die bang zijn voor schade door een nieuw bouwproject of inmiddels schade aan hun woning hebben opgelopen. De publicatie van de Stichting "Handleiding: Bescherming bestaande bebouwing bij nieuwbouw of andere (bouw)werkzaamheden" op de website
www.platformfundering.nl wordt steeds meer gedownload. Steeds vaker wordt een bouwexploot zoals in de publicatie is opgenomen naar opdrachtgevers en aannemers gezonden om voorzorgsmaatregelen tegen schade af te dwingen. Daarnaast zijn intussen 3 preventieve verenigingen ontstaan van verontruste bewoners die zijn aangesloten bij de Stichting Platform Fundering Nederland. Met een bouwexploot en overleg wordt getracht waar mogelijk schade te voorkomen of deze tot het uiterste te beperken.
Bestaande bebouwing, zeker de bebouwing van voor 1960 is niet berekend op de werkwijze van aannemers en opdrachtgevers die kiezen voor de voor hen goedkoopste bouwmethode. Bij woningen en gebouwen met houten heipalen mag het grondwater niet zakken onder een niveau van 10 cm boven het hoogste funderingshout. Bij woningen zonder palen (fundering op staal mag het grondwater niet zakken onder het aanlegniveau van de fundering, zeker als daar nog klei, veen of leemlagen onder zitten.
De wet- en regelgeving in Nederland zou zodanig veranderd moeten worden dat opdrachtgevers en aannemers verplicht worden de noodzakelijke voorzieningen te treffen om schade te beperken, veroorzaakte schade te vergoeden en omwonenden goed te informeren. Te denken valt daarbij - afhankelijk van het project - aan voorzieningen zoals een nulmeting, peilbuizen, retourbemalingen, trillingsmeters, zettingsmonitoring, grondonderzoek, funderingsonderzoek bestaande bebouwing, acceptabele transportroutes bouwverkeer, het zo nodig (tijdelijk) weghalen van verkeersdrempels, het gebruik van trillingsvrije heimethoden etc.
Dit persbericht is ook naar de Tweede Kamer gezonden in de hoop dat men daar de wet en regelgeving oppakt die nodig is om schade te voorkomen.