BouwProfs

De bouw online verbonden.

Van passiefhuis naar nul energie woning, hoe doe je dat?

Hoe bouw je een passiefhuis om naar een nul energie woning? Isoleren en ventileren van de woning vormt de basis, maar dan: er blijft altijd een vraag naar warmte en elektriciteit, maar hoe? Voor mezelf heb ik het volgende concept uitgewerkt om een passiefhuis te transformeren naar een nul energie woning en zou graag jullie visie daarop zien.

Mijn woning zal, na renovatie, voldoen aan de passiefhuis standaard. Voor de warmte en energie behoefte heb ik het volgende in gedachte:

Warmtevoorziening: een vat van 1000 ltr met zonnecollectoren (10 a 12 m2). Voor de nood, voorzien van elektrische heater. Door de boiler loopt een spiraal welke het water voorverwarmd voor de warmwatervoorziening.

Naar behoefte wordt het voorverwarmd water tot de gewenste temperatuur opgewarmd door een nageschakelde elektrische kleine boiler (50 ltr).

Ook loopt door dit vat een spiraal voor de vloerverwarming (al verwacht ik niet dat deze vaak actief is, gezien de passiefhuis standaard).

Elektriciteit opwekken gebeurt door pv panelen met een te verwachte opbrengst van 5000 Kwh/j.

Het betreft een vrijstaande woning van twee lagen met een zadeldak en een woonoppervlakte van ca 175 m2.

Ben benieuwd naar jullie visie op mijn concept. Bij voorbaat alvast mijn dank.

Weergaven: 2159

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Interessant voor de discussie om accu's toe te passen is de 'Compacte Warmteopslag'. Info te vinden op http://www.slideshare.net/BouwenNH2punt0/compacte-warmteopslag-mark... . Kijk ook naar de andere presentaties van BouwenNH2punt0, want TNO heeft een meer technische versie van de compacte warmteopslag, voor de liefhebbers.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+