BouwProfs

De bouw online verbonden.

Philip Sanders is bouwkundig tekenaar en projectcoördinator. In de BouwProfs groep op Linkedin stelt hij de volgende vraag:

Ik heb een tweetal vragen met betrekking op de interpretatie van de NEN 2580:

  1. In de NEN wordt gesproken over de glaslijncorrectie bij raamkozijnen. maar hoe ga je om met deurkozijnen?

  1. In de toelichting bij de NEN wordt gesteld dat de oppervlakte van trappen en trapgaten bij winkels buiten beschouwing wordt gelaten. dit zou betekenen dan de verhuurbare oppervlakte van een ruimte met een trap in gebruik als winkel anders is dan dezelfde ruimte als kantoor...

Ik hoor graag jullie reactie.

Weergaven: 1466

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

De glaslijncorrectie bij deurkozijnen heb je niet.

De glaslijn correctie komt voort uit de NEPROM meetmethode van gerenomeerde projectontwikkelaars. In de NEPROM is de glaslijn correctie voortgekomen uit het feit dat men de vensterbank ook tot de verhuurbare m2 wilde laten behoren. In de NEN2580 is de glaslijn correctie uiteindelijk overgenomen. Voor een duidelijke weergave staan er in de NEN ook plattegronden met kleurvelden die alle interpretaties weergeven. In de NVO dien je dus de negge m2 mee te nemen van de deur(kozijn)breedte. De glaslijn correctie is de aanvulling op de NVO. Dus bij de deur zijn ze al gerekend.

Inzake je vraag voorwat betreft de trap dien je dat volgens mij inderdaad zo te lezen. Dit is wellicht vanwege de bergruimte die beneden de 1,5m1 vrije hoogte gerealiseerd kan worden. 

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+