BouwProfs

De bouw online verbonden.

Eric Beckman is eigenaar van een adviesbureau. In de BouwProfs Duurzaam Bouwen groep op Linkedin stelt Eric de volgende vraag:

Ik heb een vraag over het na-isoleren van een betonnen vloer: 

De situatie is als volgt:
betonnen kanaalplaatvloer, bodem is zand, hoogte kruipruimte 55cm, geen vochtklachten, kruipkluik aanwezig. Wat is volgens u de beste en meest praktische isolator? De materialen dienen in de energielabel methodiek te worden geacepteerd.

Mijn eigen bevindingen zijn het volgende:
EPS: goed, milievriendelijk (receyclebaar) vochtbstendig, brandbaar moelijk verwerkbaar ivm platen echter wel het "gezondste" materiaal. 
PUR: goed, milieuvriendelijk?, hoe zit het met vrijkomende gassen? brandbaar, goed verwerkbaar dmv spuiten.
Tonzon: goed/gemiddeld., milieuvriendelijk, redelijk/goed verwerkbaar, brandbaar? hoe zit het met reflectie op lange termijn ivm stofvorming? Zeer hoge RC waarde in de labelmethodiek.
minerale wol? gemiddeld, niet milieuvriendelijk, neem vocht op, ongezond om te verwerken ivm vrijkomende vezels.

Ik hoor graag uw mening en advies hierover.

Geef uw reactie aan Eric door op BouwProfs via deze discussie.

Weergaven: 41060

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Tja, dat is dus gewoon een kwestie van alles eerst goed bekijken en opmeten enwat nou de werkelijke situatie. De genoemde obstakels zijn heel goed in het geheel op te nemen. Natuurlijk zijn randen potentiele koudebruggen. Maar worden ook heelgoed met 'sponningen' en butyltape bijvoorbeeld tot het uiterste gereduceerd.  Er zijn gewoon oplossingen voor. Die moet je om te beginnen weten/kennen. Dat noemen ze geloof ik vakmanschap.

Je kan altijd iets benaderen met in het achterhoofd waar je uit wil komen omdat dat nou toevallig wat makkelijker is om uit te voeren, of van te voeren allerlei obstakels bedenken. Of de klant daar het meest mee gediend is vraag ik me af.

Denk dat de klant meer gediend is om te kijken wat uit de diverse mogelijkheden voor hem/haar de beste oplossing biedt. Ik pretendeer niet eens dat VIP panelen altijd en overal de beste oplossing bieden. Denk trouwens dat er niet 1 materiaal is wat dat wel biedt.

Het lijkt mij wel dat je alle mogelijkheden in aanmerking moet nemen en niet vooringenomen, de 'oplossing' bijvoorbeeld richting produkten die makkelijk te verwerken zijn of 'waar ik al eerder mee gewerkt heb' proberen te pushen. Daar lopen al genoeg 'cowboys' van rond.

Waar is de klant nou het meest mee gediend, volgens mij gaat het daar om.

 

 

Als ik uw antwoord zo lees dan komt het op mij over dat u zelf dagelijks onder de vloer ligt en de VIP platen verwerkt.

Of vergis ik mij en redeneert u alleen vanuit theoretisch oogpunt om een product te promoten.

Ik weet uit ervaring dat massieve platen verwerken met een werkhoogte van 55 cm minus isolatie dikte van de plaat en met alle obstakels als leidingen en ophangbeugels e.d. bijna onbegonnen werk is en onbetaalbaar voor de klant.

Mijn ervaring gaat in ieder geval zo ver, dat ik weet dat er situaties zijn waar het kan en waar het niet kan. (zoals ik in mijn vorige post al aangaf). De stelligheid waarmee u reageert, is de klant denk ik niet mee gediend. De vragensteller verdient volgens mij een antwoord waar hij zelf de keuze kan maken.  En bij het maken van een keuze moet je denk ik de volledige informatie hebben en niet alleen de gemakkelijkste weg door de strot geprakt krijgen.

Uit uw antwoord maak ik op dat u het niet zelf verwerkt. Het is wel heel gemakkelijk om tegen anderen te zeggen dat het moet. En laat de mensen onder de vloer maar het bijna onmogelijke werk verrichten. Gebeurt over het algemeen in deze situatie met wat tegenzin. Wat weer tot gevolg heeft dat de kwaliteit van het werk negatief wordt beïnvloed.

Deze negatieve invloed heeft weer als gevolg dat de beloofde isolatie waarde niet wordt gerealiseerd. Dit geeft weer ontevreden opdrachtgevers.

Bij isolatie is niet alleen van belang welk product is geschikt, maar minstens zo belangrijk hoe krijg ik het op de plaats( een plaat van 120  x 250 cm krijg je niet door een kruipluik van 40 x 60 cm dus is dat een slechte keus) en is het te verwerken op de plaats waar het moet komen. De mensen die het werk onder de vloer uitvoeren zijn nog altijd mensen en geen machines die maar alles moeten doen wat een ander hun opdraagt.

Met een beperkte werkhoogte en de nodige leidingen en doorvoeren als hinderlijke obstakels is het verwerkingsgemak en de isolatiewaarde samen de beslissende factor welk product het meest geschikt is voor de klus die geklaard moet worden.

 

Als mensen met tegenzin hun vak uitoefenen, wordt het altijd moeilijk. Om nou medelijden op te gaan wekken voor mensen die kruipruimtes isoleren gaat me iets te ver.  Over het algemeen isoleert men niet 20 keer per dag een kruipruimte als waar we het hier over hebben, u niet en ik ook niet.

Vakmensen hebben over het algemeen minder moeite met moeilijke omstandigheden dan mensen die even snel geld willen verdienen ten koste van de beoogde kwaliteit. Vakmensen doen dan ook vaak minder concessies in kwaliteit, als de werkomstandigheden wat minder prettig zijn.   Bij mij staat het eindresultaat voorop.

Het heeft niets te maken met tegenzin het werk uitoefenen of medelijden met mensen hebben. Maar het zijn nog altijd mensen en geen machines die je onder de vloer stuurt.Als werkgever ben je wel verantwoordelijk voor de werkomstandigheden van je medewerkers. Hebt u als eens gehoord van faalkosten ik denk het wel u als dat er in deze situatie die komen is bijna met zekerheid te zeggen. Werken onder de vloer is bij voorbaat al minder prettig omdat de werkruimte maar zeer beperkt is.

Wat u suggereert dat je niet 20 keer op een dag een kruipruimte isoleert zoals in voorgaande over hebben is onjuist. Wanneer je meerdere gelijksoortige woning aanneemt(denk hierbij aan buren die samen de vloeren laten isoleren of woningbouwstichting) dan zit je dag in dag uit onder de vloer in omschreven omstandigheid.

Juist mensen die kwaliteit willen in isolatie die vinden de kwaliteit van werkomgeving ook heel erg belangrijk. Duurzaamheid in bouwen en isoleren is ook duurzaamheid in werkomgeving en belang je medewerkers beschermen tegen uitbuitingspraktijken. Het eindresultaat mag nooit ten koste gaan van de verwerkers dit hoort altijd een samenspel te zijn van materiaal en mensen. 

Maar ik begrijp dat u denkt dat ik niet zou weten wat kwaliteit en vakmanschap is. 

Volgens mij hadden we het hier over 1 kruipruimte, waar een vraag over gesteld werd en die we naar beste weten en kunnen zouden moeten beantwoorden. Over al het andere, alle mogelijkheden en onmogelijkheden, problematische werkomstandigheden, personeel, arbeidsethos enz. kunnen we nog wel eens een boompje opzetten.

Hier was het dacht ik de bedoeling om de mogelijkheden van naisoleren aan te geven.  Dat heb ik gedaan voorzover het naar mijn mening toch echt kan.  In geval van een andere situatie zal ik dat zeker opnieuw proberen met misschien wel een andere uitkomst.

Ja de discussie gaat over het naisoleren van een betonnenvloer in de kruipruimte en wat hiervoor de beste methode en of materiaal is. Ik weet niet of het beperkt is tot een kruipruimte of dat we het breder moeten zien en voor meerdere kruipruimtes van toepassing moeten laten zijn.
Geachte George Balsing,
zijn er al bestaande betonvloeren geïsoleerd met vacuümpanelen?
Zo ja, hoeveel ongeveer en hoe hebben ze de panelen door het luikje gekregen?

Dag meneer Willemsen,

De gevallen die ik ken waren totaal 8 st. in Oostenrijk en 17 st. in Zuid Duitsland. De panelen werden in een zodanige afmeting geproduceerd die de toegang mogelijk maakte en werden ze 1 voor 1 van boven doorgegeven aan degene in de kruipruimte.  Zo'n exercitie is natuurlijk even puzzelen, maar dan heb je ook wat.

De extreme isolerende werking komt voornamelijk door het afwezig zijn van lucht in de panelen. Lucht is op zich een goede isolator maar zolang de lucht zich verplaatsen kan het niet de ultieme isolator is. Het principe van thermosfles heeft juist aangetoond dat, zodra er geen lucht aanwezig is (de transporteur)er nagenoeg geen temperatuurdoorgifte is.

Dag meneer Balsing,
Zodra de eerste woning in Nederland is gedaan, kom ik graag kijken. Ik ben echter bang dat er voor de situatie hier kleine elementen gemaakt moeten worden om door het luikgat te kunnen. Dat verhoogt niet alleen de kostprijs maar ook de warmteverliezen die optreden via de randen van de elementen.

Afmeting van de panelen zou kunnen; klein is altijd relatief, de randverliezen kunnen sterk beperkt worden door 'sponningen' en aftapen met butyltape.

Omdat je toch een zeer sterk isolerend materiaal hebt, bepalen de rand verliezen een relatief gering aandeel in het eindresultaat.

Antwoorden op discussie

RSS

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+