De bouw online verbonden.
Een aantal specifieke trends tekent zich af over hoe we ons in de toekomst zullen verplaatsen. De impact die dit gaat hebben op de infra is groot. Als grote speler in de automobielindustrie ziet Bosch ook dat de auto mee zal evolueren. Een eerste trend is dat rij- en parkeerssituaties geautomatiseerd gaan worden. Dit zien we inmiddels in bepaalde commercials al gepresenteerd worden. De volgende stap zijn auto’s die volledig autonoom zullen kunnen rijden.
Een andere belangrijke trend is de ‘connected car’. Voertuigen zullen niet enkel met elkaar, maar ook met verkeersinfrastructuur en het internet verbonden worden via de Cloud. En vergeet niet dat de bestuurder ook steeds veeleisender wordt en de nieuwste software en apps in de auto opgenomen wil hebben.
Daarnaast zien we ook een toename van multimodale mobiliteit. Mensen zullen zich niet enkel meer verplaatsen met 1 vervoersmiddel, maar via een heel scala aan vervoersmiddelen, gaande van de elektrische fiets over de elektrische auto, ondermeer via car of bike sharing, tot het openbaar vervoer. Een intelligente verbinding van al deze vervoersmiddelen zal het mogelijk maken om het vervoersmiddel te kiezen dat op dat moment het beste bij jou past.
De weg naar geautomatiseerd rijden
Tot voor enkele jaren leek geautomatiseerd rijden nog complete science fiction. Steeds meer constructeurs en toeleveranciers werken er aan om die science fiction om te zetten in realiteit en een volledig geautomatiseerd voertuig op de weg te brengen. De basis hiervoor is er al met de standaard installatie van het actieve veiligheidssysteem ESP, dat voorkomt dat een auto gaat slippen. De komende jaren zullen er meer en meer rijhulpsystemen geïntroduceerd worden die steeds meer rijtaken kunnen overnemen van de bestuurder. De automatisering van de auto zal dus geleidelijk aan gebeuren.
Geautomatiseerd rijden brengt een aantal grote voordelen met zich mee
Een toenemende automatisering zal het verkeer meer kunnen synchroniseren: voertuigen zullen dichter bij elkaar kunnen rijden, waardoor er minder wachttijden en files zullen zijn. Een gesynchroniseerde verkeersstroom betekent ook meer efficiëntie en dus een grotere brandstofbesparing doordat er anticiperender gereden zal worden. Tijdens het zich verplaatsen zal men de tijd ook productiever kunnen gebruiken, waardoor de werkplaats zich niet noodzakelijk hoeft te beperken tot het kantoor of thuis. Maar geautomatiseerd rijden kan vooral een grote bijdrage leveren in het terugdringen van het aantal verkeersongevallen en doden. 90% van alle ongevallen met gewonden wordt namelijk veroorzaakt door een menselijke fout.
Wettelijk kader voor geautomatiseerd rijden
Naast de technologische aspecten van geautomatiseerd rijden, zoals het ontwikkelen van precieze en robuuste sensoren, het beveiligen van informatie en het optimaliseren van GPS-data, moet er ook een wettelijke kader gecreëerd worden. Momenteel laat de wetgeving nog niet toe een volledig geautomatiseerd voertuig op de weg te laten rijden. In Nederland worden hiervoor ondertussen de eerste stappen ondernomen. Een ander belangrijk punt is aansprakelijkheid. Wie is er verantwoordelijk als er, ondanks alle getroffen maatregelen, toch een ongeval plaatsvindt met een geautomatiseerd voertuig?
Een geconnecteerde auto is een betere auto
Twintig jaar geleden zorgde het internet voor een ware revolutie in de computerwereld. In de komende jaren zal het internet ook voor een revolutie in de auto zorgen. Eerst en vooral zal het internet onderdeel worden van de auto. Nu digitalisering het leven van meer en meer mensen verandert, lijkt connectiviteit goed op weg een megatrend te worden in de automobielindustrie. En auto’s spelen zelf een belangrijke rol in de manier waarop deze digitalisering zich verspreidt. Dit is de reden waarom Bosch-ingenieurs aan oplossingen werken die zowel heel intuitief als uiterst gesofisticeerd zijn. Een voorbeeld daarvan is MySpin, een systeem dat iPhones en Android smartphones integreert in het voertuig en waarbij het telefoondisplay op het hoofddisplay van het voertuig wordt weergegeven. Dit maakt het gebruik van apps in de auto veel gemakkelijker, veiliger en handiger.
Geconcentreerde auto verstrekt zelf informatie
Ook de datasnelweg in de auto is geen eenrichtingsverkeer. Auto’s zullen niet alleen gebruik maken van het internet, zij zullen ook zelf informatie verstrekken aan hun omgeving. Er zijn op dit moment al een aantal toepassingen waarbij auto’s communiceren met de buitenwereld via de cloud. Een voorbeeld daarvan is eCall. Wanneer zich een ongeval voordoet, belt de auto automatisch de hulpdiensten. Het opbellen wordt geactiveerd door dezelfde sensoren die de airbag bedienen. eCall kan de tijd die hulpdiensten nodig hebben om de plaats van het ongeval te bereiken in plattelandsgebieden met 50 procent verminderen en in stedelijke gebieden met 40 procent.
Het connecteren van de auto met het internet gaat veel verder dan de eerder genoemde toepassingen. Een volledige metropool, inclusief de infrastructuur, kan geconnecteerd worden om zo een optimale mobiliteit te garanderen. Wie van het centrum van de stad naar de rand wil reizen, zou moeiteloos moeten kunnen overschakelen van een trein in het centrum naar een autodeelsysteem in de rand.
Toekomstmuziek? Zeker, maar wel muziek die er snel aankomt. Over dit onderwerp wordt binnenkort een congres gehouden, het congres Innovatieve Mobiliteitsconcepten. Kijk hier voor het programma.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs