BouwProfs

De bouw online verbonden.

Waar moet je op letten als je jouw wagenpark wil verduurzamen?

Ik was 21 oktober op de Bedrijfsauto RAI om weer eens allemaal mooie dingen te zien. Een persoonlijk favoriet: deze mooie Energica Ego, een elektrische motorfiets, waar ik niet op mocht zitten, dus maar gewoon even bij heb staan kwijlen.

Er was veel moois te zien, elektrisch, hybride, maar ook zeker groengas en LNG was in behoorlijke mate vertegenwoordigd. In onder andere de FoodValley en de provincie Gelderland is daar subsidie voor, maar daarover later meer.

 

Je wordt natuurlijk best hebberig van het zien van al dat moois op zo’n beurs. Neem nou de IVECO Daily met open laadbak op groengas. Laadruimte genoeg, tanks lekker onder de bak weggewerkt en met 136 pk vermogen en 350 Nm koppel. Maar ja, wat moet je kiezen? Ik krijg vaak vragen: kun je ons eens vertellen welke nieuwe snufjes er zijn? Welke oplossing is de beste voor ons? Wat mensen daarbij vaak vergeten is dat MVO en de invulling van de CO2 prestatieladder niet een opeenstapeling van ‘oplossingen’ zijn, maar dat er gewerkt moet worden vanuit een integraal kader. Pas dan kun je de Bedrijfsauto RAI bezoeken en weet je op welke ontwikkelingen je moet letten. En weet je of je tegen de verkoper kunt zeggen: pak deze mooie hybride Scania maar in… Of doe mij deze Ginaf maar.

 

Dat integrale kader klinkt veel ingewikkelder dan het is. Het bestaat uit vijf stappen:

-          De overtuiging

-          Het doel

-          De tactieken

-          Het plan

-          De implementatie

 

De overtuiging gaat over het waarom. Niet alle maatregelen zijn leuk, daarom is de reden waarom de maatregel toch wordt uitgevoerd van cruciaal belang. Waarom wil je hier mee bezig zijn? Is het de CO2 prestatieladder die hier om vraagt, of zijn er steeds meer aanbestedingen waar MVO een thema is? Weten waarom je iets doet, is de succesfactor.

Het doel is natuurlijk belangrijk om te stellen, zonder doel weet je niet waar je heen wilt. Dus als je voor de CO2 prestatieladder aan de gang gaat, dan ligt CO2 reductie voor de hand. Op die manier kun je veel specifieker de RAI op. Want dan kun je tenminste letten op voertuigen die bijdragen aan de CO2 reductie. Daarbij is het van belang om de benchmark waar je tegen af zet helder te hebben. Dus heb een beeld bij je vloot als je de beursvloer oploopt.

De tactieken zijn al die mooie bestelwagens, vrachtwagens en ander mooi spul dat op de beurs staat. Qua wagenpark zijn daar drie grote lijnen in te ontdekken die al een tijdje in ontwikkeling zijn, maar ook de komende jaren relevant blijven:

  1. De gasvormige brandstoffen, groengas, LNG en waterstof bijvoorbeeld.
  2. Het elektrisch rijden, zowel volledig elektrisch als hybride
  3. Vloeibare alternatieven, zoals HVO (ik verwacht dat dit een vlucht gaat nemen voor de zwaardere voertuigen waar LNG geen optie voor is nu zowel Scania als Volvo dit in Euro VI motoren toelaten), GTL en biobrandstoffen.

Het plan, kortom wie doet wat en wanneer, wat zijn de deadlines en de kritische succesfactoren?

De implementatie oftewel de uitvoering inclusief natuurlijk het evalueren, monitoren en bij sturen.

 

Denk dus niet alleen maar in tactieken, maar denk strategisch naar over waarom je iets wilt en waar je naar toe wilt. En als je dat dan bepaald hebt, dan wil soms de overheid nog wel een handje meehelpen. Zo is er tot 2000 euro subsidie voor groengasvoertuigen (auto’s en bestelauto’s), 6000 euro voor CNG vrachtwagens en 15000 voor LNG vrachtwagens (zoals deze IVECO) in de FoodValley/de provincie Gelderland. Verder zijn er nog meer mogelijkheden in bijvoorbeeld Amsterdam, Leeuwarden, Overijssel en Drenthe. Klik hier voor informatie.

 

Ben jij op de BedrijfswagenRAI geweest? En wat vond je ervan? Of is zo’n beurs voor jou niet interessant? Welke bezoek je dan wel? Ik ben heel benieuwd, laat even je reactie achter in het onderstaande veld.

 

Deel dit artikel via de buttons.


Deze expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 375

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2019   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+