BouwProfs

De bouw online verbonden.

De blog van Elske van de Fliert (28)

Een laadpaal? Weggegooid geld.

Om elektrisch rijden te stimuleren, stelt de maatregelenlijst van SKAO voor een laadpaal bij het kantoor te zetten. Minimaal één. Maar het veronderstelt dat je met maximaal één paal een positieve bijdrage levert aan elektrisch rijden. En dat terwijl één laadpaal juist wel eens het tegenovergestelde kan…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 19 September 2017 op 8.47 — Geen reacties

CO2 beleid van Erkende Verhuizers goed voorbeeld voor de bouw.

Al sinds 2015 worden alle particuliere verhuizingen die gedaan worden door een verhuizer aangesloten bij de Organisatie voor Erkende Verhuizers (OEV) CO2 neutraal uitgevoerd. Dat wil zeggen: er wordt …

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 29 Augustus 2017 op 7.00 — 1 commentaar

Loont het om bij de aanschaf van een nieuwe bestelbus naar het verbruik te kijken?

De grootste groep gebruikers van bestelbussen is de bouwsector, aldus Gebruikers en inzet van bestelauto’s in Nederland van april 2017. 26% van alle bestelbussen wordt…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 28 Juni 2017 op 10.00 — Geen reacties

Zo werkt monitoring

Ik liet me eerder niet louter positief uit over de Maatregelenlijst van SKAO eerder dit jaar. De beste stuurlui staan aan wal, dat begrijp ik... Maar ik stuur veel te graag, dus heb ik zo mijn mening over hoe het wel moet. Zoals over het kopje monitoring. En laten we wel wezen: dat is toch wel echt een essentieel onderdeel als het gaat om de CO2 prestatieladder.…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 8 Juni 2017 op 8.35 — Geen reacties

Hoe werkt Het Nieuwe Rijden in de bouw?

Recent schreef ik over de Maatregelenlijst van SKAO en dat ik vond dat het ambitieniveau van deze lijst…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 13 Mei 2017 op 14.30 — Geen reacties

Is dit alles?

Een derde van de bedrijven met een CO2 prestatieladder neemt maatregelen om de CO2 uitstoot van het transport naar beneden te brengen. De maatregel ‘bandenspanning’ staat op nummer 1. 88% van de bedrijven die maatregelen nemen binnen bouw-transport controleert de bandenspanning met een bepaalde regelmaat. Niet heel verkeerd toch? Lang niet alle bedrijven doen zelf het transport, dus dan kan het best lastig zijn om maatregelen te nemen. En maar ruim 10% doet niks met de bandenspanning – of…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 12 April 2017 op 12.30 — Geen reacties

Wordt het integreren van oplaadpunten standaard bij nieuwbouw?

Nuon gaat 750 auto’s vervangen voor elektrische auto’s. Nissan verkocht afgelopen jaar meer dan 4.000 elektrische bestelbussen. In Venlo begint een proef met elektrische vrachtauto’s voor de last-mile. Kortom: ondanks de wijzigingen in de…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 17 Februari 2017 op 10.00 — Geen reacties

Omhoog met die parkeertarieven!

In Londen zijn ze lekker bezig. Ja, of ze zijn gek geworden, het is maar net van welke kant je het bekijkt… Diesels gaan in Westminister (onderdeel van Londen)…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 1 Februari 2017 op 17.30 — 1 commentaar

De drie grootste frustraties van 2016 met betrekking tot schoner rijden – en wat er aan te doen.

Het is het einde van het jaar, dus dat betekent: lijstjes en goede voornemens! Lijstjes zoals de 10 meest gelezen artikelen, de 10 meest succesvolle mensen of de 10 meest schokkende gebeurtenissen. En dan de goede voornemens: gezonder leven, vaker naar netwerkbijeenkomsten gaan en meer delen…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 3 Januari 2017 op 16.00 — Geen reacties

Een cursus zuinig rijden helpt helemaal niks…

…hoor ik vaak zeggen. En probeer het maar eens tegen te spreken. Het heeft in dat bedrijf niet geholpen. Bij doorvragen kom ik er dan nog wel eens achter dat het bedrijf eigenlijk niet zo goed wist wie precies wat in welke bestelbus verbruikte. Tsja, dat is wel een essentiële vereiste. Maar vaker worden er lijstjes opgehangen van wat het verbruik per persoon is en na een paar weken is daar het nieuwtje vanaf, dus kijkt er…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 8 November 2016 op 17.28 — Geen reacties

Waarom we straks allemaal elektrisch rijden...

Ik hoor veel mensen zeggen dat we straks allemaal elektrisch rijden. En als het aan Elon Musk ligt, is het straks nog echt zo ook. En hij…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 3 Oktober 2016 op 19.00 — Geen reacties

Wat nou als…

Wat nou als je echt moet. Als je er echt niet onderuit komt? Wat zou je dan doen?

Als je vooruit wilt komen en jezelf voor het blok wilt zetten, is dit een goede vraag om te stellen. Want als het echt moet, vind je een manier om je kinderen te geven wat ze nodig hebben. Als het echt moet, lukt het je om het project op tijd klaar te hebben. Als het echt moet…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 30 Augustus 2016 op 10.30 — Geen reacties

De overheid doet niet zo moeilijk bij uitvoeren van verplichte energie audit.

Tussen alle oerwouden aan regeltjes, onduidelijke richtlijnen en bureaucratische processen gloort er soms hoop aan de horizon die overheid heet. Europe heeft de Europese Energie-Efficiëntie Richtlijn (EED) in het leven geroepen en verplicht grote ondernemingen een…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 5 Augustus 2016 op 11.30 — Geen reacties

Welke effectieve maatregel heb jij genomen om CO2 uitstoot te reduceren?

Hier op BouwProfs zijn we gewend onze kennis en expertise te delen. Dat is heel mooi, want je kunt successen herhalen en fouten voorkomen. Ik denk dat de bouwsector daar sowieso wel een voortrekkersrol in vervult. Neem nou de bouwbedrijven die deelnemen aan de…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 6 Juli 2016 op 21.30 — Geen reacties

Eerst de architect, dan de aannemer

Wat klinkt voor jou het meest logisch: de opdrachtgever die eerst met de architect om tafel heeft gezeten om alle eisen en wensen helder te krijgen en daarna bij de aannemer aanklopt, of de opdrachtgever die naar de aannemers stapt en zegt: ik moet een gebouw, regel het voor me en laat de architect maar zitten.

Ik neem aan het eerste. En dat als een opdrachtgever wel…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 8 Juni 2016 op 9.30 — Geen reacties

Wedden dat…?!

Wedden dat als je kijkt naar jullie CO2 uitstoot, dat het grootste deel daarvan komt door de kilometers die jullie maken, cq. de diesel die jullie verstoken? Denk aan de bestelbussen, leaseauto’s, grondverzet, zeker als je ook nog het transport per vrachtwagen (al dan niet door een…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 11 Mei 2016 op 10.30 — Geen reacties

Wat is beter: een duurzaam product leveren of een duurzame bedrijfsvoering?

Producten, bouwelementen, onderdelen die jij gebruikt, gebruik je misschien wel omdat ze heel duurzaam zijn. En omdat ze een bepaald stempel hebben meegekregen (denk aan FSC, BREEAM) ben je je daar ook van bewust. Waarschijnlijk heb je er dan ook wel mee te maken dat jullie gecertificeerd zijn voor de CO2 prestatieladder. Toch zit er een wezenlijk verschil tussen die twee dingen: het ene gaat over het product dat je gebruikt om te bouwen en de duurzaamheid van het…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 13 April 2016 op 22.00 — Geen reacties

Wanneer gaan jullie met groengas bestelbussen rijden?

Als ik een gok mag doen, denkt het merendeel van jullie bij die vraag: “Eh, niet?” Waarom zou je ook? Heeft je klant er ooit om gevraagd? Heb je ooit een opdracht minder gekregen omdat je niet met groengas bestelbussen reed? Lig je achter op de concurrentie…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 16 Maart 2016 op 22.30 — Geen reacties

Vijf tips om als bouwbedrijf snel en eenvoudig brandstof te besparen.

Waarom je brandstof wilt besparen, hoef ik volgens mij niet uit te leggen? Of wel? Als ik zie hoe bedrijven bezig zijn met brandstofbesparing (soms niet, soms doen ze het er een beetje bij), dan zou ik zeggen dat het niet bij iedereen hoog op de…

Doorgaan

Toegevoegd door Elske van de Fliert op 17 Februari 2016 op 9.30 — Geen reacties

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+