BouwProfs

De bouw online verbonden.

De bouw bouwt teveel met de linkerhersenhelft, de ratio.

 

De bouw heeft het moeilijk. Bouwclubs schieten als paddenstoelen uit de grond. Netwerk van Vernieuwers de bouw vernieuwt, Afbouw op niveau, Duurzame stad, Vastgoed vitaal, et cetera. Allemaal bezig met innovatie, duurzaamheid, energie en overig traditioneel technisch bouw-denken.

Het verbaast mij
En al deze organisaties geven lezingen, seminars en netwerkbijeenkomsten. En omdat ik graag feeling houd met de overige bouwexpertises ben ik hier regelmatig van de partij. Wat mij opvalt in de vaak boeiende presentaties is de vergelijkingen van de efficiency in productie en het in de markt zetten, cq vermarkten van de auto-industrie ten opzichte van de bouw.  Mannen hebben nu eenmaal meer met auto’s dan de meeste vrouwen, dus dat deze vergelijking getrokken wordt  kan ik begrijpen. De auto-industrie komt overigens wel steevast positief ten opzichte van de bouw uit de vergelijkingen. Zowel qua efficiëntie als het vermarkten. De efficiëntie laten we nu even terzijde, maar laten we het vermarkten eens onder de loep nemen.

Filmpje
Een filmpje over een Saab-reclame waarbij we twee manieren de rijbeleving van een auto ervaren. Het filmpje is uit 1988 met als  titel “Both Sides of the Brain.”

Het verschil
Het inspelen op zowel de techniek als de beleving is nu precies waar het om draait. De auto industrie heeft al heel lang begrepen dat het bij een auto niet enkel draait om technische perfectie, maar ook om de emotie. Het gevoel dat je krijgt als je in een klasse auto rijdt.

De auto-industrie weet al decennia lang dat je met enkel technische perfectie en innovaties geen auto’s verkoopt.  De auto industrie snapt hoe emotie werkt. Zij produceren geen auto’s met de meest geavanceerde hoogwaardige techniek en een Lada uitstraling. Zelfs over het geluid van de deur die dichtslaat is nagedacht. Bij het betere segment auto is dit een diepe donkere plofklank. Dit geluid moet ons een gevoel van solide veiligheid geven. Als de techniek hoogstaand is dan moet dit ook kloppen met het gevoel en de uitstraling die je krijgt als je deze auto ziet en in deze auto rijdt. Overigens is het niet enkel de auto-industrie die onze emoties, c.q. zintuigen goed weet te bespelen. Ook bijvoorbeeld Apple is hier een meester in.

De uitdaging
De bouw bouwt met de linker hersenhelft, de ratio. Op nagenoeg alle bouw-gerelateerde linkedln groepen, lezingen, seminars, beurzen en studieclubs gaat het over bouwtechniek in brede zin. De rechterhersenhelft, de emotionele kant wordt ernstig verwaarloosd. Het zou voor de hand liggen dat als we inderdaad vernieuwend willen bouwen en de bouw uit het slob willen trekken, we net zoals de auto- industrie moeten bouwen en vermarkten met beide hersenhelften. Technisch hoogstaand en zintuiglijk aantrekkelijk. Beleving en technisch hoogstaand is beter te vermarkten dan enkel techniek. Techniek is veelal niet zichtbaar voor de gebruiker maar vanzelfsprekend. Beleving daarentegen wel.

Bijvoorbeeld...
Voorafgaand aan de bouw van de Isala klinieken in Zwolle heeft men een aantal bouwconcepten aan de bevolking voorgelegd. Drie hiervan waren min of meer opgebouwd uit geometrisch abstracte volumes en hadden een sobere uitstraling. De vierde variant was een een kleurrijk organisch gebouw met een vriendelijke uitstraling. Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat 75% voor deze variant koos. Organische vormen ervaart men meer als verzorgend dan recht en hoekig.

Heroriënteren en in de markt zetten
Het roer moet dus om. We moeten ons gaan afvragen op welke wijze we de bouw goed en/of beter kunnen bouwen en vermarkten. Zodat we naast technisch hoogstaand bouwen optimaal  inspelen op de zintuiglijke beleving van de gebruiker. Een complex of wijk realiseren en hier een bord te koop bij zetten is achterhaald. Bij de renovatie van de bestaande bouw is het onvoldoende om dit bouwtechnisch in orde te maken. Het gaat het net zoals bij auto’s, Apple, alles wat we kopen en waar we verblijven uiteindelijk om de ervaring.

Nog een voorbeeld en een onderzoek
Ik las een paar dagen geleden een artikel over bezielde kantoren. Deze kantoren staan in de Atlas Arena.  80.000 m2 en ondanks de crisis weer helemaal verhuurd. Ook het ruim 10.000 m2 grote pand, het voormalige V&D kantoor in Zuidpark en het kantorencomplex Spaces zijn helemaal verhuurd. De huurprijs ligt iets boven het gemiddelde. De gebouwen zijn niet flashy nieuw en staan ook niet op absolute toplocaties. Wat hebben deze gebouwen dan wel? Een ziel! De eigenaren van deze panden zitten letterlijk ‘bovenop’ hun project, hebben een duidelijke visie, en investeren in het welzijn van hun huurders. Beleving verkoopt en we worden er allemaal en in alle opzichten blij van.

Blije mensen zijn gelukkiger, verdienen meer, presteren beter en zijn minder ziek. In Financial Times vindt u een artikel lezen over een onderzoek: “The pursuit of happiness in the workplace” . Hetzelfde is natuurlijk van toepassing in elke omgeving waar wij ons bevinden. Onze woonomgeving, waar wij winkelen, werken, genezen en leren. 

Weergaven: 704

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Reactie van Joël Monfer op 28 November 2013 op 18.35
Ik hoop dat de rest snel zal volgen Marijke.
Reactie van Marijke van Loon op 28 November 2013 op 17.24

Strak plan Joël. Nu de rest nog.

Reactie van Joël Monfer op 27 November 2013 op 10.39
In samenwerking ligt de sleutel tot vooruitgang. Verkoop geen praatjes maar een goed product en betrek alle partijen voor een optimale resultaat.
Reactie van Machiel Kuijt op 5 Juni 2013 op 9.48

Hiermee ben ik het helemaal eens. Er ligt een (te) sterk accent op vooral de bouwtechniek. De oplossingen voor de problemen van vandaag worden vaak gezocht in die richting. Maar, met het oog op de toekomst, mogen wij ons afvragen of de emotionele kant niet veel meer aandacht verdient. Voor bedrijven in het algemeen en hun individuele medewerkers in het bijzonder, zou het zich bij uitstek klantgericht opstellen en richten op samenwerking met de vele andere participanten in het bouwproces, weleens het verschil kunnen zijn tussen overleven of verdwijnen. Vanuit Ingenieursbureau Multical heb ik daarom eerder dit jaar het initiatief genomen om mij, naast mijn hoofdtaak (de projectverwerving en het relatiebeheer), te gaan richten op training en coaching. Vanuit het concept Juncta Juvant (www.junctajuvant.nl) kan individueel of collectief ondersteuning worden geboden bij het verder ontwikkelen van sociale- en communicatieve vaardigheden. Omdat ook de rechter hersenhelft geprikkeld moet worden.     

Reactie van Marijke van Loon op 1 Juni 2013 op 13.59

Remko. Het Einstein plaatje is ook een van Mercedes reclame. Maar dan moet het plaatje eigenlijk wel in spiegelbeeld voor de goede orde. 

Ik neem aan dat dit Fred Figglehorn is. 

Reactie van Remko Zuidema op 31 Mei 2013 op 16.45

@marijke; verduidelijking eerste zin: Vertellen over technische hoogstandjes werkt alleen als 'verstandelijke rechtvaardiging' van de door emotie al genomen (aankoop) besluiten. Overigens afkomstig van de belangrijkste marketing en communicatie specialisten waaronder van Daimler Benz. Google FRED?

Reactie van Marijke van Loon op 31 Mei 2013 op 16.29

Marcel, leuke voorbeelden die wel tot de verbeelding spreken. Er is veel moed voor nodig om de bestaande cultuur los te laten, maar het levert ook veel op. Het is inderdaad de meest uitdagende periode van de afgelopen 50 jaar in de bouw. Maar je kunt het ook zo zien. Je hebt trendwatchers, trendsetters en trendvolgers. Wie denk jij dat de meeste kans maakt om in de toekomst overeind te blijven?

Remko, ik ben het niet echt eens met je eerste alinea.  Wij kopen, huren geen huis of pand omdat we geloven in het voordeel van de techniek. We kopen en huren met emotie. Mensen zeggen als ze een huis hebben gehuurd of gekocht: "Het voelt goed". en niet er zit hoogwaardige techniek in. Dat is bij een auto idem dito.

Klein voorbeeld. Ik was met een vriend een pand wezen bekijken. Toen we in de parkeergarage terugkwamen zei hij: "Wat is ze mooi hé." In de eerste seconde had ik geen idee waar hij het over had. De tweede seconde wist ik dat hij het over zijn Jaguar sport had. 

Het gaat inderdaad over het welbevinden van ons allemaal. Daarom is het zo nodig om zowel technisch hoogstaand als wel zintuiglijk optimaal te bouwen. Persoonlijk ben ik van mening dat als je de omgeving voor derden bepaalt je ook verantwoordelijk bent voor hun welbevinden.

Heb ik nog wel twee vraagjes, want hier ben ik zelf echt niet goed in. Hoe kun jij zien dat vlees mals is :-)? En ja, wie is FRED?

Reactie van Remko Zuidema op 31 Mei 2013 op 14.54

"The product Benefit makes you buy, Technology is the reason to believe the Benefit."

Duurzaamheid is geen reden om te kopen/huren; mee-ademend met organisatie behoefte (toevallig Flexibel) , snel lekker warm of juist gekoeld (toevallige Reductie van materiaalgebruik), snel te leveren (toevallig Efficiënt), gezonde lucht en licht (toevallig Duurzame led + dak/daglicht) enz enz enz.... FRED heeft het er maar moeilijk mee :).

We kopen ook eerder malser vlees of frisse krokante groenten (toevallig biologisch).

Onze doelgroep is immers niet het kleine deel van het kopers / huurders publiek wat principieel duurzaam wil zijn, het gaat om iedereen zijn/haar/ons welzijn!

Reactie van Marcel van Mierlo op 31 Mei 2013 op 14.21

Beste Marijke,

Wat een leuke stelling en je hebt volgens mij wel een punt. We zitten in de meest ingewikkelde en uitdagende periode van de bouw van de afgelopen 50 jaar, maar we laten vooral de linkerhersenhelften overuren maken. Om de oplossingen via de rechterhersenhelft te zoeken is veel moed nodig en moeten we nogal wat verworvenheden, zekerheden en bekende oplossingsrichtingen los laten. Dat valt natuurlijk niet mee. Toch ken ik een paar pioniers met een simpele (onderbuik) missie, die voor minstens 90% vanuit hun rechterhersenhelft leven. Niet kijken wat je kan verliezen en of je het wel kan maken, maar creatief starten met nieuwe onorthodoxe oplossingen en gewoon starten.

In m'n blog LEVEN in Tuinen bespreek ik 2-wekelijks bijzondere pioniers. Eén van m'n helden is Simon Dale, voortrekker van natuurlijk bouwen

Maar ook Erwin van Heel, die zeecontainers een tweede leven geeft, heeft vooral gehandeld vanuit z'n gevoel en creativiteit. En daarna pas gedacht aan de techniek (laat staan marketing)

Ik ben benieuwd wat onze collega's vinden van deze magnetic marketing benadering..........

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+