De bouw online verbonden.
Ik liet me eerder niet louter positief uit over de Maatregelenlijst van SKAO eerder dit jaar. De beste stuurlui staan aan wal, dat begrijp ik... Maar ik stuur veel te graag, dus heb ik zo mijn mening over hoe het wel moet. Zoals over het kopje monitoring. En laten we wel wezen: dat is toch wel echt een essentieel onderdeel als het gaat om de CO2 prestatieladder.
Het gaat hier specifiek over het brandstofverbruik van personenvoertuigen en terugkoppeling aan de bestuurders. De meeste bedrijven die het monitoren, koppelen het eens per jaar terug. Er zijn er ook die het eens per kwartaal terugkoppelen. Maar dan heb je er natuurlijk niks aan. Ik kan niet bijsturen als ik eens per jaar te horen krijg dat ik iets niet goed doe.
Wat werkt wel? Alles minder dan directe terugkoppeling is al suboptimaal. Wij mensen zijn echt wel in staat iets te onthouden. Maar toch: de systemen waarbij letterlijk alarmbellen gaan rinkelen als je te hard optrekt, remt of door de bocht gaat – dat zijn toch de systemen die mensen het meeste bewust maken. Daarom zit er zo’n irritante piep in je auto als je je gordels niet om doet. Stel je voor dat je na een week een mailtje zou krijgen dat je die week 3x vergeten bent je gordel om te doen. Helpt dat? Nee, natuurlijk niet.
En daarbij valt wat op in de Maatregelenlijst van 2017. Onder het kopje Personenmobiliteit is het niveau Ambitieus niet ingevuld. Onder het kopje Logistiek & Transport wel. Daar wordt inderdaad een registratiesysteem en directe terugkoppeling geadviseerd. Standaard en vooruitstrevend (1x/jr, 1x/kw terugkoppelen) zijn hetzelfde als onder het kopje Personenmobiliteit. En dan hebben we nog Materieel, waarbij het wel gaat over de monitoring, maar terugkoppelen, ho maar.
Het signaal dat hier mee af wordt gegeven is: als je een leaseauto rijdt, dan hoef je niet zo je best te doen. Terwijl het juist essentieel is dat over de hele linie het bedrijf met dit onderwerp bezig is. Ook al is de CO2 uitstoot gerelateerd aan personenvoertuigen lang niet zo prangend als die gerelateerd aan de vrachtwagens en bestelbussen. Dat doet er niet toe, elke bijdrage is er één.
Voor het materieel wordt nog niet veel ontwikkeld als het gaat om directe terugkoppeling, dus daarbij is dat lastiger. Maar helemaal niks terugkoppelen is ook niet nodig. Als je kunt monitoren, kan je ook terugkoppelen. Al is het maar een mailtje sturen met de overzichten, de resultaten bespreken in het werkoverleg of van machinisten vragen dat ze even de verbruikslijst met de stand bekijken en aftekenen.
Monitoren jullie al het verbruik per voertuig en persoon specifiek? En hoe bevalt dat?
"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"
Deel het artikel via de onderstaande buttons!
Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.
Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.
Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.
Elske heeft een checklist ontwikkelt om het brandstofverbruik te monitoren: Klik hier voor meer informatie. Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs