BouwProfs

De bouw online verbonden.

Een derde van de bedrijven met een CO2 prestatieladder neemt maatregelen om de CO2 uitstoot van het transport naar beneden te brengen. De maatregel ‘bandenspanning’ staat op nummer 1. 88% van de bedrijven die maatregelen nemen binnen bouw-transport controleert de bandenspanning met een bepaalde regelmaat. Niet heel verkeerd toch? Lang niet alle bedrijven doen zelf het transport, dus dan kan het best lastig zijn om maatregelen te nemen. En maar ruim 10% doet niks met de bandenspanning – of doen dat wel, maar geven het niet op als maatregel.
Maar nou komt het. Wat is de regelmaat? Voor 57% van de bedrijven is dat minimaal 1x per jaar. En voor de overige 31% elke drie maanden! Dat is niet gewoon niet genoeg. Dat is gewoon niet zinvol. Besteed je tijd dan maar aan andere zaken. Eén keer per jaar de bandenspanning controleren? Dat doet de dealer wel voor je als de vrachtwagen daar in onderhoud is.

Het is niet het enige voorbeeld in de maatregelenlijst van de SKAO waarvan ik denk: is dit alles? De maatregelen die getypeerd worden als ‘standaard’ zou ik liever ‘ondermaats’ willen noemen. Ze gaan in ieder geval niet significant bijdragen aan een CO2 reductie.

Laat duidelijk zijn, het is heel goed dat bedrijven worden gedwongen om maatregelen te formuleren. Anders ga je jaar op jaar zien dat er netjes gemonitord wordt, maar de CO2 reductie achterwege blijft. Maar door te doen alsof nauwelijks iets doen, toch iets doen is, lijkt het mij dat je het paard achter de wagen spant. Het is ongeveer net zo effectief als deze steiger:

Afkomstig van http://www.bouwfoutjes.nl/

Zorg dus dat je maatregelen bedenkt die zoden aan de dijk zetten. Zoals eens per twee weken de bandenspanning (laten) controleren. Natuurlijk, er is met die maatregel maar een paar procent brandstof te besparen. Maar doe het goed of doe het niet.

Welke maatregel ken jij die eigenlijk niet effectief is?

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft een checklist ontwikkelt om het brandstofverbruik te monitoren: Klik hier voor meer informatie. Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

 

Weergaven: 359

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+