De bouw online verbonden.
Recent schreef ik over de Maatregelenlijst van SKAO en dat ik vond dat het ambitieniveau van deze lijst nogal beperkt is. Dat is in de tussentijd niet veranderd, wees gerust. Maar hoe moet het dan wel? Laten we eens kijken naar de maatregel: Het Nieuwe Rijden (vallend onder Personenmobiliteit – wat soms een beetje gek is, want de genoemde chauffeurs in busjes rijden misschien vooral wel spullen in plaats van mensen heen en weer).
De meeste bedrijven stellen een toolbox beschikbaar aan alle chauffeurs. Bij een kwart van de bedrijven hebben chauffeurs een cursus gevolgd (hoeveel van de chauffeurs dit voor geldt, is niet bekend). En bij ruim 10% heeft minimaal 90% van de chauffeurs een cursus gevolgd en krijgt elke vijf jaar een opfriscursus. Overigens mag de training zowel online als in de auto gevolgd worden.
Wil je zeker weten dat het werkt, dan moet je in mijn optiek beginnen bij niveau C: namelijk iedereen (niet 90% trouwens) moet op cursus. En als ik zeg: iedereen, dan bedoel ik ook iedereen. Alhoewel er best wat voor te zeggen valt om eerst eens met een kleinere groep iets uit te proberen, moet in het hele bedrijf de instelling zijn dat je zuinig rijdt. Niet alleen de chauffeurs in hun busjes, maar ook de planner, werkvoorbereider, opzichter, administratie en directie. Natuurlijk: één directieauto maakt minder verschil dan tien bestelbussen, maar het gaat om het signaal dat wordt afgegeven.
Mix van online en offline leren werkt het beste
Online cursussen werken en zijn ook efficiënt in te zetten, maar niet iedereen pakt het op die manier goed op. Bij de één ontbreekt de discipline om alle filmpjes te kijken, de ander leert makkelijker door te doen, dan te kijken. Idealiter is er een mix van online en offline leren. Natuurlijk kan dat door instructeurs in te zetten, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om collega’s het elkaar te leren. In duo’s samen aan de slag met de filmpjes en bij elkaar in de auto/bestelbus zitten om het in de praktijk toe te passen. En probeer dan eens niet de voor de hand liggende duo’s samen te zetten…
Belangrijk daarbij is dat de inzet en de resultaten gevolgd worden: rijdt men ook echt zuiniger, heeft men alle lessen van de cursus gevolgd? Ook online kan vaak geborgd worden dat mensen het hele filmpje moeten hebben gezien, voordat het kan worden afgevinkt. Daarvoor moet je monitoren en terugkoppelen – en dat is al weer een nieuwe maatregel op de lijst. In mijn optiek onontbeerlijk om te doen als je Het Nieuwe Rijden ook als maatregel opvoert. Overigens zijn er meer bedrijven die monitoren dan die Het Nieuwe Rijden als maatregel toepassen.
Belonen werkt
En daarbij is het belangrijk om mensen te belonen. Al weer vijf jaar geleden werd in Canada een onderzoek gedaan naar hoe mensen zuiniger te laten rijden. Meer dan 40% van de deelnemers deed mee omdat ze beloning kregen. In dit geval een vrij typische beloning: een voucher om bij een benzinepomp uit te geven. De deelnemers zagen wel meer voordelen voor zichzelf en voor het milieu en ook dat was een reden om mee te doen. Dit was een vrijwillige proef, maar het geeft wel aan hoe mensen te motiveren zijn.
Als je het doet, doe het dan goed. Ook met een cursus zuinig rijden. Het is één van de meest makkelijke manieren om kosten te besparen, dus echt zonde als het niet effectief wordt ingezet.
Hoe werkt Het Nieuwe Rijden bij jullie?
"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"
Deel het artikel via de onderstaande buttons!
Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.
Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.
Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.
Elske heeft een checklist ontwikkelt om het brandstofverbruik te monitoren: Klik hier voor meer informatie. Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs