BouwProfs

De bouw online verbonden.

Ik hoor veel mensen zeggen dat we straks allemaal elektrisch rijden. En als het aan Elon Musk ligt, is het straks nog echt zo ook. En hij kan het weten toch? In zijn tweede plan dat in de zomer verscheen maakt hij maar weer eens duidelijk:

  • Wat een duidelijke overtuiging hij heeft. “By definition, we must at some point achieve a sustainable energy economy or we will run out of fossil fuels to burn and civilization will collapse.” Glashelder. Of we gaan af van de fossiele brandstoffen, of onze beschaving stort ineen. En wie kan het daar nou niet mee eens zijn? Heb je wel eens bedacht wat er niet allemaal van olie is gemaakt? Kan je überhaupt iets verzinnen waar het niet bij aan te pas is gekomen. Zelfs bij het bouwen van een windturbine hebben we het nu nog nodig…
  • Dat hij doelgericht werkt. Vier doelen in zijn eerste plan, vier doelen in zijn tweede plan. Het is een man met een missie en tot nu toe bereikt hij de doelen die hij stelt.
  • En dat hij een plan heeft. Want de acht doelen in zijn plannen zijn niet zomaar doelen, maar hele duidelijke stappen in een plan. Uiteindelijk heeft hij een hoofddoel: “…so that we can imagine far into the future and life is still good” en alles dat hij doet, draagt daar aan bij.

En ik geloof er in dat als je een duidelijk overtuiging hebt, je je doelen kunt behalen. Als je goed weet waarom je iets doet, wat het belang er van is, waarom jij het belangrijk vindt, dat je dan doorgaat net zo lang totdat je je doel bereikt.

Daarbij heeft hij duidelijke doelen gesteld. Dat is ook belangrijk, want zonder duidelijk doel weet je niet waar je heen gaat. En dan weet hij ook nog welke stappen hij moet nemen. Heldere, duidelijke stappen die allemaal op hetzelfde pad liggen.

En toch… en toch denk ik NIET dat we straks allemaal elektrisch rijden. Of tenminste: vind ik het geen zaligmakend idee. Ik denk namelijk dat het veel slimmer is om breed in te zetten op alternatieve brandstoffen. Dat we ook moeten kijken naar biogas en waterstof bijvoorbeeld. Dat we, en dat is echt niet ideaal, ook moeten kijken naar biodiesel en bio-ethanol. Nu, aan een deel van deze brandstoffen kleeft het nadeel van de uitstoot van luchtkwaliteit-verontreinigende stoffen.

Kort gezegd: de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden, waar we ziek van worden/dood aan gaan. Dat is natuurlijk niet best. Daar moet een oplossing voor gevonden worden. Maar de industrie gaat op dit moment niet snel genoeg met waterstof en volledig elektrisch zodat we de nulemissie al bereiken en dus hebben we in de tussentijd alternatieven nodig. Ik heb liever dat een deel van de vloot in de komende 20-40 jaar op iets minder goede brandstoffen rijdt, dan dat we net doen alsof we binnen 10 jaar allemaal, alle bussen, alle bestelbussen, alle vrachtwagens, alle auto’s, alle motorfietsen, alle shovels, alle graafmachines en ga zo maar door elektrisch rijden.

Of denk jij wel dat we binnen tien jaar alles elektrisch hebben?

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"

Deel het artikel via de onderstaande buttons!


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.”

Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 169

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+