BouwProfs

De bouw online verbonden.

Een cursus zuinig rijden helpt helemaal niks…

…hoor ik vaak zeggen. En probeer het maar eens tegen te spreken. Het heeft in dat bedrijf niet geholpen. Bij doorvragen kom ik er dan nog wel eens achter dat het bedrijf eigenlijk niet zo goed wist wie precies wat in welke bestelbus verbruikte. Tsja, dat is wel een essentiële vereiste. Maar vaker worden er lijstjes opgehangen van wat het verbruik per persoon is en na een paar weken is daar het nieuwtje vanaf, dus kijkt er geen hond meer naar. En is de aandacht tijdens het rijden daarmee ook weg.

 

Toch kijken jullie er misschien wel eens naar omdat het wel aanlokkelijk klinkt: 5-10% brandstof besparen. Als je vrachtwagenchauffeurs in dienst hebt, heb je zelfs de verplichting ze op te leiden, en dan ligt deze opleiding best voor de hand. Dan wil je er ook rendement uithalen.

 

Ik geloof dat het mogelijk is om de cursus succesvol in te zetten. Maar dan moet je er net even iets meer voor doen dan alleen de cursus aanbieden en lijstjes ophangen. De aanpak, naast de cursus, moet bestaan uit vijf onderdelen, ik licht ze hieronder kort toe.

 

1. Vraag-en-antwoordsessie voor de deelnemers

Je begint met een vraag-en-antwoordsessie voor de deelnemers. Hierin vertel je wat de bedoeling is. Dat ze een cursus zuinig rijden krijgen, dat dit opgevolgd wordt met een campagne, wat de doelstelling is, waarom dat belangrijk is en hoe jullie het gaan doen. Houd het kort. Vervolgens laat je iedereen vooral vragen stellen. Wanneer is de cursus, wat houdt het monitoren van hun verbruik in, (hoe) worden ze onderling vergeleken, is het wel eerlijk als de ene op een heel ander werk zit dan de ander, etc.

 

2. Terugkoppeling van de verbruiken

Natuurlijk moet je terugkoppelen over de resultaten die mensen halen. Ik zou je adviseren dit zeker de eerste maanden wekelijks te doen. Idealiter vergelijk je zoveel mogelijk met dezelfde situatie. Dus medewerkers die vorig jaar in dezelfde leaseauto reden op hetzelfde woon-werkstuk, kunnen prima met zichzelf vergeleken worden. Medewerkers die een bestelbus meekrijgen en hetzelfde werk doen als collega’s kunnen ook met elkaar vergeleken worden.

Het mooiste is als je een systeem aanschaft dat direct feedback kan geven in de auto.

 

3. Informatie met zuinig rijden tips

Naast dat je medewerkers vertelt hoe ze het doen, wil je ze ook vertellen hoe ze het nog beter kunnen doen. Dus geef ze elke keer tips mee. Tips die ze gehoord hebben tijdens de cursus maar misschien al vergeten zijn. Tips die collega’s hebben geopperd. Het is belangrijk mensen te helpen het beter te doen, want je mag er vanuit gaan dat ze echt hun best wel hebben gedaan, dus misschien is er gewoon iets dat ze niet weten.

 

4. Inzet ambassadeurs

Zorg dat je een aantal ambassadeurs verzamelt die er de lol van inzien. Zij gaan met collega’s om tafel zitten: wat werkt er wel, wat werkt er niet? Wat is lastig, heeft iedereen het verbruik kunnen verbeteren? En na een jaar: lukt het iedereen om op hetzelfde lage verbruik te blijven? Ambassadeurs zijn ook diegene die vragen kunnen beantwoorden van collega’s als ze ergens mee zitten.

 

5. Belonen

En vergeet ook niet mensen te belonen. Als het goed is, bespaart het zuinig rijden geld. Je hebt immers minder brandstofkosten. Afhankelijk van hoe groot je wagenpark is, kan je 5, 10, 25% van deze besparing apart zetten en gebruiken om medewerkers te belonen. Dat kan persoonlijk, maar je kunt dit ook voor een hele groep doen. Zeker als medewerkers veel op verschillende auto’s zitten, is het een verdienste van de hele groep als het brandstofverbruik verminderd is.

 

Hebben jullie een cursus zuinig rijden gedaan? En wat waren de resultaten?

 

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.”

Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 335

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2024   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+