De bouw online verbonden.
In Londen zijn ze lekker bezig. Ja, of ze zijn gek geworden, het is maar net van welke kant je het bekijkt… Diesels gaan in Westminister (onderdeel van Londen) maar liefst anderhalf keer zoveel betalen om te parkeren! En met ₤4,90/uur (€ 5,69/uur) zijn die parkeertarieven al niet heel erg goedkoop. Gezien het feit dat diesels relatief gezien veel fijnstof en stikstof(di)oxiden uitstoten en dit behoorlijk ongezond is, een heel goed idee. Dan wordt het namelijk lonend om met bijvoorbeeld elektrische of plug-in hybride bestelbussen of bestelbussen op groengas te rijden. Ja toch, niet dan?
Of zijn ze helemaal niet goed geworden in Londen en moeten we vooral niet hopen dat zoiets hier gebeurt? Want hoe kan je dan nog goed je werk uitvoeren als je een verbouwing hebt in het centrum? Er zijn andere manieren om deze groene brandstoffen te stimuleren. Maar in mijn optiek is dit wel een hele effectieve. Ik snap dat deze niet leuk is. Het is echter wel zo dat veel mensen nog steeds niet zien dat we niet op de oude wijze bezig kunnen blijven. Of dat we bijvoorbeeld moeten accepteren dat er ongeveer 1.500 mensen per jaar dood gaan aan de gevolgen van fijnstof.
Mensen zijn gewoontedieren
Willen we dat er echt wat verandert, dan zijn drastische maatregelen wel behulpzaam. Er moet genoeg reden voor mensen zijn om te willen veranderen. Mensen zijn gewoontedieren en verandering gaat ons niet makkelijk af. Totdat we er echt schoon genoeg van hebben en dan gooien we het roer helemaal om. Probleem alleen voor bedrijven is, dat dit niet per se direct veel meer omzet, klanten of besparingen oplevert. En als bedrijf, en zeker in de bouw waar het niet allemaal halleluja was de afgelopen jaren, is dat natuurlijk wel belangrijk. Een dergelijke maatregel schudt de markt op en beloont degene die hier serieus mee aan de slag gaan of al zijn.
Zou het voor jullie voordeel opleveren als opdrachtgevers strenger zouden worden? Of zijn de huidige milieuzones al lastig genoeg?
"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"
Deel het artikel via de onderstaande buttons!
Deze expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.
Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.
Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.
Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.
Opmerking
Kwestie van vraag en aanbod.
Op die automaat (foto) lees ik dat er vanaf 24.00U t/m 9.00U niet betaald hoeft te worden.
Dat was toen in 2010.
Met prijst zich vanzelf uit de markt met die hoge tarieven voor dag en nacht nu.
Amsterdam heeft het grootste begrotingstekort op de Gemetelijke begroting van Nederland.
Het zou beter zijn dat men aangaf waar men gratis en veilig kan parkeren.
Dan zou ik als ex Amsterdammer nog eens een bezoekje wagen.
Door alle auto`s te weren trekt de stad alleen maar armoedzaaiers aan.
Vandaar ook die enorme gemeentelijke tekorten.
Behalve dan Japanse en Chinese toeristen want die houden de economie daar nog een beetje overeind.
Samen met wat economische-googelaars en drugscriminelen.
Feitelijk zou men de hele infrastructuur moeten herbouwen wil het nog een beetje aantrekkelijk zijn.
Welkom bij
BouwProfs
© 2024 Gemaakt door Michel Eek. Verzorgd door
Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!
Wordt lid van BouwProfs