BouwProfs

De bouw online verbonden.

Drie uitgelezen mogelijkheden om als bouwbedrijf van het OV gebruik te maken.

 

Het is weer november, dus het is weer tijd voor… file! Geef maar toe. Je bent er dol op. Gezellig met z’n allen in de file staan. In de zomer valt het vaak tegen en kun je zomaar doorrijden. Maar gelukkig kijken we dan uit naar Zwarte Zaterdag. Is de overgang van werk naar vakantie tenminste niet al tè groot.

Al eens gedacht aan de trein?

Ok, misschien ben ik wat te optimistisch en houd je eigenlijk helemaal niet van file. Maar ja, wat te doen? Je moet toch op het werk een controle uitvoeren, of je hebt een overleg met collega’s staan. Er zijn meerdere opties. Maar heb je wel eens gedacht aan de trein? Als ik de trein noem bij bedrijven uit de bouw, dan wordt er vaak geroepen: ja, maar die rijdt niet naar die nieuwe woonwijk die wij nog moeten bouwen. Of: ja, maar wij moeten heel vroeg beginnen.

En die reactie leidt er meestal toe dat er niet verder wordt gedacht. Jammer, want je kunt om zeven over vier de trein nemen van Utrecht naar Amsterdam. Lijkt me vaak vroeg genoeg als je voor vijf uur ’s ochtends met je werkzaamheden kunt aanvangen. En ik zie vaak genoeg bouwvakkers in Amsterdam, dus ook daar moet worden gewerkt. Natuurlijk neem je niet de trein als je helpt met de verbreding van de A12. Maar het is mijn stelligste overtuiging dat je af en toe gerust met de trein kunt. En met een NS Businesscard hoef je niet moeilijk te doen met bonnetjes of declareren. Die kaart is gratis aan te vragen, of met een abonnement af te sluiten.

 

Ik zal niet zeggen dat het altijd makkelijk is, of dat je er blindelings van uit kunt gaan dat het OV de beste optie is. Maar ik denk dat er drie uitgelezen mogelijkheden zijn waar nog veel te weinig gebruik van wordt gemaakt. Zeker als je bezig bent met het verminderen van dieselverbruik of het reduceren van de CO2, denk dan eens aan deze opties om de trein te nemen.

Je moet naar het buitenland voor je werk.
Denk er dan aan om de trein te nemen naar Schiphol. Parkeren kost gerust 30 euro per dag of ongeveer 50 euro voor 8 dagen. Voor dat geld kun je ongeveer van Zwolle, Roosendaal en Nijmegen naar Schiphol en weer terug. Verder stap je direct op Schiphol Plaza uit (uiteraard met bagagewagens) en loop je zo naar de vertrek- en aankomsthallen. Ook als je heel vroeg of heel laat moet zijn, is de trein een optie. De nachttreinen rijden 1 keer per uur tussen Utrecht CS - Amsterdam CS - Schiphol - Leiden CS - Den Haag CS - Delft en Rotterdam CS en omgekeerd.

Eindhoven Airport heeft op dit moment zelfs een actie lopen dat je voor 15 euro met trein (vanaf elke treinstation in Nederland) en shuttlebus (20 minuten, dat is niet heel veel langer dan een shuttlebus vanaf P6 op Schiphol) naar het vliegveld kan komen.

Er is een beurs in de Jaarbeurs, RAI, Ahoy of bijv. de Euroborg.
Beurzen zijn vaak een uitgelezen mogelijkheid om met de trein te gaan. Deze beurzen liggen dicht bij een treinstation en het scheelt ook hier weer behoorlijk in parkeerkosten. Parkeren bij de Jaarbeurs kost € 3,50 per uur en maximaal € 14,- per dag, alhoewel je ook een dagkaart kunt kopen (voor € 13,-… of je voor die ene euro de moeite moet doen, is de vraag, maar je kunt wel je plek reserveren).

De RAI hanteert gewoon een vast parkeertarief van € 17,- per 24 uur (of gedeelte daarvan). Wel lekker duidelijk. Niet per se goedkoop. Bij Ahoy betaal je € 12,50 per dag en € 17,- als je verzekerd wilt zijn van een parkeerplaats. Je hebt dan natuurlijk nog niet de kosten voor het gebruik van je auto meegerekend en in de trein kun je nog wat werk verzetten als je wilt.

 

Je moet in de binnenstad zijn van Utrecht, Amsterdam, Rotterdam of Den Haag bijvoorbeeld.
Nog even afgezien van de parkeerkosten, is parkeren in de binnenstad om nog een reden verre van ideaal. Als je niet direct op een werk kunt parkeren, moet je ergens een parkeergarage vinden. Vaak moet je dan nog een stuk lopen voordat je bent waar je zijn moet. Nu is dat ook zo als je met de trein gaat, maar met een NS Businesscard kun je ook gelijk een OV fiets regelen. Of een taxi. Of een Greenwheelsauto. En je kunt even snel gebruik maken van de werk- en vergaderlocaties.

 

Kortom, natuurlijk als je twee gereedschapskisten en een triplaat mee moet nemen, zou ik gewoon een bestelbus pakken. Maar ook als je in de bouw werkt, is het OV één van de opties die je tot je beschikking hebt om groener, schoner en slimmer te rijden. Laat deze kans niet onbenut!

 

Ik ben wel benieuwd: wat zijn jouw ervaringen met reizen met de trein? Dramaverhalen of alleen maar positieve ervaringen?

  

 

Deze expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten.

Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft recent een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.” Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 136

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2019   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+