BouwProfs

De bouw online verbonden.

Wat klinkt voor jou het meest logisch: de opdrachtgever die eerst met de architect om tafel heeft gezeten om alle eisen en wensen helder te krijgen en daarna bij de aannemer aanklopt, of de opdrachtgever die naar de aannemers stapt en zegt: ik moet een gebouw, regel het voor me en laat de architect maar zitten.

Ik neem aan het eerste. En dat als een opdrachtgever wel bij een aannemer aanklopt, dat die zal zeggen: dat is prima, maar dan gaan we wel eerst kijken wat precies de eisen, wensen en plannen zijn voordat ik een gebouw voor jullie neerzet. Het is nogal een verschil of er kantoorwerkplekken in moeten of een timmerfabriek.

Wagenpark


En toch, dat is wel wat bedrijven doen als ze een deel van het wagenpark vervangen. Ze gaan naar een dealer of leasemaatschappij en zeggen: ik moet een nieuwe bestelbus. Toegegeven, die zal waarschijnlijk vragen stellen als: waar gaat u hem voor gebruiken, hoeveel wilt u kunnen meenemen en hoeveel kilometer rijdt u per jaar? om zo helderheid te krijgen over een passende oplossing.

In dat wat de dealer kan aanbieden, zoekt hij naar de beste oplossing voor de klant. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat de klant daarmee het beste geholpen is. Misschien was hij beter af met een ander merk, met een vrachtwagen in plaats van een bestelbus of had hij helemaal geen nieuwe bestelbus moeten kopen, maar dat werk uit moeten besteden.

MVO


Vooral op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen zie ik dat in het wagenpark alleen maar wordt gekeken naar de oplossing en niet naar alle aspecten die daaromheen een rol spelen. Men heeft ergens opgeschreven dat er CO2 gereduceerd moet worden, dus er worden elektrische auto’s aangeschaft. Want wie heeft er nou niet gehoord van elektrische auto’s, dus dat moet wel goed zijn. Terwijl als er eerst goed nagedacht wordt over waarom men CO2 wil reduceren, hoeveel CO2 men wil reduceren, welke tactieken daar allemaal voor mogelijk zijn, men daar een plan op maakt en dan pas gaat implementeren, er een veel grotere CO2 reductie mogelijk is, op een veel goedkopere manier waarschijnlijk.

Zelf doen


En daar hoef je niet eens voor met een architect aan tafel! Je kunt als bedrijf al heel veel zelf doen door je overtuiging (waarom) boven tafel te krijgen en je doel te stellen. Daar heb je geen ingewikkelde berekeningen of tekeningen voor nodig. Natuurlijk kun je dat proces laten begeleiden, maar dat is niet altijd nodig. Je kunt met het MT om tafel, met een werkgroep brainstormen, of met een aantal mensen in gesprek binnen de organisatie en dit zelf bepalen.
Vervolgens kun je in de markt navraag doen naar welke tactieken er dan allemaal mogelijk zijn. Je kunt daarvoor in gesprek gaan met de dealer en leasemaatschappij, maar daarnaast is er een heleboel informatie online te vinden.

Ik roep iedereen die bezig is met maatschappelijk verantwoord ondernemen, de CO2 prestatieladder, ISO 14001 of andere vormen van groener bezig zijn op om eens goed na te denken over: waarom doen we dit nu eigenlijk, waarom is het belangrijk en wat levert het ons op? Zet dat eens helder uiteen en communiceer dat binnen de organisatie. Dan kun je je doel, programma van eisen en wensenpakket ook helder op papier zetten en toewerken naar concrete stappen.

Waarom doen jullie aan MVO?

"Transport is prachtig, duurzaam transport is krachtig!"


Dit expertblog is geschreven door ir. Elske van de Fliert. Elske is expert op het gebied van groener, schoner en slimmer rijden en grondlegger van het CO2 afslankprogramma voor het wagenpark en de mobiliteit.

Elske ondersteunt bedrijven die iets moeten met CO2 reductie of maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kosten/CO2 uitstoot vooral in het wagenpark hebben zitten. Elske studeerde af op levenscyclusanalyse van uitlaatgasnabehandelingssystemen bij DAF en is sindsdien betrokken op het onderwerp van duurzaam transport. Zij spreekt graag en weet grote en kleine groepen te enthousiasmeren in interactieve workshops.

Elske heeft een e-boek uitgebracht: “Is dit mijn nieuwe auto? Vragen die je wèl moet stellen bij de aanschaf van een nieuw voertuig.”

Kijk hier om de andere expertblogs van Elske op BouwProfs te lezen.

Weergaven: 89

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2017   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+