BouwProfs

De bouw online verbonden.

Begin juni organiseerde architectennetwerk Anet (http://www.anet.nu/ ) samen met ARCAM (http://www.arcam.nl/ ) een bijeenkomst over social media voor architecten. Ik heb mijn verhaal gehouden over het wat, hoe en waarom van social media. Met voorbeelden van verschillende toepassingen (presentatie http://slidesha.re/nfWm1s ). Jan Knikker ( hoofd PR & Business Development bij MVRDV http://www.mvrdv.nl/ ) hield zijn verhaal over hoe MVRDV social media toepast. De belangstelling was groot. 77 Aanmeldingen. Degenen die er niet bij waren kunnen hieronder, in het kort, de verhalen van Jan en mij teruglezen.

Wat is het

Social media is een verzamelnaam voor online platformen voor interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling. Een paar voorbeelden zijn:

Linkedin – een professioneel virtueel netwerk, waarbij jouw eigen contacten gebruikt kunnen worden voor introductie bij contacten in de 2e lijn (contacten van jouw contact). Wordt verder ook gebruikt voor discussiegroepen, enquêtes, zoeken naar personeel .

Facebook – in eerste instantie een sociaal netwerk. Steeds meer bedrijven weten echter B-to-C contacten aan zich te binden via Facebookpagina’s, maar ook voor vastgoedprojecten. Zie het voorbeeld van MVRDV hieronder.

Twitter – ook wel microblog genoemd. Maximaal 140 tekens beschikbaar om met elkaar te communiceren over allerhande onderwerpen. Wordt vooral gebruikt om interessante mensen of onderwerpen te volgen.

Youtube - voor het bekijken en delen van filmpjes. Interessant om bouwprojecten, prijsvragen, virtueel bouwen etc. te tonen. Zie ook bij MVRDV hieronder.

Flickr – voor het bekijken en delen van foto’s en video’s. Er is steeds meer architectuur op Flickr te vinden. Van o.a. het NAI, ARCAM, architectuurstudenten en van architectenbureaus.

Gebruik het effectief

Waarom zouden architecten sociale media moeten gebruiken? Dat kan zijn:

• Om naamsbekendheid te krijgen bij de gewenste doelgroep

• Hun autoriteit en expertise tonen in online discussies

• Co-creatie, bijvoorbeeld via een online projectplek

• Kennis vergaren en kennis delen

Bedenk eerst met welk doel je sociale media wilt gebruiken. Dan wie de doelgroep is die je voor ogen hebt. Op welke social media platforms is die doelgroep actief? Wat vinden de mensen uit deze doelgroep interessant?

Een belangrijk kenmerk van social media is de interactie tussen mensen. Als je alleen maar informatie zendt, haakt men af. Ga de dialoog aan, reageer op vragen of stellingen, roep interactie op door bijvoorbeeld zelf een vraag te stellen of een prikkelende stelling te plaatsen. Wanneer ze je interessant vinden, gaan ze je volgen.

Een hulpmiddel bij het uitzoeken hoe social media effectief te gebruiken is het werkboek ‘Ondernemen met sociale netwerken’ van Syntens. Je kunt dit downloaden via http://bit.ly/8CHIEq .

Een voorbeeld uit de praktijk

Onderstaand voorbeeld heb ik niet laten zien op 1 juni, want het is recenter.

Architect en eigenaar van SA Design (http://www.sadesign.nl/ ), Sandra Risseeuw, twitterde over haar onderzoek naar het powernappen op kantoor. Dit onderzoek heeft ze gedaan voor haar ontwerp van een powernapstoel. Dankzij een persbericht zijn er ook artikelen over het onderzoek verschenen (o.a. http://bit.ly/iIQKxG ) en er zijn twee radioprogramma’s aan gewijd (BNN http://bit.ly/iZWfuc en Qmusic http://bit.ly/nKQ2wX ). Het onderzoek wordt heel interessant gevonden in de wereld van personeelsmanagers, want er is vooral in die hoek druk over getwitterd.

Social media is op deze manier een onderdeel geworden van Sandra’s marketingstrategie. Eerst het publiek bekend maken met het fenomeen ‘powernappen’, onderbouwd met onderzoek. Daarna pas de stoel op de markt brengen.

MVRDV

Toen Jan Knikker bij MVRDV begon bleek na enig onderzoek dat MVRDV een scheefgegroeid imago had. Het was in de architectuurpers bekend om iconische ontwerpen maar het brede en ook vaak zeer subtiele portfolio was minder bekend. Hij startte een ‘Google alert’ (een dienst van Google die meldt wanneer er over een bepaald onderwerp of naam geschreven wordt) op MVRDV, waaruit bleek dat er op internet weinig geschreven werd over zijn bureau. Ook de publicaties via persberichten analyseerde hij naar discipline en mediasoort. MVRDV bleek vooral via de architectuur pers gepubliceerd te worden.

MVRDV zit over de hele wereld met haar projecten. Hoe blijf je in contact met deze landen? Kwestie van een lange investering in persberichten en regelmatig verspreiden van nieuws. In verband met een beperkt netwerk een een nieuwe EU maatregel over ongewenste emails was er echter ook een snelle actie nodig. Jan was door zijn eerdere werk in aanraking gekomen met social media, meestal als waakhond om de medewerkers te weerhouden om geheime projecten te publiceren. Nu wilde hij juist de positieve kracht van social media voor zijn werk gebruiken. Het was gewoon een kwestie van doen. Dus zorgde hij dat MVRDV aanwezig was op Youtube, Flickr, Facebook en Twitter. Facebook wordt o.a. gebruikt voor nieuws, prijsvragen (ook verloren) en foto’s van evenementen op kantoor die de reputatie van MVRDV als goede werkgever versterken. Op Twitter hebben zij nu meer dan 11000 volgers, en toch maar 194 tweets geplaatst. Dit omdat ze alleen twitteren als er écht iets te melden valt. De informatie over MVRDV op Wikipedia werd bijgewerkt (en meteen door kritische waakhonden geneutraliseerd), want daar wordt veel op gekeken.

Het gebruik van sociale mediaplatforms heeft ook valkuilen. Zo moet je alert zijn op ‘foute vrienden’. En moet je tegen kritiek kunnen.

Enkele resultaten:

• Youtube: de meest bekeken film heeft ruim 31000 bezoekers

• Flickr: ruim 6000 foto’s met een MVRDV-tag (vooral foto’s van anderen)

• Facebook: meer dan 6000 fans en 5000 vrienden

• Linkedin: een actieve groep met ex-medewerkers

Over een treffend voorbeeld van effectief gebruik vertelt Jan: “met een Facebookoproep voor nieuwe medewerkers is het binnen 24 uur mogelijk geworden een projectteam samen te stellen.”

Tips van Jan voor architectenplatforms zijn: http://www.architizer.com/ , http://www.archello.com/ , http://www.archinect.com/ , http://www.dezeen.com/ .

Wat is nu het resultaat van ruim twee jaar actief te zijn op social media platforms voor MVRDV? Een veel grotere naamsbekendheid. Niet alleen bij architecten, maar juist bij anderen, doordat publicaties nu grotendeels niet via de architectuur pers lopen. Het draagt bij aan de reputatie van MVRDV

Weergaven: 170

Opmerking

Je moet lid zijn van BouwProfs om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van BouwProfs

Wie zijn lid van BouwProfs?

© 2018   Gemaakt door Michel Eek.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden

Google+